Vinmonopolet brøt alkoholloven

KrF-politiker Jonas Sayed reagerte på Vinmonopolets reklame for en vin- og brennevinsauksjon. Nå får han medhold fra Helsedirektoratet.

Publisert Sist oppdatert

Dagen skrev i september om ungdomspolitikeren Jonas Sayed som reagerte på en internettreklame for Vinmonopolets vin- og brennevinsauksjon.

I reklamen stod det «Høstens vin og brennevinsauksjon er i gang. Avsluttes 19. og 20. september. Klikk her for katalog». En av nettsidene annonsen ble vist i var den norske fansiden til fotballklubben Liverpool.

Nå har Helsedirektoratet konkludert med at annonsen brøt med alkoholloven. I en epost til Dagen skriver Helsedirektoratet at «annonser for denne type auksjoner ikke er omfattet av unntaket og således i strid med alkohollovens reklameforbud».

Ble stortingssak

«Det er Helsedirektoratet som forvalter regelverket og som fører tilsyn med forbudet».

Men Høie informerte om at Vinmonopol på eget initiativ hadde tatt kontakt angående annonsen.

«Allerede før jeg mottok dette skriftlige spørsmålet, hadde Vinmonopolet på eget initiativ informert departementet om saken og gitt beskjed om at de hadde tatt tak i den», skriver Høie i svaret til Ropstad.

Ikke under unntaket

Helsedirektoratet har nå ferdigbehandlet saken og gir Vinmonopolet rett i at det er et unntak i forbudet mot alkoholreklame som omfatter vinauksjoner. Det kan gis informasjon om slike auksjoner, men dette «kan bare gis ut til den som selv forespør slik informasjon». Unntaket gir ikke rom for at denne informasjonen gis ut i andre massekommunikasjonskanaler, som for eksempel gjennom internettannonser.

– Rettet opp feilen

Øyvind Giæver er avdelingsdirektør i Helsedirektoratet. Han forteller at Vinmonopolet nå har rettet opp feilen og at det derfor ikke vil bli gjort noe mer i saken.

– Normalt ville vi fortatt oss noe dersom vi fant brudd på bestemmelsene i alkoholloven, men her har selskapet allerede rettet opp feilen, sier Giæver.

Avdelingsdirektøren opplyser at i det stort sett er stor enighet om hvilke lover som gjelder for alkoholreklame og at selskaper er kjappe å rette opp i feil når de skjer.

– Veldig ofte rettet aktørene seg når de blir kjent med at forholdet bryter med norsk lov, sier Giæver.

– Alkoholloven er viktig

Jonas Sayed er glad for at Helsedirektoratet har konkludert med at annonsen var lovstridig.

– Det var en grunn til at jeg reagerte på reklamen. Jeg mistenkte at denne brøt med alkoholloven, sier Sayed.

Han trekker fram viktigheten av at mindreårige ikke utsettes for alkoholreklame.

– Det er bra at vi har en streng alkohollov i Norge. Det er det flere gode grunner til. Både av hensyn til de svake i samfunnet og også for å skjerme unge fra alkoholreklame.

Sayed syns det er viktig at statlige selskaper som Vinmonopolet går frem som et godt eksempel og følger bestemmelsene i alkoholloven.

– Det er viktig at denne loven blir overholdt og det er spesielt viktig at statlige selskaper følger den.

Stopper annonsene

I en epost skriver Vinmonopolet til Dagen at de «tar Helsedirektoratets vurdering til etterretning og retter oss helt og holdent etter denne.» Vinmonopolet vil ikke lenger annonsere for Vinmonopolets auksjoner på andre nettsteder enn sine egne og auksjonshusene de samarbeider med.

Powered by Labrador CMS