Facebook tester ny bønne-funksjon
Facebook prøver for tiden ut en ny funksjon der det åpnes for å be om forbønn og å signalisere at man er med på bønnebegjæret.
Ifølge selskapet kommer dette som et resultat av de utallige måtene brukerne har benyttet Facebook på mens de måtte holde fysisk avstand fra andre mennesker under pandemien.
Da et ukjent popup-vindu, som avslørte en ny funksjon, dukket opp på Robert P. Jones Facebook-side, la konsernsjef, grunnlegger og administrerende direktør i PRRI (Public Religion Research Institute) ut en skjermdum på Twitter:
– Lurer på hva facebook-algoritmen tror at den vet om meg? undret Jones som også lurte på om det var andre mennesker der ute som hadde opplevd det samme.
Bekrefter testing
En talsmann for Facebook bekreftet overfor Religion News Service at den sosiale medieplattformen for tiden tester funksjonen for bønnepost.
Ideen til bønneposter vokste ut av de utallige måtene brukerne har koblet seg til via Facebook mens de distanserte seg fra direkte menneskelig kontakt under COVID-19-pandemien, ifølge talsmannen.
– Vårt oppdrag med å gi mennesker muligheter til å bygge fellesskap, strekker seg også ut til verdens største samfunn; trossamfunnet, opplyser Nona Jones, leder for Global Faith Partnerships på Facebook, i en skriftlig uttalelse til RNS.
– Som lokal menighetsprest sammen med mannen min, vet jeg veldig godt hvor inngripende det siste året har vært for troende mennesker og for gudshusene som betjener dem, sier Jones.
– Det er grunnen til at vi er forpliktet til å finne måter å utvikle nye virkemidler som hjelper folk å koble seg til håp på Facebook.
Video-samtaler
I årsrapporten for 2020 påpekte Facebook at uken før påske og påsken 2020, som falt tidlig i april, omtrent en måned etter nedstengningen over hele landet, registrerte det høyeste tallet på «gruppevideosamtaler» noensinne på Messenger, Facebooks private meldingsapper.
De registrerte også rekordstort antall Facebook Live-sendinger fra Facebook-sider som er opprettet av religiøse fellesskap.
Utvalgte grupper
Bønneposter testes ut i et utvalg av grupper i USA, ifølge Facebook. Talsmannen utdypet ikke hvilke kriterier som utgjør utvalget.
Gruppeadministratorer må velge å la medlemmene bruke funksjonen, som gir medlemmene muligheten til å legge inn bønneforespørsler i gruppen.
Andre medlemmer kan deretter klikke på en «be» -knapp for å fortelle den originale oppdateringen at de har bedt for deres forespørsel. De kan også velge en reaksjon, legge igjen en kommentar eller sende en privat melding til den som har lagt ut oppdateringen.
Facebook utforsker også flere verktøy for å støtte tros- og livssynssamfunn, inkludert kampanjen «MonthForGood» som foregår under den muslimske markeringen av Ramadan, ifølge talspersonen.