Kirken som aldri stenger

Nettprest Knut Nåtedal er overrasket over hvor tett og nært man kommer inn på mennesker gjennom Nettkirken, selv om både navnene og ansiktene deres er ukjent.

Publisert Sist oppdatert

15 år er gått siden Sjø­manns­kir­ken etab­ler­te Nett­kir­ken, og i 2013 klik­ket over 105.000 be­sø­ken­de seg inn på kir­ken.

Det er en øk­ning på 4.000 i for­hold til året før. Men den kan­skje aller vik­tigs­te kon­tak­ten skjer ved at men­nes­ker chat­ter og mai­ler med nett­pres­te­ne.

To­talt fant det i fjor sted 3.230 hen­ven­del­ser på denne måten. Det betyr at siden opp­star­ten i 1999 har Nett­kir­ken vært en vik­tig arena for mange men­nes­ker når det gjel­der mu­lig­he­ten til å snak­ke om li­vets vans­ke­li­ge sider, ek­sis­ten­si­el­le spørs­mål og tro.

Nett­kir­ken har med andre ord greid å klore seg fast i den store nett­ver­den, hvor ut­vik­lin­gen ofte går med ly­nets has­tig­het.

Kan være ano­nym

- I in­ter­nett­sam­men­heng er jo 15 år gans­ke mye, men vi har som Nett­kir­ke greid å være til stede i alle disse årene. De som bidro til å sette dette i gang, var vel­dig fram­syn­te, og i til­legg kom de den di­gi­ta­le ut­vik­lin­gen i for­kjø­pet, sier Nåte­dal som også er dag­lig leder i Nett­kir­ken.

- Hva er styr­ken til Nett­kir­ken slik du ser det?

- Den størs­te for­de­len vi har er nok at vi er lett til­gjen­ge­li­ge. Vi vet også at mange av dem som tar kon­takt med oss set­ter pris på å være ano­ny­me, og vi opp­le­ver at folk deler alle sider av livet med oss.

- Selv om vi ikke kjen­ner hver­ken navn eller an­sikt, er det litt over­ras­ken­de at det ofte blir så ekte og nært. Kan­skje bi­drar ano­ny­mi­te­ten til at vi kom­mer ras­ke­re og tet­te­re inn på sam­ta­le­ne som be­rø­rer ting folk øns­ker å snak­ke om, und­rer Nåte­dal. Han leg­ger li­ke­vel til at kropps­språ­ket og noen ny­an­ser blir borte.

- Hva er det folk øns­ker å sam­ta­le med nett­pres­te­ne om?

- Det er mye sorg. Vår opp­le­vel­se er at det er mange som tren­ger noen å snak­ke med når livet gjør vondt, og er­fa­rin­gen er at det gjer­ne kom­mer fram ting man aldri har våget å nevne for andre men­nes­ker. De for­tel­ler om skam­be­lag­te for­hold i livet sitt. Nett­pres­te­ne møter også folk med dype og ek­sis­ten­si­el­le spørs­mål og behov.

Fikk nett­hjelp

Ilna Albo er en av dem som har fått hjelp av Nett­kir­ken i en vans­ke­lig livs­si­tua­sjon. I et in­ter­vju i Bud & Hil­sen for­tel­ler kvin­nen om møtet med nett­pres­ten etter at hen­nes mann døde brått. Kir­ken på nett ga mu­lig­het for å sende tan­ke­ne sine hjemme­fra ak­ku­rat når det måtte passe, uten å måtte av­ta­le noen form for kon­tor­tid.

- Jeg ble opp­ford­ret til å skri­ve små snut­ter og dikt om livet mitt, om skyld, skam og til­gi­vel­se. Nett­pres­ten har lest og kom­men­tert det jeg har skre­vet. Hadde jeg bare skre­vet for meg selv, hadde det blitt med det, men nå får jeg re­spons på det jeg skri­ver. Det har vært en vik­tig pro­sess, sier Albo. Hun leg­ger til at kon­tak­ten med Nett­kir­ken var helt av­gjø­ren­de i en vans­ke­lig fase av livet.

- Jeg har få i om­gangs­kret­sen min som jeg snak­ker med om slike ting. Nett­pres­ten har aldri prak­ket på meg kris­ten­tro­en sin. Den var det jeg som brak­te tro på banen. Du blir sett der du er i livet. Om du er langt nede vil folk få deg opp, mens nett­pres­te­ne møter deg der nede, un­der­stre­ker hun.

Vik­tig sam­tale­til­bud

Knut Nåte­dal peker på at sam­tale­til­bu­det med folk er en av de vik­tigs­te tje­nes­te­ne Nett­kir­ken til­byr, og han ser for seg at enda flere vil be­nyt­te seg av til­bu­det i fram­ti­den. Pla­nen er der­for å sup­ple­re med flere pres­ter fra Den nors­ke kirke som kan chat­te med bru­ker­ne.

- Alle hen­ven­del­ser som kom­mer til oss blir be­svart innen 24 timer, men vi ser at kon­takt­be­ho­vet er stort. Vi sat­ser der­for på å ut­vi­de til­bu­det frem­over.

- En av de størs­te for­and­rin­ge­ne vi har sett de siste fem årene, er nett­opp mu­lig­he­ten man har til å chat­te med oss. Tid­li­ge­re måtte bru­ker­ne gjer­ne sitte på en sta­sjo­nær data­ma­skin for å komme i kon­takt med Nett­kir­ken, mens chat­ten i dag kan skje hvor som helst, fra både mo­bil­te­le­fon og nett­brett. Dette har gjort oss enda mer til­gjen­ge­lig, fast­slår nett­pres­ten.

Dagen

Powered by Labrador CMS