«Forbønn for syke og fortvilte mennesker kan ikke behandles som en hvilken som helst type næringsvirksomhet», skriver Vebjørn Selbekk. Her møter Svein-Magne Pedersen VGs sjefredaktør Gard Steiro i forbindelse med en paneldebatt i kjølvannet av avisens oppslag om teletorgtjenestene. Foto: Bjørn Olav Hammerstad
Kommersialisering av forbønn
Det er få her i landet - om noen - som går så langt som Svein-Magne Pedersen når det gjelder å la folk betale penger for å bli bedt for.
Evangelist Svein-Magne Pedersen vekker på nytt oppsikt med mildt sagt utradisjonelle fremgangsmåter når det gjelder å skaffe penger til sin virksomhet. De siste dagene har et tilbud som helbredelsesforkynneren markedsfører, skapt oppmerksomhet i sosiale medier.
Hvis man kjøper en av Pedersens bøker, ville man kunne få med en folder med bilde av predikantens hånd. Tanken er at syke mennesker skal legge dette bildet på seg selv og «forvente et mirakel fra Gud», som Pedersen skriver.
La det ikke være noen tvil. Dagen har en grunnleggende positiv innstilling til bønn for syke. Dette er noe hele den kristne kirke holder på med og tror på. Og grunnen er helt åpenbar.