ELBIL: Tjenestereisene i Den norske kirke skal bli mer klimavennlige.

Vil ha prest og organist inn i samme bil – og den skal ikke gå på bensin

Forsøk i fire kommuner skal gi svar på hvordan tjenestereiser i Den norske kirke kan bli mer klimavennlige – og kanskje billigere.

Publisert Sist oppdatert

Kirkemøtet har vedtatt å kutte klimautslipp fra egen reisevirksomhet med 60 prosent innen 2030.

Blant annet skal reduksjonen «sikres gjennom forsøksprosjekt med bruk av elbiler i tjenestereiser», har Kirkerådet bestemt.

400.000 kroner er avsatt i tilskuddsmidler til forsøksordninger fire steder i landet. Blant ni søkere ble fire valgt ut. En av dem er Vestvågøy kirkelige fellesråd i Lofoten, som nylig fikk 100.000 kroner inn på kontoen.

– Hva skal dere bruke pengene til?

– Det jobber vi fortsatt med å avklare, sier kirkeverge Anne Lise Haakestad.

For å få utnyttet midlene, er hun nemlig avhengig av å få til et spleiselag med bispedømme og fellesrådet. Dette er de to arbeidsgiverlinjene i Den norske kirke.

Hun håper brikker kan falle på plass etter et digitalt møte mellom fellesråd og bispedømmekontor førstkommende mandag.

Krever samarbeid

Kirkevergens mål er å få kjøpt inn en elbil, som medarbeidere kan bruke i stedet for sine privatbiler.

– Skal vi få til en effektiv utnyttelse av en slik ordning, kreves det et samarbeid mellom arbeidsgiverlinjene, sier hun til Dagen.

Det er ingen tvil om at dette krever en stor omstilling.

Jan Christian Kielland om Den norske kirkes klimavedtak

Vestvågøy har fem kirker og kapeller. Kirkekontoret ligger i kommunesenteret Leknes, hvor det ikke er kirke eller gravplass.

– Vi kan bli bedre på samkjøring til for eksempel begravelser, og så trenger vi en bil som er egnet til formålet. Den bør ha plass til en del utstyr, resonnerer kirkevergen.

I samme bil

Avdelingsdirektør Jan Christian Kielland i Kirkerådet sier valget falt på fire kirkelige fellesråd som er litt ulike i størrelse og som har ulike utfordringer når det gjelder transport. I sine søknader skisserte de ulike måter å gjennomføre prosjektet på.

– Det viktigste med denne ordningen er å erstatte fossilbilkjøring med elbilkjøring. Så er det også sånn at når man får samarbeid mellom arbeidsgiverlinjene, er det mye enklere å samkjøre, framholder Kielland.

Et praktisk eksempel: Prest og organist kjører sammen til et oppdrag uten at det blir et spørsmål om prestens arbeidsgiver skal betale en krone ekstra per kilometer fordi organisten sitter på i prestens privatbil.

Dette skal forsøket gi svar på

• Hva skal til for at det svarer seg med fossilfri tjenestebil sammenlignet med utbetaling av kjøregodtgjørelse?

• Hvor store utslippskutt kan dette generere?

• Hvilke utfordringer skaper samkjøring i stedet for at man kjører hver for seg?

Prosjektene skal ha dialog med Kirkerådet underveis og levere en sluttrapport ved endt prosjektperiode.

Det skal føres kjørebok for å dokumentere bruken, særlig samkjøringen av fossilfri tjenestebil.

Kilde: Tilskuddsbrev fra Kirkerådet til fire kirkelige fellesråd, datert 27.09.22

– Ambisiøst og realistisk

Den norske kirkes øverste valgte organ vedtok i fjor en kraftig reduksjon i utslipp fra egen reisevirksomhet de nærmeste årene.

I tillegg til mindre bilkjøring skal antallet flyreiser kuttes, og mange fysiske møter skal erstattes med digitale.

– Vi er i gang, men det er ingen tvil om at dette krever en stor omstilling, sier Kielland til Dagen.

– Hvor realistisk er det å kutte egne utslipp med 60 prosent i løpet av de neste sju årene?

– Det er ambisiøst og samtidig realistisk, svarer Kielland.

Stadig flere elbiler

Han minner om at den norske bilparken får stadig flere fossilfrie kjøretøyer. NAF melder at andelen elbiler nå er oppe i 20 prosent.

– Og i 2030 er vi forhåpentligvis et annet sted, sier Kielland.

Kielland understreker at Den norske kirke ikke har besluttet at man generelt ønsker mindre bruk av ansattes privatbil.

– Dersom alle ansatte i 2030 har elbiler og vi har felles arbeidsgiver lokalt, er det sannsynligvis ikke behov for at arbeidsgiver stiller med tjenestebil fra et klimaperspektiv. Da blir det kun et økonomisk spørsmål, sier han.

Kjører mye

Forsøkene med samkjøring i elbiler skal også gjennomføres i Stavanger, Asker og Ringerike kirkelige fellesråd.

Sistnevnte har ti kirker og elleve kirkegårder. Dermed blir det mye kjøring på de kirkelige medarbeiderne i Hønefoss-området.

Kirkeverge Kjetil Gjærde forteller til Dagen at kirketjeneren kjører 20.000 kilometer i året, andre medarbeidere gjerne 6–7000 kilometer.

– Så her kan det bli store gevinster av mer samkjøring i elbil, sier Gjærde.

Kjøpe brukt eller lease

Kirken sentralt ønsker at forsøkene skal gi svar på lønnsomheten ved samkjøring. Men fellesrådene må selv ta risikoen: Blir det dyrere med samkjøring i elbil, må de selv ta ekstraregningen. Blir det billigere enn 100.000, kan de beholde mellomlegget selv.

I Ringerike fellesråd skal de bruke pengene til å kjøpe en brukt elbil eller lease en bil.

– Når er forsøket i gang?

– Så snart vi har bilen, svarer kirkevergen.

Powered by Labrador CMS