Kirken som aldri stenger
Nettprest Knut Nåtedal er overrasket over hvor tett og nært man kommer inn på mennesker gjennom Nettkirken, selv om både navnene og ansiktene deres er ukjent.
15 år er gått siden Sjømannskirken etablerte Nettkirken, og i 2013 klikket over 105.000 besøkende seg inn på kirken.
Det er en økning på 4.000 i forhold til året før. Men den kanskje aller viktigste kontakten skjer ved at mennesker chatter og mailer med nettprestene.
Totalt fant det i fjor sted 3.230 henvendelser på denne måten. Det betyr at siden oppstarten i 1999 har Nettkirken vært en viktig arena for mange mennesker når det gjelder muligheten til å snakke om livets vanskelige sider, eksistensielle spørsmål og tro.
Nettkirken har med andre ord greid å klore seg fast i den store nettverden, hvor utviklingen ofte går med lynets hastighet.
Kan være anonym
- I internettsammenheng er jo 15 år ganske mye, men vi har som Nettkirke greid å være til stede i alle disse årene. De som bidro til å sette dette i gang, var veldig framsynte, og i tillegg kom de den digitale utviklingen i forkjøpet, sier Nåtedal som også er daglig leder i Nettkirken.
- Hva er styrken til Nettkirken slik du ser det?
- Den største fordelen vi har er nok at vi er lett tilgjengelige. Vi vet også at mange av dem som tar kontakt med oss setter pris på å være anonyme, og vi opplever at folk deler alle sider av livet med oss.
- Selv om vi ikke kjenner hverken navn eller ansikt, er det litt overraskende at det ofte blir så ekte og nært. Kanskje bidrar anonymiteten til at vi kommer raskere og tettere inn på samtalene som berører ting folk ønsker å snakke om, undrer Nåtedal. Han legger likevel til at kroppsspråket og noen nyanser blir borte.
- Hva er det folk ønsker å samtale med nettprestene om?
- Det er mye sorg. Vår opplevelse er at det er mange som trenger noen å snakke med når livet gjør vondt, og erfaringen er at det gjerne kommer fram ting man aldri har våget å nevne for andre mennesker. De forteller om skambelagte forhold i livet sitt. Nettprestene møter også folk med dype og eksistensielle spørsmål og behov.
Fikk netthjelp
Ilna Albo er en av dem som har fått hjelp av Nettkirken i en vanskelig livssituasjon. I et intervju i Bud & Hilsen forteller kvinnen om møtet med nettpresten etter at hennes mann døde brått. Kirken på nett ga mulighet for å sende tankene sine hjemmefra akkurat når det måtte passe, uten å måtte avtale noen form for kontortid.
- Jeg ble oppfordret til å skrive små snutter og dikt om livet mitt, om skyld, skam og tilgivelse. Nettpresten har lest og kommentert det jeg har skrevet. Hadde jeg bare skrevet for meg selv, hadde det blitt med det, men nå får jeg respons på det jeg skriver. Det har vært en viktig prosess, sier Albo. Hun legger til at kontakten med Nettkirken var helt avgjørende i en vanskelig fase av livet.
- Jeg har få i omgangskretsen min som jeg snakker med om slike ting. Nettpresten har aldri prakket på meg kristentroen sin. Den var det jeg som brakte tro på banen. Du blir sett der du er i livet. Om du er langt nede vil folk få deg opp, mens nettprestene møter deg der nede, understreker hun.
Viktig samtaletilbud
Knut Nåtedal peker på at samtaletilbudet med folk er en av de viktigste tjenestene Nettkirken tilbyr, og han ser for seg at enda flere vil benytte seg av tilbudet i framtiden. Planen er derfor å supplere med flere prester fra Den norske kirke som kan chatte med brukerne.
- Alle henvendelser som kommer til oss blir besvart innen 24 timer, men vi ser at kontaktbehovet er stort. Vi satser derfor på å utvide tilbudet fremover.
- En av de største forandringene vi har sett de siste fem årene, er nettopp muligheten man har til å chatte med oss. Tidligere måtte brukerne gjerne sitte på en stasjonær datamaskin for å komme i kontakt med Nettkirken, mens chatten i dag kan skje hvor som helst, fra både mobiltelefon og nettbrett. Dette har gjort oss enda mer tilgjengelig, fastslår nettpresten.
Dagen