For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Illustrasjonsbilde: Milton Friedman vinner ærespris i økonomi. Her med den svenske kongen Carl Gustav. 10 desember, 1976. Foto: Peter Knopp, NTB scanpix / Ap foto

En positiv kraft?

Historisk vet vi også at de første sivilisasjonene vi kjenner til hadde klare prinsipper og regler for å sikre en etisk forretningsførsel. Men kan vi ta det hele et steg lenger og forvente at næringslivet også skal være en drivkraft til positiv forandring i samfunnet?

Publisert Sist oppdatert

Det ville vært vanskelig å drive handel og forretningsvirksomhet dersom de ikke er bygd på verdier som ærlighet, rettferdighet og gjensidig tillit. Faktisk er dette helt avgjørende for at transaksjoner og byttehandler skal kunne skje på en forutsigbar og ordentlig måte.

Historisk vet vi også at de første sivilisasjonene vi kjenner til hadde klare prinsipper og regler for å sikre en etisk forretningsførsel. Men kan vi ta det hele et steg lenger og forvente at næringslivet også skal være en drivkraft til positiv forandring i samfunnet? Med andre ord, kan bedrifter faktisk bidra til en bedre verden?

Noen svarer et definitivt nei til dette. De mener at bedrifter kun skal fokusere på å maksimere aksjonærenes verdier ved å skape så store overskudd som mulig. Selv om de ulike interessentene, som kunder, eiere og ansatte alle skal ivaretas, er det ett overordnet mål man styrer etter, nemlig maksimal profitt.

Powered by Labrador CMS