Der søndagsskole er lederskole
Søndagsskolen i den koptiske kirke i Egypt er avgjørende for kirkesamfunnets rekruttering. Én million barn går på søndagsskole.
– Kristendommen arver du fra dine foreldre i Egypt. Men kirkene legger til rette for at man skal videreføre kirkens arv, gjennom nye kristne familier, sier Nora Stene.
Hun er førsteamanuensis i religionshistorie ved Universitetet i Oslo. I boken «De kristne i Midtøsten. Kampen for tilhørighet» som kom ut forrige uke, har hun skrevet om kopternes i Egypts kamp for tilhørighet. Og en viktig faktor i å bevare kopternes kultur, arv og selvforståelse er søndagsskolene.
– I Norge er søndagsskolen perifer, men i den koptiske kirke er det annerledes. Der ses søndagsskolen på som et samlingssted og en mobiliseringsarena. Undervisningen drives etter «alle skal med»-prinsippet, sier Stene.
Kirkens store fortellinger om en martyrkirke fortsetter i de små historiene i søndagsskolene. Kopterne tolker det som skjer i dag inn i disse rammene, forteller hun. Elevene får høre om at lidelse og offer er en del av livet som kristen.
LES: Skolestreiken i Israel fortsetter
Store tall
Det er vanskelig å anslå hvor mange koptere det er i Egypt. Stene opererer med et tall på fem prosent av befolkningen. Hun regner med at rundt én million går på søndagsskolen. Og det er ikke bare små barn som går på skolen. Etterhvert tar ungdomsgrupper over, så unge-voksne. Der treffes man og stifter familie sammen. Det å være søndagsskolelærer har høy status. Det er fire til fem lærere i hver klasse, og alle må være godkjent av prestene.
– Slik trener man ledere. Alle biskopene i dag begynte i søndagsskolen. Det er også en arena som gir kvinnene mye stor plass som ledere. Kirken ellers er mannsdominert, men søndagsskolene kan er kvinnene synlige. Det er heller ikke kjønnsdelte klasser lenger. Det var det før.
– Skolene fungerer som arenaer for å treffes. Det den koptiske kirke driver med er ikke en søndagsskole for misjon eller formidling, men en skole for styrking av fellesskapet. Kirken opprettholder rekrutteringen ved at de har aktiviteter for alle aldre og grupper.
Likevel mener Stene at søndagsskolene ikke er en innadvent.
– Lidelse, kors og forfølgelse kan oppfattes som internt. Men min konklusjon er at skolene om å mobilisere innenfra og en lavmælt motstand mot det som er rundt dem i samfunnet.
LES: Statsministeren takker for asyl-dugnaden
Handlingsrom
– Men vil ikke makthaverne i Egypt se på skolene som en trussel? Hvor langt kan de gå før de kommer på kant med myndighetene?
– De kommer ikke på kant med myndighetene, de vet veldig godt hvor grensene går. Skolene holder på med sine ting. Det vet også myndighetene.