- Han er ikke lenger min sønn

Da afghanske «Reza» ble kristen, ble han anmeldt til politiet av sin egen far.

Publisert Sist oppdatert

Konvertitter blir ikke bare forfulgt av staten, men møter ofte et massivt press fra familien.

Reza opp­da­get tid­lig at den som var lun­ken over­for islam, fikk trøb­bel i Af­gha­ni­stan. Han var nett­opp fer­dig med grunn­sko­len og hadde be­gynt i lære på et bil­verk­sted, da ei­e­ren rea­ger­te på at Reza gikk sjel­den i mos­ke­en.

- Hvis jeg ikke gikk i mos­ke­en, slo han meg med led­nings­stum­per, for­tel­ler den unge af­gha­ne­ren, som øns­ker å skju­le iden­ti­te­ten sin av hen­syn til sin egen og fa­mi­li­ens sik­ker­het.

- Jeg for­sto ikke hvor­for han gjor­de det. Jeg for­sto hel­ler ikke hvor­for Ta­li­ban mis­hand­let folk på gaten, fordi de mente men­ne­ne hadde for langt hår og damer burde holde seg hjem­me. Og jeg for­sto slett ikke hvor­for vi måtte lære om islam på ara­bisk, som var så vans­ke­lig å for­stå.

Mens spørs­må­le­ne kver­net rundt i Rezas hode, kom han over de to krist­ne sate­litt­ka­na­le­ne Ne­jaht og Mo­ha­bat som send­te pro­gram på hans eget språk, dari og farsi.

Sent på natt, mens res­ten av huset sov, snek han seg til å følge med på de krist­ne pro­gram­me­ne. Grad­vis våk­net en nys­gjer­rig­het på den krist­ne troen.

Hem­me­lig tro

Teo­log og fors­ker ved Cam­brid­ge, Ziya Meral, hev­det i Dagen at minst 80 pro­sent av de som kon­ver­te­rer fra islam til kris­ten tro, etter noen år går til­ba­ke til islam.

Den vik­tigs­te grun­nen til dette er at kon­ver­tit­ter ut­set­tes for et så mas­sivt press fra myn­dig­he­ter, lo­kal­sam­funn og fa­mi­lie at det blir nes­ten umu­lig å stå imot.

I rap­por­ten «No Place to Call Home» for­kla­rer Meral hvor­dan pro­ble­me­ne tår­ner seg opp for kon­ver­tit­te­ne.

En av de størs­te ut­ford­rin­ge­ne er re­ak­sjo­ner fra fa­mi­li­en. Mange kon­ver­tit­ter hol­der troen hem­me­lig i flere år. For Reza, som bodde hjem­me med for­eld­re­ne og flere søs­ken, var dette umu­lig.

- Min far lurte på hvor­for jeg ikke gikk i mos­ke­en. Jeg for­søk­te å snak­ke det vekk, for jeg våget ikke si at jeg ikke ville være mus­lim.

Snart la også en av de eldre brød­re­ne merke til at Reza var for­and­ret og be­gyn­te å stil­le spørs­mål. Reza inn­røm­met at det var vans­ke­lig å tro på det ima­me­ne for­kyn­te. Han ar­gu­men­ter­te også med at kris­ten­dom­men var eldre enn islam, og at det var pro­ble­ma­tisk at Mu­ham­med hadde brukt tvang for å få folk til å bli mus­li­mer.

- Dere er om­bord i et tog som dere tror går til him­me­len, men det gjør det ikke, sa Reza til bro­ren.

- Du er gal. Du har druk­ket al­ko­hol, svar­te bro­ren.

Skam for fa­mi­li­en

Fa­mi­lie­nes ster­ke re­ak­sjo­ner når en per­son for­la­ter islam, hand­ler om litt av samme dy­na­mikk som vi ser ved æres­drap, for­kla­rer Meral i rap­por­ten.

I mus­lims­ke land i Midt­østen og Nord-Afri­ka knyt­tes en per­sons verdi til ære. Når en per­son fører skam over seg og fa­mi­li­en, må æren gjen­opp­ret­tes. Hvis ikke fa­mi­li­en gjør sin plikt, må lo­kal­sam­fun­net gripe inn og gjen­opp­ret­te æren.

