Kristne må ikke lyve om jøder (eller oss selv)
En rettssak i Polen vakte oppsikt i februar. To historikere som har skrevet et stort verk om Holocaust stod anklaget for å ha beskrevet hvordan en polsk borgermester utleverte 22 jøder til nazistene.
Domstolen avgjorde at de to historikerne skal unnskylde sin beskrivelse av borgermesteren.
At Polen tilsynelatende bruker rettssystemet til å «beskytte Polens ære» overfor forskerne som avdekker Holocausts forløp er forferdelig. Mange har fordømt det, og det skal også fordømmes!
Men som kristne skal vi alltid også se på oss selv! Vi skal ikke kun se bjelken i våre medmenneskers øyne, men også splinten i vårt eget - og noen ganger viser det seg at det er splinten som i virkeligheten er en bjelke.
Det gjelder også den kristne kirkes forhold til jøder gjennom tidene.
Det er lett for oss kristne å fordømme nazistenes forbrytelser mot jødene. Og det er lett for oss lutheranere å fordømme antisemittisme i den katolske kirkes historie. Det er mye vanskeligere for lutheranere å fordømme Luthers antisemittisme, og for kristne i dag å ta avstand fra antisemittisme i vår egen nåtidige kristne tradisjon.
Men la oss ikke overse bjelken i vårt eget øye. Gjennom den kristne kirkes historie har det dessverre blitt sagt mange løgner om jøder. Antisemittisme har dessverre preget deler av den kristne tradisjon. Og også i dag finnes det i kristne kirker en tendens til å snakke negativt om jøder.
Alt for ofte har det i påskeprekener lydt at «jødene drepte Jesus». Selv om Det nye testamente klart forteller at noen romere drepte Jesus, mens mange andre jøder enten sørget over det eller på ingen måte hadde del i justismordet.
Ja, ifølge Bibelen skyldtes Jesu død på korset når alt kommer til alt hverken jøde eller Pilatus, men min synd og skyld.
Alt for ofte har kristne gitt fariseerne skylden for Jesu død. Selv om Det nye testamente klart forteller at hovedmennene bak korsfestelsen var øversteprestene og saddukeerne og nettopp ikke fariseerne.
Og selv om Apostlenes gjerninger viser at fariseerne i tiårene etter Jesu død og oppstandelse generelt forsvarte de Jesus-troende jøder mot saddukeernes angrep.
Bibelen forbyr falskt vitnesbyrd. Derfor må vi som kristne ikke snakke falskt om jøder eller om antisemittiske tendenser i vår egen kirkelige tradisjon.
La oss gjøre opp med tendensen til å snakke negativt om jøder, både på Jesu tid og i dag. La oss være sannheten tro i kjærlighet - også i forholdet til jøder!