Vender ryggen til Black Friday
Giving Tuesday skal få nordmenn til å gi avkall på egen kjøpefest.
På Black Friday lokker butikker og kjøpesentra deg med ekstra gode tilbud så de skal tjene godt på at du bruker penger på deg selv. Giving Tuesday er svaret fra et nettverk av frivillige organisasjoner som jakter givere som vil tenke like mye på andre.
Nytt i Norge
I fjor var det første gang norske frivillige organisasjoner var med på Giving Tuesday, et internasjonalt fenomen som har vokst mye siden starten i New York for syv år siden. Blant de 11 organisasjonene som deltok da, var Det Norske Misjonsselskap og Kirkens Nødhjelp.
Nå er tre nye kristne organisasjoner med. Himalpartner, Misjonsalliansen og Normisjon blir også med på årets Giving Tuesday. Den er lagt til 27. november, ikke helt tilfeldig fire dager etter Black Friday.
Vil nå ungdom
De kristenorganisasjonene som er nye i år, vil både nå ut til og benytte seg av ungdommen, både gjennom arrangementer og sosiale medier.
– Vi håper at det vi vil gjøre denne dagen, vil appellere til de yngre giverne, primært unge voksne som samler seg på arrangementer forskjellige steder i landet, sier Line Konstali, som er informasjons- og innsamlingsleder i Himalpartner.
De vil ha ulike såkalte events for å samle ungdom og voksne om sitt hovedtema, mental helse. Dette har vist seg å slå godt an blant de yngre.
– Hva har dere igjen for å bli med på Giving Tuesday?
– Vi tenker at vi må melde oss på der hvor de unge er. Vi kan ikke bare tenke tradisjonelt og gå i gamle spor, men må treffe de yngre og engasjere dem. Da er Giving Tuesday en perfekt mulighet til å nå flere enn dem som kjenner vår organisasjon fra før, mener Konstali.
Erfaringen er dessuten at hvis man først når ungdommen, når man også generasjonene før dem.
Dette er analysen blant annet etter en svært vellykket innsamling på Framnes videregående skole i fjor der elevene samlet inn over en million kroner til et av Himalpartners prosjekter.
Helt rå
De yngre har kanskje ikke mest penger, men de kjenner mange som har mer enn dem.
– I fundraising fungerer de eldre som givere og de yngre som innsamlere. Ungdommen kontakter foreldre, onkler og tanter og får dem til å gi. De er en vanvittig ressurs.
– Framnes-kampanjen sist skoleår viser hvilke gode krefter ungdom kan sette i gang når vi bare ser det beste i dem. Når ungdom starter en innsamlingsaksjon, er de helt rå, sier Konstali begeistret.
Hun mener ungdommer har andre måter å tenke på, samle seg på, engasjere seg på og knytte til seg andre ungdommer på. Og så inspirerer de foreldre og besteforeldre til å gi. De eldre har pengene og givergleden, ungdommene har engasjementet.
Spennende
Også Normisjon ser etter nye måter å skaffe støtte på.
– Vi ønsker å bygge opp ulike konsepter og gjøre dem kjent både blant de giverne vi allerede har og generelt i Norge, sier medie- og markedssjef Ole Martin Rudstaden.
Han berømmer Innsamlingsrådet for deres innsats og for at Normisjon får anledning til å bruke det han kaller «en spennende mulighet til å nå nye givergrupper». Middelet er en allianse med ungdom som produserer filmer for videokanalen YouTube.
– Når vi jobber sammen med YouTubere, når vi unge mennesker på en annen måte enn før, sier han.
Nepal
De er midt i prosessen med å plukke ut hvem som skal bli med dem til Nepal hvor prosjektet er bygging og drift av et sykehus i Okhaldunga, like sør for Mount Everest. Han tror dette diakonale prosjektet har appell til mennesker uavhengig av tro.
– Vi gjemmer ikke vekk at vi er en kristen misjonsorganisasjon, og de som vil, kan henge seg på det vi gjør. Vi gleder oss veldig til å være med på dette, og ser muligheter ut over det som skjer på akkurat denne dagen, 27. november, sier Rudstaden.
Han ser også for seg at Giving Tuesday skal bli mye mer kjent i årene som kommer. På den store giverdagen i år blir det uansett stor oppmerksomhet på YouTube om et sykehus i åsene opp mot Himalaya.