– Vitnet om Jesus Kristus med en sjelden autoritet
Nabeel Qureshi døde nylig av kreft, 34 år gammel. – Han satte kristen tro på dagsorden på en sterk måte, sier Lars Dahle.
Da Nabeel Qureshi var helt nyfødt, hvisket hans far inn i øret hans: «Allahu Akbar. Jeg vitner om at det er ingen gud uten Allah. Jeg vitner om at Muhammed er Allahs sendebud.»
Da han nylig døde etter ett års kamp mot kreften bekjente han seg imidlertid til Kristus. Den overbeviste og kunnskapsrike muslimen, som bar etternavnet etter Qureshi ifølge noen etter Muhammeds egen stamme ble en overbevist kristen og en overbevisende forsvarer for den kristne tro.
Sterk identitet
Mange har lest hans bøker eller hørt ham tale. Særlig hans bok, «Seeking Allah, Finding Jesus» («Søkte Allah, fant Jesus» i norsk utgave), har gjort inntrykk på mange. Der forteller Qureshi om sin oppvekst i en familie med en sterk tilknytning til den muslimske ahmadiyya-retningen.
Etter hvert som han vokste opp i sin pakistansk-amerikanske familie i California, forstod han at hans sterke tilhørighet til islam og hans store kunnskap gjorde ham til en vanskelig meningsmotstander.
Allerede i 12-årsalderen visste han hvordan han kunne utfordre kristne.
«Jeg kunne bryte ned teologien deres bare ved å stille spørsmål. «Jesus tilbad Gud, så hvorfor tilber du Jesus?» eller «Jesus sa: ’Far er større enn jeg’ Hvordan kan han være Gud?», mintes Qureshi i Christianity Today i 2014.
Trosforsvar
Qureshi fortalte at hver slik samtale bare gjorde ham tryggere på sannheten i islam. «Det gav meg disiplin, formål, moral, familieverdier og en klar retning for min tilbedelse. Islam var livet som rant gjennom årene mine. Islam var min identitet, og jeg elsket det.»
Og det var der, midt i sin stolthet, at han opplevde kallet som skulle endre alt. Kort fortalt møtte han på universitetet en kristen venn, David Wood, som ikke på samme måte lot seg vippe av pinnen av Qureshis spørsmål og utfall mot den kristne tro.
De ble venner og diskuterte seg gjennom studietiden, helt til den til da så selvsikre muslimen innså at argumentene for kristendommens sannhet faktisk var solide. Han ble overbevist om at Bibelen var til å stole på, at Jesus døde på korset, sto opp fra de døde, og at han faktisk hevdet at han var Gud.
Mistet troen
Men reisen sluttet ikke der. David Wood utfordret nå Qureshi til å rette samme kritiske søkelys mot sin egen tro. Etter hvert som han undersøkte de tidligste biografiene om Muhammed, ble han sjokkert over hvor bloddryppende de var.
Han bestemte seg for å søke tilflukt i Koranen, men han klarte ikke å tro på fortellingene om Koranens mirakuløse tilblivelse og perfekte overlevering. Han ba om hjelp.
«Jeg begynte å søke Allah om hjelp. Eller var han Jesus? Jeg kunne ikke avgjøre det lenger.»
Innen første år av legestudiene var ferdig, hadde han fått tre drømmer og ett syn, som alle pekte mot samme konklusjon. Gud hadde svart, og svaret var at Jesus er den han sa at han var.
– Et kall til å dø
Han åpnet Det nye testamentet. «Salige er de som sørger, for de skal trøstes,» leste han. Ordene hoppet av sidene og fikk hjertet til å slå. Han leste Matteus 10,37, der Jesus sa at han måtte elske ham mer enn sin mor og sin far.
Det ville være som å dø for Qureshi. Da leste han at «den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig. Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det.»
«Jesus var veldig direkte. For muslimer er evangeliet mer enn et kall til bønn. Det er et kall til å dø.» skriver han. Der og da tok han imot Jesus og ble en kristen. Og som forventet knuste det hans foreldre å høre om avgjørelsen.
Kjærlighet
Lars Dahle er førsteamanuensis ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen og daglig leder for Damaris Norge. Han er ekspert på trosforsvar og livssynskunnskap og studerte i sitt doktorgradsarbeid Paulus foran Areopagosrådet i kapittel 17 av Apostlenes gjerninger.
– Hvordan vil du si at Nabeel Qureshi fremstår som apologet?
– Han både lærte og levde ut fra mottoet «sannheten tro i kjærlighet», sier Dahle.
– Hans apologetiske innsats var farget av hans livshistorie. Han vokste opp med et islamsk trosforsvar, og i hans selvbiografi skildrer han betydningen av samtale, vennskap og kristen apologetikk samt bønn, visjoner og drømmer. Det var ikke enten eller, men begge deler. Apologetikken var avgjørende for ham, men som del av en større helhet, sier Dahle.
Vitnesbyrd
Dahle mener Qureshi fikk frem at alle livssyn har sin apologetikk og sier at han talte varmt om nærheten og varmen i sin oppvekst.
– Han illustrerte betydningen av trosforsvar som en vei til kristen tro, men også den betydning trosforsvar har for en evangelist, som han jo ble. Det er sjelden en møter personer som kombinerer disse to elementene så tydelig, sier Dahle som trekker linjer til C. S. Lewis som i sin tid konvertere fra en tydelig ateisme.
– Ligger det en ekstra tyngde i kristne som har hatt et annet livssyn?
– Jeg tror det gjør det. I et bibelsk perspektiv snakker vi om at Kristi legeme har ulike oppgaver. De som har et slikt vitnesbyrd har en stor styrke, særlig når det er så gjennomreflektert som det var hos Qureshi. Vi skal ikke undervurdere vitnesbyrdet hos de av oss som aldri har forlatt den kristne tro, men det er et annet slags vitnesbyrd.
Fant en middelvei
Lars Dahle har sammen med sin kone Margunn Serigstad Dahle vært viktige for kommunikasjon- og livssynsstudiet ved det som nå er NLA Mediehøgskolen Gimlekollen. I dette faget legges det blant annet stor vekt på kunnskap om andre livssyn, og spørsmål om hvilke livssyn som best svarer på livets store spørsmål.
– Hva tilførte Qureshi og hans arbeid i RZIM og ellers, til livssynssamtalen?
– Hans tredje og siste bok «Bare én Gud», med undertittelen «Allah eller Jesus» er et særlig viktig bidrag. Der går han gjennom argumentene for kristen tro og argumentene for islam på en grundig, åpenhjertig og varm måte, og han setter alt dette inn i sin egen livshistorie, sier Dahle. Qureshis siste bok gis forøvrig ut på norsk i høst.
– Hvordan manøvrerte han i spørsmål om islam og voldelig ekstremisme?
– Jeg tror han fant en sunn mellomvei der han på den ene siden avviste at alle muslimer og retninger av islam er voldelige, og på den andre side avviste at islamsk ekstremisme ikke hadde noe som helst å gjøre med islam.
Han legger til at Qureshi også var opptatt av å imøtegå en sekulær forståelse av verden, som både kristendom og islam avviser.
– Jeg vil si at han satte kristen tro på dagsorden på en sterk måte. Det sier vel sitt at Washington Post ville publisere et minneord, og at de ba Ravi Zacharias om å skrive det, sier Dahle.