YESHUA: Kanskje en gang i en forhåpentligvis ikke for fjern fremtid, når mange nok jøder velger en messiansk livsstil med en tro på Yeshua som Messias, vil retten til å tro på Yeshua som den jødiske Messias bli betraktet som en mulig retning innen jødedommen, skriver Elisabeth Levy.

De hemmelige messiastroende jødene

Noen av de «hemmelige troende» har kommet til tro på Yeshua som Messias på egen hånd, ofte via lesing av Det nye testamentet på hebraisk eller via en åpenbaring eller en drøm.

Publisert Sist oppdatert

For noen dager siden satt jeg på biblioteket her på Caspari-senteret og snakket med en ultraortodoks jøde. Det skjer ikke så ofte, men det er utrolig spennende hver gang det skjer.

«Hvor mange messiaser snakker vi om? Messias sønn av Josef og Messias sønn av David? Og kan disse to være en og den samme, og om så er, kan Jesus fra Nasaret være kandidat?»

Noen av disse «hemmelige troende», som har kommet til tro på Yeshua (Jesus) som Messias på egen hånd, ofte via lesing av Det nye testamentet på hebraisk eller via en åpenbaring eller en drøm, tror ofte at de er de eneste troende i hele Israel. Ofte utbrytes det: «Jeg trodde jeg var den eneste jøden i Israel som trodde på Yeshua som Messias!» Dette skjer nå sjeldnere og sjeldnere i takt med veksten i den messianske bevegelsen. Men fortsatt er det noen som tror at de er helt unike i det å tro på Yeshua.

I Israel mener fortsatt 90 prosent av de spurte i en ny undersøkelse at en jøde ikke kan tro på Jesus og forbli jødisk. Dette er et tusenårig gammelt mantra som ethvert jødisk barn får inn med morsmelken. Likevel teller den messianske bevegelsen i Israel i dag cirka 15.000, og cirka 10–15 prosent av dem er såkalte «sabra-jøder». Det vil si jøder som er født i Israel.

Caspari-senteret lanserer neste måned på YouTube og på Caspari sin hjemmeside ALEF. ALEF (den første bokstaven i det hebraiske alfabetet) er en serie med intervjuer av sabra-jøder, innfødte israelere som i tillegg er første generasjon troende. På videoene forteller de om sin trosreise, hvordan de kom til tro på Yeshua som Messias, om hvilke problemer og utfordringer de støtte på som første troende i sin familie og blant venner. I et samfunn der ingenting oppmuntrer en til å tro på Mesteren fra Nasaret, er det likevel mennesker som kommer til tro. Hvordan klarte de kvantespranget? Disse vitnesbyrdene fra ALEF håper vi kan hjelpe andre søkende som kanskje også tror de er de eneste troende, eller som er de eneste troende i sin familie. De kan få hjelp ved å lytte til vitnesbyrd fra andre som har passert Rubicon før dem. Intervjuene er foreløpig kun på hebraisk, men engelske undertitler vil komme.

Internett og smarttelefoner er forbudt i den ultraortodokse sektor i Israel. I Jerusalems ultraortodokse kvarter, Mea Shearim, henger store plakater som taler sitt tydelige språk: «Her finnes intet internett»! Men selv om rabbinerne prøver å få sine disipler til å overholde forbudet om å ikke gå online, er det likevel mange som gjør nettopp det. Mens det sekulære Israel ligger på topp i verden innen informasjonsteknologi, kjemper den religiøse sektor en innbitt kamp mot utviklingen. Men det messianske nettstedet Yeshua.com har overraskende mange klikk fra nettopp den ultraortodokse sektor.

«The right to choose» er en israelsk organisasjon som støtter og hjelper såkalte «Ex-haredim», det vil si ultraortodokse jøder som forlater ortodoks jødedom for en mer fri og sekulær livsstil. Dette fenomenet at noen klarer å bryte ut fra den strenge, ultraortodokse rammen, den var ukjent for bare 14 år siden. I dag forlater cirka 1000 ultraortodokse jøder hvert år sin religiøse livsstil. Men mange av dem trenger etterutdanning både innen datafag, moderne konverserende hebraisk og sosiale ferdigheter.

«The right to choose» – eller Retten til å velge – burde ikke bare gjelde for ultraortodokse jøder. Retten til å velge en messiansk tro og livsstil burde også gjelde for enhver borger i et samfunn som påberoper seg å være demokratisk.

Kanskje en gang i en forhåpentligvis ikke for fjern fremtid, når mange nok jøder velger en messiansk livsstil med en tro på Yeshua som Messias, vil retten til å tro på Yeshua som den jødiske Messias, bli betraktet som en mulig retning innen jødedommen. Vi er ikke der per i dag, men vi på Caspari-senteret håper at ALEF kan være til hjelp et lite stykke på denne veien – mot «Retten til å velge».

israelkommentar

ElisabethEriksen Levy

internasjonal leder

av Caspari Center

Powered by Labrador CMS