«Siden det å kon­ver­te­re fra islam blir sett på som en av de ver­ste må­te­ne å kren­ke re­li­gio­nen på, brin­ger dette skam både over den en­kel­te og hele fa­mi­li­en. Fra et mus­limsk per­spek­tiv hand­ler det ikke om re­li­gions­fri­het, men om for­ræ­de­ri. I en slik si­tua­sjon må fa­mi­li­ens ære for­sva­res, koste hva det koste vil», skri­ver Ziya Meral.

Pa­nikk

I star­ten vil fa­mi­li­en ofte velge å tie om den som har for­latt re­li­gio­nen - så lenge kon­ver­tit­ten selv ikke går of­fent­lig ut. Dette gjor­de de også i Rezas til­fel­le. Men når skam­men ikke len­ger kan skju­les for stor­fa­mi­lie og na­bo­er er det en sterk for­vent­ning om at fa­mi­li­en må ta af­fæ­re og gjen­opp­ret­te æren.

- De gav meg mange mu­lig­he­ter til å om­ven­de meg, men jeg nek­tet, for­tel­ler Reza. Så, en kveld kom faren og bro­ren og krev­de å få snak­ke med ham. Før de kom inn hadde søs­te­ren hørt dem nevne po­li­ti­et ute på gårds­plas­sen. Hun fikk vars­let Reza, som fikk pa­nikk og stakk av. Han skjøn­te at nå var det alvor.

- Jeg søkte hjelp hos en fet­ter som bodde på en annen side av byen. Gjen­nom ham fikk jeg vite at far hadde ment alvor. Po­li­ti­et kom vir­ke­lig hjem til oss denne kvel­den.

«Han er ikke min sønn len­ger», svar­te faren, da denne fet­te­ren se­ne­re for­søk­te å skape for­soning med fa­mi­li­en. Bare hvis Reza ville be om til­gi­vel­se og kysse sin fars hånd, kunne han få komme hjem.

Fryk­te­lig alene

Reza for­tel­ler at han var uro­lig og kjen­te seg fryk­te­lig alene. Å opp­søke et kris­tent fel­les­skap i Af­gha­ni­stan var ikke bare vans­ke­lig fordi de knapt fin­nes, men også svært far­lig.

- Det var ikke en gang mulig å få tak i en bibel. Og hadde jeg li­ke­vel fått tak i en, ville jeg ikke turt å ha den hjem­me.

Reza så ingen annen utvei enn flukt. Han fikk litt øko­no­misk støt­te fra fet­te­ren og kom i kon­takt med men­neske­smug­le­re. Med deres hjelp kom han seg til Tyr­kia, og vi­de­re til Hel­las, Ita­lia, Tysk­land og Norge.

Reza for­tel­ler be­geist­ret om hvor­dan han la livet i Guds hen­der på rei­sen. Han fikk kon­kret og uven­tet hjelp som styr­ket ham i troen. Blant annet møtte han mange flot­te krist­ne i Ita­lia

- At jeg valg­te Jesus, er det størs­te som har skjedd i livet mitt.

Mis­trodd

Det førs­te møtet med norsk kris­ten­het, var der­imot en ned­tur.

- Jeg opp­søk­te en prest i Trond­heim for å bli døpt, men han trod­de ikke på meg. Han trod­de jeg hadde kon­ver­tert for å få opp­holds­til­la­tel­se.

Se­ne­re kom Reza i kon­takt med KIA (Kris­tent In­ter­kul­tu­relt Ar­beid) som hjalp ham med opp­læ­ring og satte ham i kon­takt med andre krist­ne. For tre år siden fikk han opp­holds­til­la­tel­se. I dag er han aktiv i en me­nig­het i Ber­gen.

Reza er­kjen­ner at det var hardt å bli ut­støtt fra fa­mi­li­en i en kul­tur der fa­mi­lie­bån­de­ne er svært ster­ke.

- Fa­mi­li­en er vel­dig vik­tig, men det er også vik­tig å følge sin over­be­vis­ning, sier han og for­tel­ler at han har kon­takt med moren og søst­re­ne på Skype.

- Alle mødre er glade i barna sine, smi­ler han.

- Kan du noen gang reise til­ba­ke til Af­gha­ni­stan?

- Nei. Ikke fordi jeg er redd min far og mine brød­re. Jeg tror ikke at de er di­rek­te far­li­ge. Men sta­ten er far­lig. I Af­gha­ni­stan er det døds­straff for å for­la­te islam.

DAGEN

Powered by Labrador CMS