Vil se på forholdet til Blå Kors etter pride-farget logo
Flere konservative organisasjoner står på eiersiden, men ble ikke informert om at de ville male logen sin i regnbuens farger.
Blå Kors markerte pride i sommer – trass i at de er eid av en rekke konservative organisasjoner.
Nå sier Runar Landro i Indremisjonsforbundet (ImF), som står på eiersiden, at de vil se på forholdet til organisasjonen.
Det melder Imf-eide Sambaandet.
– Vil se på forholdet
Organisasjonen som driver arbeid blant rusavhengige, skal ha endret logo på Linkedin, et sosialt nettverk for arbeidsmarkedet.
De delte også et innlegg på deres Facebook-side, der de ønsket folk en god pride-feiring.
– Det er selvsagt at det som her kommer fram, vil føre til at vi må se nærmere på vårt forhold til organisasjonen.En naturlig første reaksjon vil være å snakke med andre av «eierne». Det neste vil være en intern runde i styret og i vårt lære- og tilsynsråd, sier Landro til Sambaandet.
Blå Kors forsvarer på sin side pride-logoen.
– Vi har ingen tradisjon for å ha saker på høring ut mot ulike typer medlemmer og medlemsorganisasjoner. Pride-budskapet er godt forankret i landsstyret, skriver kommunikasjons- og markedsdirektør Katrin Solbakken til Imfs organisasjonsblad.
Normisjon:
Kjetil Vestel Haga i Normisjon sier til Vårt Land at de «står fast ved sitt verdigrunnlag i spørsmål om samliv, og derfor er det ikke naturlig for oss å delta i Pride-markeringer».
De står også på eiersiden.
– Når det gjelder verdibaserte temaer som flere medlemmer kan oppleve som kontroversielle, tenker jeg det ville vært klokt med en forhåndsorientering, sier han til avisen.
– Nå som denne saken har kommet opp, antar jeg at styret i Blå Kors vil gjøre sine vurderinger. Så får vi vurdere saken i forlengelsen av det, sier han.