JOBB: Palestinske arbeidere jobber ved fabrikken til SOdastream i Israel. Foto: NTB Scanpix

Israelsk reklameoppdrag tvang Scarlett Johansson til å trekke seg som goodwill-ambassadør

Den amerikanske skuespilleren Scarlett Johansson trekker seg som ambassadør for hjelpeorganisasjonen Oxfam, etter å ha fått kritikk for å reklamerer for israelske bobler.

Publisert Sist oppdatert

Jo­hans­son er med i en re­klame­kam­pan­je for SodaStre­am (se vi­deo­en over), et is­ra­elsk sel­skap som pro­du­se­rer kull­syre­ma­ski­ner for pri­vat­mar­ke­det.

Re­klame­snut­ten var ment å sen­des i pau­sen i den ame­ri­kasn­ke Super Bowl-fi­na­len, men på grunn av Coca Cola og Pep­sis do­mi­ne­ren­de mar­keds­an­de­ler i lan­det, våget ikke pro­du­sen­te­ne for tv-ka­na­len å sende Sodastre­ams re­kla­me.

Re­klame­pau­sen under Super Bowl-fi­na­len må kunne kal­les den mest etter­tra­ke­de sende­ti­den for en re­kla­me. Mil­lio­ner av ame­ri­ka­ne­re ser på ak­ku­rat det tv-pro­gram­met.

Sodastre­am ­har i leng­re tid vært gjen­stand for en in­ter­na­sjo­nal boi­kott­kam­pan­je fordi de har en fab­rikk på Vest­bred­den.

Da det nylig ble kjent at Jo­hans­son skul­le være «glo­bal merke­vare­am­bas­sa­dør» for SodaStre­am, høs­tet Oxfam kri­tikk for å be­nyt­te henne som am­bas­sa­dør.

Blant dem som ba Oxfam å kvit­te seg med Scar­lett Jo­hans­son, var Norsk Folke­hjelp og Fag­for­bun­det.

Oxfam slo selv fast at det å re­kla­me­re for SodaStre­am var ufor­en­lig med å være good­will-am­bas­sa­dør for dem og ba der­for Jo­hans­son velge.

Tors­dag valg­te den 29 år gamle Hol­ly­wood-stjer­nen SodaStre­am og vend­te der­med ryg­gen til hjelpe­or­ga­ni­sa­sjo­nen etter nær­me­re sju års sam­ar­beid.

- SodaStre­am er et sel­skap som ikke bare er opp­tatt av miljø, men også av å bygge bru mel­lom Is­rael og Pa­le­sti­na, lyder hen­nes be­grun­nel­se.

Dagen

Powered by Labrador CMS