Israelsk reklameoppdrag tvang Scarlett Johansson til å trekke seg som goodwill-ambassadør
Den amerikanske skuespilleren Scarlett Johansson trekker seg som ambassadør for hjelpeorganisasjonen Oxfam, etter å ha fått kritikk for å reklamerer for israelske bobler.
Johansson er med i en reklamekampanje for SodaStream (se videoen over), et israelsk selskap som produserer kullsyremaskiner for privatmarkedet.
Reklamesnutten var ment å sendes i pausen i den amerikasnke Super Bowl-finalen, men på grunn av Coca Cola og Pepsis dominerende markedsandeler i landet, våget ikke produsentene for tv-kanalen å sende Sodastreams reklame.
Reklamepausen under Super Bowl-finalen må kunne kalles den mest ettertrakede sendetiden for en reklame. Millioner av amerikanere ser på akkurat det tv-programmet.
Sodastream har i lengre tid vært gjenstand for en internasjonal boikottkampanje fordi de har en fabrikk på Vestbredden.
Da det nylig ble kjent at Johansson skulle være «global merkevareambassadør» for SodaStream, høstet Oxfam kritikk for å benytte henne som ambassadør.
Blant dem som ba Oxfam å kvitte seg med Scarlett Johansson, var Norsk Folkehjelp og Fagforbundet.
Oxfam slo selv fast at det å reklamere for SodaStream var uforenlig med å være goodwill-ambassadør for dem og ba derfor Johansson velge.
Torsdag valgte den 29 år gamle Hollywood-stjernen SodaStream og vendte dermed ryggen til hjelpeorganisasjonen etter nærmere sju års samarbeid.
- SodaStream er et selskap som ikke bare er opptatt av miljø, men også av å bygge bru mellom Israel og Palestina, lyder hennes begrunnelse.
Dagen