TILFØRER: Snarere enn å spekulere i hva Bjørn Eidsvåg tror på, lurer jeg på hva han tilfører fellesskapet. Og jeg kommer ikke bort fra at det faktisk er en hel del, skriver Tarjei Gilje. Bildet er fra utdelingen av Spellemannprisen i 2010.
Thomas Winje Ijord
Folkekirken inkarnert
Ingen gir norsk religiøsitet ord og toner som Bjørn Eidsvåg. Det så vi på nytt da NRK sendte jubileumskonserten hans fra Oslo Spektrum fredag for en knapp uke siden.
Eidsvåg snakker varmt om bedehuset Bethel hjemme i Sauda, men gjør det samtidig tydelig at han har distansert seg fra det miljøet der han vokste opp.
Konserten ble innledet med sangen «Dag for dom» fra albumet «En vakker dag» (2004). Første vers lyder: Her komme de marsjerende igjendet e tid for forrdømmelse og skjennbistre kvinner - dystre mennog i blant de - ikkje ein vennog eg vet ka som komme: det e dommedagdei e reine og fromme og dei kan sitt fag
Med en slik innledning står Eidsvåg litt friere til senere å kunne påpeke også de positive sidene ved oppvekstens åndelige fellesskap.