Bill Johnson om sykdom og helbredelse

Debatten rundt Bill Johnsons kristologi utløste en stor debatt. - John­sons opp­fat­ning om syk­dom og hel­bre­del­se er ikke bi­belsk. Hans syn be­grun­nes i en kris­to­lo­gi som ikke er bi­belsk, skriver Arne Helge Teigen.

Publisert Sist oppdatert

Takk til Dagen for sak­lig ini­tia­tiv til de­batt i an­led­ning min ar­tik­kel om Bill John­sons kris­to­lo­gi (Dagen 2.1).

Første­ama­nu­en­sis Terje He­ger­tun (MF) lar seg in­ter­vjue om saken (3. 1). Han er skep­tisk til be­teg­nel­sen «yt­ter­lig­gå­en­de ka­ris­ma­tikk», og har el­lers inn­trykk av at me­nig­he­ten i Red­ding «gjør ær­li­ge for­søk på å legge til rette for bønn for syke».

Terje Dahle (Kris­tent Nett­verk) skri­ver at Bet­hel-kir­ken for­mid­ler gode im­pul­ser inn i norsk kris­ten­liv (7.1). Han synes el­lers ikke å se sam­men­hen­gen mel­lom John­sons kris­to­lo­gi og hans lære om syk­dom og hel­bre­del­se.

Jeg vil der­for sette fokus på dette i det føl­gen­de.

Iføl­ge John­son, levde Jesus som et men­nes­ke uten gud­dom­me­lig­het for å vise hvor­dan sal­ve­de krist­ne kan gjøre under. Me­nig­het er gitt makt over «pla­ne­ten», skri­ver han. Krist­ne må der­for ta sin «auto­ri­tet» i bruk for å befri fra syk­dom, li­del­se og mørke (Dream­ing with God, 84).

John­son mener el­lers at han og me­nig­he­ten i Red­ding er sen­tra­le med tanke på å ut­lø­se him­me­lens kref­ter. Han ar­bei­der der­for svært aktiv inn mot annen kris­ten virk­som­het. Mange åpner dø­re­ne for ham. Det har ført til at store deler av norsk kris­ten­liv har blitt in­va­dert av John­sons lære om syk­dom og hel­bre­del­se. Jesus hel­bre­det alle, og krist­ne skal gjøre enda stør­re under enn ham, mener John­son.

John­sons tenk­ning om hel­bre­del­se er el­lers be­slek­tet med den vi fin­ner hos Ken­neth Hagin.

Helt grunn­leg­gen­de er for­stå­el­sen av for­hol­det mel­lom den him­mels­ke og fy­sis­ke vir­ke­lig­het. Den him­mels­ke vir­ke­lig­het skal do­mi­ne­re det ma­te­ri­el­le. Den krist­ne står med et ben i hver av disse vir­ke­lig­he­te­ne, og skal for­mid­le him­me­lens kref­ter inn i ver­den.

For­ut­set­ning for at dette kan skje er sær­lig at den tro­en­de ten­ker rik­tig om hva Gud vil. Gale tan­ker om Gud hind­rer hel­bre­del­ser. Sær­lig gjel­der det troen på at Gud bru­ker syk­dom for å bygge et men­nes­kes ka­rak­ter, skri­ver John­son.

Der­som slike opp­fat­nin­ger ryd­des av veien og er­stat­tes med troen på at Gud all­tid vil hel­bre­de, vil hel­bre­del­se skje. John­sons kone Beni mener å ha fått løfte fra Gud om at Red­ding skal bli så­kalt kreft­fri sone. Me­nig­he­ten i Red­ding står nem­lig under en så sterk inn­fly­tel­se fra him­me­len kref­ter at det bør være innen rekke­vid­de.

Hva skje når krist­ne fel­les­skap in­va­de­res med dette? La meg svare med et par til­bake­blikk. I 2010, da John­son talte ved et fel­les­ar­ran­ge­ment i Fi­ladel­fia­me­nig­he­ten i Oslo, hev­det han at så­kal­te kreft­frie byer kunne være mulig i Norge innen en fem­års­pe­rio­de (Vårt Land 17.4.2010).

Le­del­sen for Krist­kir­ken har, som noen kan­skje hus­ker, for­søkt å følge denne ideen opp i Ber­gen. I 2011 ble ung­dom­mer ned i 14-års­al­de­ren sendt til et kjøpe­sen­ter for å hel­bre­de under et ar­ran­ge­ment i IMI Kir­ken i Stav­an­ger. Det kan vises til flere lig­nen­de ek­semp­ler fra andre nors­ke byer.

Hva gjør dettemed unge men­nes­ker? Hva ten­ker de mange som ikke får mi­ra­kel­kraf­ten til å virke om sitt guds­for­hold?

Jesu un­de­re og Jesu be­sit­tel­se av Ån­dens kraft skal jo, iføl­ge opp­skrif­ten, være for­bil­det for dem. Mang­ler man den så­kal­te salvel­sen, kan man vel i beste fall kun til­hø­re det krist­ne B-la­get. Hva med al­vor­lig syke som ikke hel­bre­des, og hva med svært unge men­nes­ker som pres­ses til å være noe som de in­nerst inne kan­skje for­står at de aldri kan bli? Er ikke faren for store tro­s­kri­ser tem­me­lig over­hen­gen­de?

John­sons opp­fat­ning om syk­dom og hel­bre­del­se er ikke bi­belsk. Hans syn be­grun­nes i en kris­to­lo­gi som ikke er bi­belsk. Det er sant at Jesus kan hel­bre­de all syk­dom. Men vi som tror på ham kan ikke være som Jesus når det gjel­der dette. Hans ene­stå­en­de vis­dom og gud­dom­me­li­ge makt er noe vi skal trøs­te oss til og hvile i, som de av­mek­ti­ge men­nes­ker vi er.

Dess­uten lærer Skrif­ten klart at Gud ikke all­tid hører bønn slik vi ten­ker eller vil.

Pau­lus ble ikke bønn­hørt da han ba Gud om å fjer­ne hans «torn». Gud gav li­ke­vel Pau­lus et svar på hvor­for han måtte bære sin li­del­se. Dette står i mot­set­ning til det John­son lærer. Gud svar­te at Pau­lus li­del­se vir­ke­lig hadde en hen­sikt. Gud holdt Pau­lus i skrø­pe­lig­het, for at Guds kraft kunne full­fø­res gjen­nom ham. 2. Kor 12:

Arne Helge Teigen

førsteamanuensis ved Fjellhaug Internasjonale Høgskole

Powered by Labrador CMS