Vil forby vogntog på søndagene
Sandnes KrF vil at søndagskjøring skal være forbeholdt privatbilister. – Gammeldags, sier Lastebileierene.
«Mange opplever å bruke store deler av hviledagen på å kjøre i kø bak store vogntog. De som bor langs hovedferdselsårene i landet vårt har liten mulighet til å oppleve søndagsfreden, ettersom den ene etter den andre traileren suser forbi utenfor stuedøra. Langtransportsjåfører må bruke alle ukens dager på jobb, fordi varene må fram så fort som mulig».
Til helgen er det fylkesårsmøte i Rogaland KrF og Sandnes KrF mener det er på tide å legge restriksjoner på tungtransporten. Forslagstilleren vil at det skal innføres restriksjoner for tungtransporten på søndager «for en fredeligere helligdagsmarkering for alle».
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/en_US/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
Oddny Helen Turøy sitter i bystyregruppa for KrF i Sandnes. Hun mener forslaget er bra.
– Tungtransport er alltid et problem. Det er bra å få én dag hvor man slipper dette langs veiene. Da kan vanlige bilister komme seg lettere frem. I andre europeiske land er det ikke uvanlig med restriksjoner, sier hun til Dagen.
– Er dette noe som kun skal gjelde Rogaland eller vil dere prøve å få med dere KrF sentralt?
– Dette må bli nasjonalt. Jeg ser at veien frem er lang, men det er viktig at noen kommer med forslaget, sier hun.
Turøy har ikke noen oversikt over hvor mye støtte forslaget har på årsmøtet. Hun er veldig spent på hvordan det blir mottatt.
Ikke lurt
Professor Frank Aarebrot skal holde foredrag på årsmøtet. Tema er hvordan KrF skal tiltrekke seg flere velgere.
– Vil forslaget om søndagsforbud for tungtransport være med å øke velgermassen, Aarebrot?
– Nei, dette er et spesielt forslag. Og det er et uheldig forslag. De kommer til å bli veldig utsatt for hogg, sier Aarebrot.
Han forklarer at KrF sentralt jo støtter en regjering som går inn for søndagsåpne butikker. Partiet selv stemmer klart nei for lempingen av åpningstidene, men de har likefullt en avtale med regjeringen.
– Søndagsåpne butikker er et mye større brudd med helligdagsfreden enn tungtransport er. Dette vil de få tilbake midt i tryne. Transport er ikke en tapersak for KrF, men det er ikke lurt av dem å blande inn helligdagsspørsmålet. Særlig ikke når du støtter en regjering som ikke bryr seg om nettopp det.
Nettopp det å skille mellom religion og politikk er viktig for at KrF skal få flere velgere, tror Aarebrot. I det øyeblikket partiet begynner å snakke om samlivsetikk, abort og homofili, blir folk skremt.
– De sakene de har hatt som er blitt vinnersaker, som miljøengasjement ut fra et forvalteransvar og kontantstøtten i en tid det var kø i barnehagene, har vært saker av sosial karakter. Når de kjører full rulle på det moralistiske er det kun kjernevelgerne som mobiliseres.
Gammeldags
Geir Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileierforbund, er helt enig med Aarebrot.
– Dette er åpenbart et dårlig forslag. Det er gammeldags. Samfunnet vårt går 24 timer i døgnet, alle dager i uken. Det fungerer ikke slik lenger at man forbyr ting på søndagene, sier han til Dagen.
Han mener forslaget, i sin ytterste konsekvens, vil føre til økt trafikk de andre dagene, økte utslipp, dyrere varer og vanskeligere å få rekruttert nye sjåfører.
– I Europa har en del land restriksjoner på søndagene. Hva er forskjellen på disse landene og Norge, Mo?
– Tyskland har det på enkelte veier. Det er ikke et generelt forbud. Norge har en geografi som ikke gjør et slikt forlag praktisk mulig. Hvor skal de gjøre av seg i det døgnet de må vente? Skal man bygge svære anlegg hvor de kan parkere? Skal de parkere i boligområder? Dette bør KrF Rogaland ha tenkt igjennom før de kommer med slike forslag, sier han.
Bør være mulig
Bystyremedlem i Sandnes, Knut Reier Indrebø, er en av arkitektene bak forslaget. Han skal ikke selv til fylkesårsmøte, men håper de tar imot forslaget på en god måte.
– Dette er ikke en veldig viktig sak for oss, det er ingen kampsak. Men jeg synes det er en god ide. Skal det gjennomføres må det selvfølgelig bli nasjonalt, ellers er det ikke noe vits, skriver han til Dagen.
Indrebø mener at når Tyskland klarer å gjennomføre restriksjoner, bør det være mulig for Norge å få til noe liknende. Han er heller ikke så bekymret for hvor sjåførene skal oppholde seg på helligdagen.
– Vi har mange steder allerede i dag, hvor sjåførene kan parkere.
– Blander dere ikke helligdagsfreden inn i nok et forslag, Indrebø?
– Helligdagsfreden er det ikke bare KrF eller kristenfolket som etterspør, men store deler av befolkningen. Sjåførene fortjener også en fridag. Samfunnet stopper ikke opp om lastebilene gjør det. Dessuten finnes det en rekke gode transportalternativ, sier han.
Ikke nytt
Det er ikke første gang det foreslås restriksjoner på tungtransporten.
I 2009 ba Miljøpartiet De Grønne om at Samferdselsdepartementet skulle vurdere kjøreforbud for store lastebiler på søndagene. Partiet hadde da fått med seg biskopen i Agder og Telemark, Olav Skjevesland, på oppropet. Til NTB sa han den gang at han skrev under oppropet dels av miljømessige årsaker og dels av «allmenn humane årsaker». Han mente at sjåfører også hadde behov for å merke at uken har én annerledes dag. Biskopen la til at han skjønte at forslaget ville bli bedre tatt i mot hos sjåfører og miljøvernere enn hos transportbedriftene.