Vil rive ned hvite Jesus-statuer
Den amerikanske aktivisten Shaun King oppfordrer til å rive statuer der Jesus fremstilles som en hvit, europeisk mann.
Den siste måneden har det i pågått en debatt om politivold og rasisme i flere land etter drapet på afroamerikanske George Floyd i Minneapolis i USA.
I kjølvannet av dette har det også blusset opp en eldre diskusjon om hvorvidt statuer av amerikanske sørstatsgeneraler burde fjernes fra det offentlige rom. Dette er fordi disse kan assosieres med slavehold og segregering.
– Riv Jesus
Shaun King er en innflytelsesrik aktivist tilknyttet protestbevegelsen Black Lives Matter i USA. Han har kastet en brannfakkel inn i debatten og oppfordrer til også å rive statuer av Jesus der han fremstilles som en hvit mann.
King mener at denne fremstillingen er et uttrykk for hvit overmakt, skapt for å undertrykke andre folkegrupper.
Denne uken skrev han følgende på Twitter: «Jeg mener statuene av den hvite europeeren de kaller Jesus også burde tas ned. Statuene er og har alltid vært et uttrykk for hvit overmakt. Hvor flyktet familien til Jesus da de ville skjule seg blant mengden? Til EGYPT! Ikke til Danmark. Riv dem ned».
Kort tid senere presiserte han at oppfordringen ikke bare gjaldt statuer, men også samtlige vegg- og glassmalerier av Jesus, jomfru Maria og andre bibelske personer der de fremstilles som hvite.
Opprop
Statue-diskusjonen har også ankommet Norge. I et opprop som ble publisert tidlig i juni på opprop.net har flere tusen signert på kravet om å fjerne statuene av Winston Churchill og Ludvig Holberg som står sentralt i Oslo. Holberg er omtalt i oppropet som en som investerte i slavehandel.
Også nasjonal talsperson, Teodor Bruu, i Grønn Ungdom har tatt til orde for å fjerne Winston Churchills statue fra Solli Plass i Oslo. Han mener at Storbritannias avdøde statsminister Churchill var en rasist.
– Problematisk
Samfunnsdebattant og forfatter Bjørn Are Davidsen stiller seg kritisk til ønsket om statuefelling.
– Historikerne kan vise at hverken Holberg og Churchill holdt slaver. Dette er en slags renhetstenkning, der man skal markere seg selv ved å ødelegge statuer eller flytte dem på museum, sier Davidsen.
– Er det problematisk at Jesus fremstilles som en hvit, europeisk mann?
– Det er noe problematisk med det siden man får inntrykk av at Jesus var hvit, hvilket han ikke var. Det blir likevel feil å fjerne de hvite Jesus-statuene, fordi de er nok ikke blitt til av rasistiske årsaker. Dette handler om kunstnerens forsøk på å fremstille Jesus som nær og familiær.
Davidsen legger til at man kan se det samme virkemiddelet andre steder i kunsthistorien, eksempelvis når man i renessansen malte de romerske soldatene i samtidens rustninger og uniformer.
– Når man ønsker å formidle evige sannheter gjennom kunsten, kan slike virkemidler brukes for å aktualisere de bibelske fortellingene.
Ønsker debatten velkommen
Biskop emeritus Tor Berger Jørgensen i Sør-Hålogaland bispedømme mener den nye oppmerksomheten rundt statuer og minnesmerker fører til viktige diskusjoner om en fortid som vi har forskjønnet, og som kan fremstå merkelig sett med dagens blikk.
– Shaun King mener at fremstillingen av Jesus som en hvit, europeisk mann er et uttrykk for hvit overmakt, skapt for å undertrykke andre kulturer. Hva tenker du om det?
– Det er en del av historien, men det må selvfølgelig nyanseres. Det er forståelig at det kan oppleves sånn, men vi må heller se positivt på at hver kultur kan være med og skape sitt bilde av Kristus. Slik kan man anerkjenne mangfoldet som er i Kristus, sier Jørgensen og forsetter:
– På altertavlen i Lillestrøm kirke har Henrik Sørensen malt Kristus som en ung, lyslugget og skjeggløs mann. Vi har sett på det og opplevd det som en identifisering av Jesus med vår lokale virkelighet. Jeg anser det som et positivt uttrykk for nasjonal identitet. På samme måte som vi har oversatt bibelen til vårt språk, har vi også fremstilt Kristus med lokale trekk.
Han legger til at man kan se det samme innenfor samisk ikonografi.
Jørgensen, som i dag er vigslet som biskop i Lutheran Church i Storbritannia, tenker tilbake på sin misjonærtid i Asia og Afrika, og minnes veldig sterke Jesus-bilder malt innenfor både japansk og afrikansk folkekunst.
– Hvordan burde kirken møte slike beskyldninger som King kommer med?
– Det er viktig å fremheve den ydmyke tjener som døde på korset og ble fornedret. Gjennom tidene har kirken hatt et ubehagelig nært forhold til makthavere, det er merkelig at det ikke var større kritikk fra kirkens side mot å inngå maktallianser, sier Jørgensen som håper at kirken kan vise til en Kristus som tar de svakes parti og står opp mot maktovergrep.