Paulus og Barnabas i Jerusalem (Apg. 15). Tegningen er hentet fra «The art Bible, comprising the Old and new Testaments», utgitt i 1896.

Dra du, Barnabas!

Jeg – en «kristen»? Ja, utmerket! Tankene mine går nettopp nå til noen av misjonærene jeg kjenner, som fikk Barnabasoppgaver. Dem vil jeg be for i dag.

Publisert Sist oppdatert

I Apg 11:21–22 leser vi om den første vekkelsen blant ikke-jøder. Den skjedde i Antiokia – ved forfulgte kristne.

«Herrens hånd var med dem, slik at mange kom til tro og vendte om til Herren», skriver Lukas.

Ryktet om dette nådde også Jerusalem. Diskusjonen gikk: Hvordan skal jøder og hedninger forholde seg til hverandre?

Peter hadde rett nok nettopp døpt hedninger (10:48). Men likevel? Antiokia er langt borte. Nå er det blitt mange ikke-jødiske kristne der. Best å sende noen som kan finne ut om ting går rett for seg og veilede dem.

De ble enige om å utfordre levitten Barnabas. Han var ekspert på jødedommens seremonier. Men han hadde også sansen for ikke-jødiske kristne.

Barnabas tok utfordringen. Om noen kunne takle en turbulent situasjon, var det han, «formaningens og trøstens sønn».

Barnabas dro. Han tok kontakt med den store kristenflokken i Antiokia. Og han ble grepet. Han «så Guds nåde» (v.23). Her slo Guds ord igjennom. Både jøder og hedninger kom til tro.

Det kriblet i ham. Han ble lenge i byen. En utrolig rik tid! Byfolket sperret opp øynene. På gatene begynte de å bruke begrepet »kristne» om de Jesus-troende (v. 26). Reagerte Barnabas negativt på det? Neppe.

Jeg – en «kristen»? Ja, utmerket! Tankene mine går nettopp nå til noen av misjonærene jeg kjenner, noen som fikk slike Barnabasoppgaver. Dem vil jeg be for i dag.

Les flere andakter i Barnabas-serien:

Powered by Labrador CMS