FACEBOOK: Fremveksten av sosiale medier har forandret måten vi kommuniserer på i vesentlig grad. Sosiale medier har for lengst også fått en etablert stilling som viktige maktfaktorer. Da er det på høy tid at disse mediene også lever opp til moderne standarder når det gjelder åpenhet og gjennomsiktighet, skriver Dagen på lederplass. Illustrasjonsfoto: Scandinavian Stockphoto

Facebooks manglende åpenhet

Facebook har fått en maktposisjon som i demokratiske samfunn burde hjemle en helt annen åpenhet og gjennomsiktighet.

Publisert Sist oppdatert

Det er forstemmende å lese om hvordan Hege Storhaug fikk oppleve noen av Facebooks skyggesider tirsdag kveld. Heldigvis ble feilen nokså raskt rettet opp. Men hendelsen illustrerer godt hvordan Facebook har fått en maktposisjon som i demokratiske samfunn burde hjemle en helt annen åpenhet og gjennomsiktighet.

LES: Facebook-intifadaen

Hege Storhaug har i flere år vært en markant aktør i den norske samfunnsdebatten. Hun har våget å bryte tabuer, og å snakke direkte og utfordrende om hva islamsk innflytelse gjør med landet vårt på lang sikt. Samtidig er Storhaug omstridt, og mange mener hun ved siden av å fremme legitim kritikk også gir næring til anti-muslimske fordommer.

Uavhengig av hva man måtte mene om Storhaug, bør terskelen for å stenge profilen hennes på Facebook være svært høy. Når mennesker opplever det hun opplevde tirsdag kveld, altså at Facebook-siden hennes blir stengt uten at hun får noen begrunnelse og uten at hun har noen å kontakte i den andre enden, understreker det behovet for at vi som kunder hever bevisstheten i omgangen med sosiale medier.

For det er lett å forstå at Facebook isolert sett finner det tjenlig å operere med begrenset kapasitet når det gjelder direkte kundekontakt. Tjenestenes nesten ufattelig mange brukere gjør at det ville kreve ganske store ressurser å etablere ordninger hvor kundene for eksempel hadde faste kontaktpersoner i selskapet.

Likevel er det for enkelt å si at Facebook er et kommersielt selskap og at brukere som ikke er fornøyd med tjenestene deres, kan velge andre leverandører. Facebook er for lengst en samfunnsaktør med stor betydning. Den pågående flyktningstrømmen til Europa sier en god del om dette. Da må også Facebook være seg sitt ansvar bevisst.

Hendelsen tirsdag kveld understreker et paradoks ved at Facebook selv ikke bidrar til noe av det som har vært tjenestens viktigste styrke. Nemlig nærheten til hendelser, og kort vei fra hendelse til skildring. Fra noe skjer, går det ofte bare sekunder til nyheten er spredd til mange tusen mennesker via Facebook.

LES OGSÅ: – Hvis «Ja til å bære korset»-siden får mer enn 100.000 likes, tatoverer jeg et kors

Denne hurtigheten utgjør i seg selv en utfordring for tradisjonelle medier hvor både infrastruktur og redaksjonelle kjøreregler gjør veien fra hendelse til rapport lenger.

Men med dette utgangspunktet er det ironisk at Facebook opererer med anonyme talspersoner og bruker lang tid på å gjøre rede for hvilke vurderinger som ligger til grunn når for eksempel en profil blir stengt.

Fremveksten av sosiale medier har forandret måten vi kommuniserer på i vesentlig grad. Sosiale medier har for lengst også fått en etablert stilling som viktige maktfaktorer. Da er det på høy tid at disse mediene også lever opp til moderne standarder når det gjelder åpenhet og gjennomsiktighet.

Facebook utgjør en så stor del av livene til mange moderne mennesker at de ikke kan nekte kundene innsyn i deres egne prosesser når det gjelder etikk og samfunnsansvar.

Powered by Labrador CMS