VEILEDNING: – Skal kirken representere en veiledning knyttet til samliv og seksualitet, eller har den ikke lenger noe syn på dette, spør Sofie Braut, lektor og tidligere medlem på Kirkemøtet.

– Vi har rom for ulike syn på samliv og seksualitet

I Den norske kirkes ressursbank ligger Skeiv sexhåndbok lett tilgjengelig. – Det er en del av å være kirke i samfunnet, sier avdelingsdirektør i Kirkerådet.

Publisert Sist oppdatert

I Ressursbanken til Den norske kirke finner man ressurser til menighetens arbeid for barn og unge knyttet til alt fra bibelfortellinger, høytider, konfirmasjon, misjon, kirkebygg og kjønn, for å nevne noe.

Søker man på ordet «kjønn» eller «seksualitet», får man opp en liste med linker til 100 ressurser. Her ligger blant annet fem lenker til hefter som er utarbeidet av Skeiv Ungdom og som er Foreningen FRIs ungdomsavdeling.

De utgjør en helhetlig opplæring i skeiv ideologi og radikal kjønnsteori. Alle seksuelle handlinger og relasjoner anses som positive, så lenge de skjer frivillig mellom likeverdige personer over 16 år, som er den seksuelle lavalderen.

«For øvrig kan man gjøre hva man vil»

Blant de fem heftene er Skeiv sexhåndbok som også inneholder Skeiv Ungdoms kardemommelov. «Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil».

Jan Christian Kielland, avdelingsdirektør for kirkefag og økumenikk, mener ressursene fra Skeiv Ungdom er en god oppfølging av blant annet Ungdommens Kirkemøte i 2018. Der ble det etterlyst undervisning knyttet til legning og kjønnsidentitet som ivaretar seksuelle minoriteter.

– I hvilken sammenheng tenker du det er aktuelt å bruke heftene fra Skeiv Ungdom som formidler et helt annet syn på samliv og seksualitet enn det Bibelen gjør?

– I Den norske kirke har vi rom for ulike syn på seksualitet og samliv. Det har også Kirkemøtet gitt uttrykk for, og da trengs det ulike ressurser for ulike miljøer og ansatte. Det er primært ansatte og frivillige som bruker ressursbanken og legger til rette for mangfold.

– Er Skeiv Ungdom en av kirkens samarbeidspartnere?

– Ja, det vil jeg si - bredt forstått. Vi har ikke et formalisert samarbeid, og hvis man skal være pirkete, så ligger ikke deres ressursmateriell i Ressursbanken, men vi har lenket opp til det.

– Må kjenne til bredden

– Jeg tenker at uavhengig av teologisk syn, så kan det være positivt for kirkelig ansatte å sette seg inn i materiell som er laget av de som har høy kompetanse på å vokse opp med en annen legning og som er en minoritet. Det bør vi forholde oss til som kirke og reflektere rundt. I konfirmasjonsundervisningen møter vi en stor bredde, og da må vi kjenne til den bredden.

– Flere av heftene er gjennomsyret av en ideologi som fornekter kjønnsforståelsen som Bibelen forfekter, med to kjønn. Tvert imot framstiller materiellet i mange sammenhenger at det finnes flere enn to kjønn, at det er mulig å være født i «feil kropp», at det er positivt å «skifte kjønn», og at kjønn ikke bestemmes av biologi, men av følelser. Er dette en ideologi som Den norske kirke ønsker å formidle til barn og unge?

– Vi har rom for mangfold, og det er ulike syn på dette i Den norske kirke. Der fins ansatte og miljø i kirken som er helt enige i at det fins flere enn to kjønn og at det er et større mangfold på det feltet enn vi finner i bibelske tekster.

– Vi må være i dialog

– Men er det kirkens oppgave å bekrefte denne ideologien?

– Det vil det også være ulike syn på i Den norske kirke, men uansett hva man mener om det, så bør man kjenne til Skeiv Ungdom og andre aktører som kjenner feltet. Vi må være i dialog om det. Det er en del av å være kirke i samfunnet i dag og i vår tid.

– Hvilke ressurser har dere som presenterer bibelsk seksualundervisning?

– Hva som er bibelsk, vil det være ulike meninger om. Vi har blant annet et opplegg som Damaris har laget og som heter «Grill en kristen». Der er det også en video om seksualitet der man sier at seksualiteten hører til inne i rammen av ekteskapet.

Kielland understreker at Ressursbanken ikke er et sted som gir uttrykk for en veldig smalt definert teologi eller en tydelig retning. Han tror videre at det er høy kompetanse på «klassisk syn på seksualitet» og at det ikke er vanskelig å finne ressurser om det andre steder.

– Representerer en annen tenkning

Det er Sofie Braut, lektor og tidligere delegat på Kirkemøtet, helt uenig i.

– Hvorfor skal en finne det andre steder enn i Ressursbanken til Den norske kirke? Er ikke det dette kirken først og fremst skal bringe til torgs? spør hun.

Lektoren mener at Den norske kirke signaliserer at den har forlatt en tradisjonell kristen tenkning rundt troskap og forpliktelse når den velger å lenke til heftene til Foreningen Fri i sin ressursbank.

– Ved å gjøre det, gir kirken et sterkt signal om at dette er ressurser som er verdt å spre og som er verdier en anerkjenner. Det vitner om at kirken rett og slett representerer en annen tenkning enn det som har vært den tradisjonelle.

Mener kirken må gå i seg selv

Braut viser til at forpliktelse og tanken om et livslangt samliv var sterke argument for å innføre likekjønnet ekteskap.

– Men dette materiellet bryter fullstendig med det. Det er mer preget av «har du lyst, har du lov».

Hun mener kirken må gå i seg selv.

– Skal den representere en veiledning knyttet til samliv og seksualitet, eller har den ikke lenger noe syn på samliv og seksualitet? spør hun.

– Trenger Bibelens samlivsetikk

Kathrine Tallaksen Skjerdal, sokneprest i Høvåg menighet i Lillesand kommun har forståelse for at det kan ha en verdi å kjenne til hva ulike miljøer tenker om seksualitet og samliv, men mener at «vår tid trenger Bibelens samlivsetikk.»

– I møte med unge og konfirmanter må vi stikke fingeren i jorda, for mange har tatt valg som ikke er basert på bibelsk samlivsetikk. Som kirke skal vi prøve å favne dem og ha en god dialog. Men det blir litt snudd på hodet hvis ikke en gang voksensamfunnet og kirken skal være en alternativ stemme som kan gi dem argumenter og hjelp til å tenke gjennom disse temaene.

Skjerdal tenker at hovedstrømmen i Den norske kirke mener at det er en sammenheng mellom sex, kjærlighet og forpliktelse og at det er det man ønsker å formidle til unge og voksne.

– Det tror jeg er den beste veiledningen vi kan gi unge mennesker. Er det noe metoo-bevegelsen har lært oss, så er det at det å ha samtykke som eneste kriterium for sex, er veldig sårbart. Unge i dag vil kunne ha lyst og ikke lyst på en gang. Å frata dem alle verktøy som kan hjelpe dem å manøvrere gjennom ungdomstiden synes jeg er dårlig gjort.

Ressursbanken

«I Ressursbanken finner man ressurser til menighetens arbeid for barn og unge, skole-kirke-samarbeid, diakoni og kommunikasjon.

Under temaet kjønn finner man fem lenker til hefter fra Skeiv Ungdom, en av dem er «Skeiv sexhåndbok»

Powered by Labrador CMS