Kirke-apper gir utvidet taletid
Filadelfia Kristiansand har laget menighetsblad-app for smarttelefon. Stadig flere menigheter gjør innhold tilgjengelig på nye digitale plattformer.
Internasjonalt har kristne satt sitt preg på store sosiale medier som Twitter og Facebook så vel som nettbutikkene der verden handler sitt digitale innhold.
Da Twitter-ansatte Robin Sloan skulle finne ut hvilken type twitter-meldinger som slo an, fant han fort ut at han måtte lete etter svaret blant tvitrende kristenledere. Bibelske og oppbyggelige meldinger fra kristenforfatteren Max Lucado er 30 ganger så populære som pop-giganter som Lady Gaga.
Her til lands begynner organisasjoner og menigheter å utvide nettsatsingen fra enkle nettsider til bilde og lyd. I menigheten Filadelfia Kristiansand kan medlemmer og nysgjerrige utenforstående nå laste ned menighetsbladet Filadelfia Magazinet som app til iPhone eller iPod. En løsning for Android-telefoner som Samsung og Sony Ericssons er også på vei.
FAKTA OM Det interaktive nettet:
Lyd og bilde utgjør sammen med interaktive tjenester en stadig større del av internett, og er stadig mer etterspurt. Flere menigheter legger ut taler på nett, til fri nedlasting. En del bruker iTunes og andre utsalgssteder. Med smarttelefonenes inntog har applikasjoner eller apps blitt et bredt fenomen. En app er et lite program som kan lastes ned og brukes på en smarttelefon. Menigheten Filadelfia i Kristiansand har omgjort menighetsbladet sitt til en app.
For Kristiansand-menigheten er tilstedeværelse i AppStore og iTunes et klart definert satsingsområde. Dermed er de en del av en stadig økende trend der kristenfolket fyller digitale nettjenester med kristelig innhold.
- Vi vil være synlig tilstede der vi tror at folk kommer til å være i framtiden. Nå vet man jo aldri helt hvordan ting utvikler seg, men vi har virkelig satset på dette, sier pastor i menigheten, Wiggo Skagestad.
Før lokalavisen
Det har vært kostbart å utvikle de små programmene, såkalte apps, som kan brukes på smarttelefoner. Skagestad forteller at et par årsverk av lokalmenighetens stab går til mediearbeid.
- Vi har vært så heldige at vi har ansatte som har denne kompetansen. I tillegg har vi frivillige som bruker tid på dette. Men uten ansatte kunne vi aldri gjort det vi nå gjør. Internt har vi hatt litt moro av at vi har vært ute med egen app før lokalavisen vår, forteller Skagestad.
Hjelpe andre
Foreløpig innrømmer Skagestad at appen egner seg best som indremedisin. Målet er at den skal treffe bredere etter hvert, slik publiserte prekener og undervisning allerede gjør. Men med kompetanseutviklingen menigheten nå driver håper han at de i framtiden kan hjelpe andre kristne virksomheter med de rette digitale klærne.
- Vi kommer kanskje til å gjøre noen kommersielle prosjekt, for å kunne etablere oss som en ressurs for kristne på dette området, forteller han.
Endelig på nett
Kristne har drevet mediemessig nybrottsarbeid fra trykkekunsten til tv-skjermen. Nå er mange i ferd med å få skikkelig grep om internett.
- Det har foregått en jevn økning i bruken blant kristne de siste fem årene. Samtidig ser vi at stadig flere ressurser lanseres, forteller Kjetil Fyllingen som selv står bak prekenhjelpen «preik.tv». Han er nettkonsulent for ImF-Ung, og var lenge en ensom ulv i kampen for at menigheter måtte omfavne nettets muligheter. Nå ser han at stadig flere kjenner til og bruker kristne nettressurser.
- Tilgjengeligheten har blitt bedre med smarttelefonene. For ti år siden maste jeg om alt som var tilgjengelig av kristne ressurser på nettet. I dag merker jeg at flere faktisk har tatt dem i bruk.
God økonomi
Men fortsatt må han mase litt. Han holder jevnlig foredrag der han legger vekt på å vise fram det han mener er uvurderlige kilder for menigheter og organisasjoner. En god taleressurs kan være god misjonsøkonomi, mener mannen som selv har reist sine mil for misjonen i ulike lederverv.
- Sender du en predikant ut på veien for å ha ett møte gir det sjelden pluss i regnskapet. Derfor er det interessant hvis en videotale lastet ned fra nettet kan gjøre noe av den samme nytten. Det må selvsagt evalueres. Hvis ikke menigheten får samme utbytte, eller opplever det upersonlig så virker det mot sin hensikt, mener Fyllingen.
- Men vi ser jo mye på lerret og skjerm ellers, påpeker han.
Nyttig
Det hjelper lite at nettet fylles med ressurser hvis forsamlinger ikke tar det i bruk. Hvordan er nytteverdien av ressursene menigheter som Filadelfia i Kristiansand skaper?
- Det er jo et godt spørsmål. Et menighetsblad er selvsagt mest for den geografiske menigheten, og der vil det nok være svært positivt å få det tilrettelagt for nye plattformer. Samtidig skal vi ikke underslå at internett er en versjon av galleriet på bedehusene. Det er et sted der du usett kan snike deg inn og observere. Det utfordrer oss til å være åpne og utadrettet, noe jeg tror denne type satsinger kan hjelpe oss til, sier nettkonsulent i ImF-UNG Kjetil Fyllingen.
(Dagen)