Bibelskole kombinerer dataspill og bibel
Bibelskolen Fjellhaug blir landets første bibelskole som får en egen linje for dataspill. – Spilleglede er akkurat som idretts- og musikkglede, mener linjeansvarlig.
Med den nye linjen «Bibel, Gaming og Digital kultur» skal elevene endelig få sjansen til å kombinere gamingopplevelser med et bibelskoleår. Bibelskolen Fjellhaug lanserte nylig den nye linjen som får oppstart til høsten.
– Vi har hatt gaming som valgfag de siste to årene, og det var det som var mest populært, sier ansvarlig for den nye gaming-linjen, Andreas Ruud, til KPK.
– Høy kompetanse
Ruud, som er lærer på Bibelskolen Fjellhaug og som selv har et personlig forhold til dataspill, har vært sentral i utarbeidingen av linjen de siste to årene.
– Dette er ingen Esport-linje som noen folkehøgskoler tilbyr. Men elevene skal få kunne smake litt på hva det faktisk betyr å prøve å bli litt bedre på spill – og der vil vi ha inn kompetente folk som kan hjelpe dem, sier Ruud.
På spørsmål om hvordan man kan kombinerer bibelundervisning og dataspill, viser Ruud til opprettelsen av Kristen Idrettskontakt (KRIK), som banet veien for å kombinere kristen tro og idrett.
– For 15 til 20 år siden var det utenkelig, men nå har KRIK blitt allment kjent – og det å ha andakt på fotballtrening er helt selvsagt. Det brukes som en naturlig måte å drive kristent ungdomsarbeid på, mener Ruud.
Voksende gaming-kultur
Og med en stadig voksende gaming-kultur både i Norge og internasjonalt, mener Ruud det er naturlig at også en bibelskole skal rette seg mot denne gruppen ungdommer.
– Spilleglede er akkurat som idrettsglede. Det kan også være en velsignelse fra Gud. Man kan bruke det som et verktøy på en god og troverdig måte i et ungdomsarbeid, rettet mot de som ikke er så opptatt av idrett eller musikk, mener Ruud.
– Men om elevene tror de bare kan spille dataspill og sluntre unna bibelundervisningen, har ikke skjønt hva de er med på, sier han og vektlegger at mesteparten av tiden vil bli brukt til bibelundervisning.
– Gaming som et eget fag vil være det største faget på linjen – og det blir ca 8-10 timer med ren spilling i uken. Samtidig har vi 18 timer med fellesfag som i hovedsak er bibelundervisning, sier linjelederen.
Ikke bare bibelske dataspill
Deler av bibelskoleåret vil også bli brukt til å analysere hvordan kristendommen blir fremstilt i ulike moderne storspill. Ruud mener det er en tendens til at kristendommen ofte får «offer-rollen» i dataspill.
– Er måten spillverdenen og internettkulturen portretterer kristen tro på, og setter det religiøse på dagsorden egentlig troverdig?
Ruud stiller spørsmål ved om kristne bare skal føye seg, eller som de fleste gjør bare holde seg unna dataspill.
– Er det ikke bedre at vi sier at «denne presten i det spillet der – det er jo ingen prester som er sånn i virkeligheten», spør Ruud som ønsker å skape refleksjon rundt dette blant elevene.
– Det er mye vold, blod og skyting i mange moderne og populære dataspill. Hvordan er dette forenlig med kristen tro?
– Dette er et spørsmål som kommer til å bli tatt opp i undervisningen. Vi kommer ikke bare til å spille kristne spill, og vi må reflektere over hva voldelige spill gjør med oss. Men jeg tror ikke at vi blir mordere av å spille spill som er ment som underholding, sier Ruud.
– Er det noen spill som absolutt ikke vil bli akseptert?
– Ja, det er det. Spill som f.eks «Postal» og helt lugubre spill ønsker vi å unngå. Jeg synes heller ikke noe om spill som mobbespillet «Bully». Men vi ønsker ikke først og fremst og vifte med pekefingeren – men heller oppfordre til refleksjon rundt det som spilles, sier Ruud.
– Stor del av hverdagen
Rektor Jørn Martinsen peker også på at gaming er en stor del av hverdagen for unge mennesker.
– Gaming og digital kultur er en stor del av dagens virkelighet for mange unge mennesker. Vi ønsker å ta det på alvor og er glade for at vi kan ta det inn i en bibelskolekontekst der vi også kan jobbe reflektert med dette for eksempel i forhold til spillglede, etikk og hva slags innvirkning digital kultur kan ha på sosiale relasjoner.
– Vi trenger også kristne ledere som vet noe om dette og kan bruke det for eksempel i kristent ungdomsarbeid, sier Martinsen.
Begrenset plass
Da linjen «Bibel, Gaming og Digital kultur» ble lansert kom det inn søknader allerede første dagen. Det betyr at søkere bør være tidlig ute hvis de ønsker plass.
– Vi har begrenset elevantallet til rundt ti plasser for å sikre god nok oppfølging. Vi har et løpende opptak, så det er førstemann til mølla. Elevene må selv ta med seg datautstyr, men vi vil stille med fiberlinje og veldig gode lærere, lover Ruud.