Vever Bibelens sterke kvinner
Den israelske vevkunstneren Sylvia Feinstein lar seg ispirere av bibelske kvinners visdom, mot, lederskap og godhet.
Veggene i Sylvia Feinsteins leilighet er fylt med fargerik kunst. På avstand ser det ut som abstrakte malerier, men går en nærmere, ser en at veggpryden er vevde tepper.
Det er ikke umiddelbart gitt hva figurer og farger skal symbolisere, men når motivene kobles med bibelvers, trer kjente fortellinger og skikkelser frem.
– De aller fleste av teppene mine er inspirert av Bibelen. Jeg har et sterkt ønske om å uttrykke de kunstneriske og åndelige verdiene mine gjennom bibelske bilder, sier kunstneren, som er bosatt i Modiin, midtveis mellom Tel Aviv og Jerusalem.
Rollemodeller
De siste årene har hun designet en rekke serier med motiv fra Det gamle testamentet, blant annet ni kunstverk inspirert av kvinner i Bibelen.
– I flere år har jeg vært inspirert av disse heltemodige kvinneskikkelsene, som alle er rollemodeller. Vi kan la oss inspirere av visdommen deres, motet, lederskapet og godheten, men også lære at vi må beskytte oss mot impulser som er farlige og onde, sier Feinstein.
Hun føler seg sterkt knyttet til hver enkelt av skikkelsene.
– Alle disse kvinnene er spesielle, enten de er dronninger eller kommer fra trange kår, om de er rene eller onde. Bibelhistoriene reflekterer menneskeheten på en fantastisk måte, sier hun.
Ester
Da hun gikk i gang med serien, følte hun det naturlig å begynne med den mirakuløse historien om dronning Ester, som brukte posisjonen sin til å redde jødene i Persia fra forfølgelser.
Det fargerike teppet viser den kongelige festen, og dronning Ester er midtpunktet. Bildet leder også tankene til den årlige purimfeiringen, der dagens jøder minnes hendelsene i Esters bok med karneval og fest.
– I Ester ser jeg utrolig mange kvaliteter; mot, lederskap, selvtillit, nåde og intelligens. At hun som kvinne klarte å oppnå selvstendighet, taler til moderne kvinner som også kjemper for økonomisk og kulturell uavhengighet, sier vevkunstneren.
Eva
En annen selvskreven kvinne er Eva.
– Hun er vår alles mor, og en av de sterkeste kvinnelige skikkelsene jeg har portrettert. Det faktum at hun gjennom tidene har inspirert utallige kristne og jødiske kunstnere, får meg til å se på henne som den viktigste kvinnen i Bibelen, sier Feinstein.
Eva er den eneste som har fått to motiver i serien. Det første har fått navnet «Mor til alt levende», og her fyller Evas skikkelse hele teppet.
Motivet «Eva» er hentet fra en eldre serie, om skapelsen, og er stilmessig litt annerledes enn hennes nyere kreasjoner.
– Her er det nesten som om treet transformeres og blir til kvinnen, og motsatt. Når Eva smaker den forbudte frukten, åpnes øynene hennes. Armene hennes blir greiner som strekkes mot himmelen, mens føttene blir røtter som graver seg ned i jorden. I bakgrunnen lurer en slangelignende skapning. Eva er den som fester menneskeheten til jorden og samtidig får oss til å søke åndelig forståelse fra himmelen, sier hun.
Sjulamitt
Bildet «Jeg er sort» er inspirert av kvinnen Sjulamitt i Høysangen. I nyere norske oversettelser blir hun kalt «jenta fra Sjulam».
Hun portetterer vakre og følsomme Sjulamitt, som synger ut sin frustasjon over å være annerledes enn de rundt henne, og derfor ikke akseptert. Hun blir utnyttet, men det er kraft og mot i stemmen hennes.
– I denne bildeveven har jeg valgt varme farger for å fremheve kvinnens eksotiske opphav, Feinstein.
Hagar
Hun trekker også frem en fjerde kvinne, Hagar.
– Jeg ble inspirert til å portrettere Hagar etter å ha hørt et foredrag om surrogatmødre. Hagar føder et barn, livets største gave, men historien hennes kan knyttes til en vanskelig livssituasjon som mange strever med også i dag, sier hun.
Hagar er viktig for alle de tre religionene som regner Abraham som stamfar. Hun er den første personen i Bibelen som flykter fra undertrykkelse, den første som får besøk av en budbærer fra Gud, den eneste kvinnen som får et guddommelig løfte om etterkommere, den første kvinnen i fedrehistorien som føder et barn, den første surrogatmor, den første slave som blir fri, den første skilte kvinne, den første alenemor og den første i Bibelen som gråt.
– Som barn av Sara og Hagar, har vi alle arvet konflikten dem imellom. Men håpet mitt er at Hagars prominente rolle i Bibelen, vil legge et grunnlag for at vi igjen kan komme sammen og dele Guds fred og rettferdighet, sier kunstneren.
Ikke religiøs
De siste tiårene har Bibelen vært hovedkilden hennes for inspirasjon, men hun betegner seg ikke som religiøs. Før hun kom til Israel hadde hun heller ingen interesse for Bibelen.
– Jeg tok bare med meg tre tepper da jeg reiste fra Argentina til Israel i 1977. Like etter ankomst så en mann et av dem og utbrøt: «dette skildrer en hendelse i Bibelen», sier Feinstein.
I barndommen ble hun tatt med i synagogen og fikk høre bibelhistorier. Hun tror derfor at hun som ung kunstner helt ubevisst var påvirket av barndommens oplevelser.
– Her i Israel oppdaget jeg at mye av dagliglivet var knyttet til Bibelen. Dette gikk særlig opp for meg da barna mine kom hjem fra skolen og fortalte om det de hadde lært. Det gikk ikke lang tid før også jeg elsket å studere Bibelen, sier hun.
Tidkrevende
Hun legger ikke skjul på at kunstverkene hennes er kostbare, men vevkunst er likevel ikke noe å bli rik på. Vevingen av abstrakte mønstre er tidkrevende, så hun har derfor til en hver tid bare noen få tepper på lager.
– Jeg jobber først kunstnerisk med motivene i lang tid. Når noen så bestiller et teppe, sender jeg ordren til vevere i Jerusalem som jeg samarbeider med. Disse kan bruke opp til to måneder på ett enkelt teppe, forklarer hun.
I tillegg til de bibelske teppene, har hun nylig fullført en serie på tre bilder om Holocaust. Hun har også laget en rekke motiver inspirert av snøkledde fjell, et resultat av et norgesbesøk for noen år siden.