Kurser unge i verdens største kirke
Unge etiopiere overskylles av vestlig underholdning. Nylig kurset Mekane Yesus-kirken sine ungdomsledere i mediebruk.
Det er fredag ettermiddag. På treningssenteret til Gudima Tumsa Holistisk Kurssenter i Addis Abeba er nærmere 100 sentrale ungdomsledere samlet for å få en innføring i mediebevisstgjøring, medienærvær og mediemisjon. Seminaret har pågått i tre dager. Nå er det tid for en oppsummering av hva de har lært.
100 ungdomsledere høres ikke så mye ut med tanke på at Mekane Yesus-kirken nå har cirka ni millioner medlemmer. Men hver enkelt av deltakerne representerer tusener av barn og unge som skal få del i kunnskapen de har tilegnet seg.
– Dette trenger vi
Tsegahun Assefa leder barne- og ungdomsavdelingen i Mekane Yesus-kirken. Han har tidligere deltatt på to internasjonale konferanser i Oslo i regi av Norsk Luthersk Misjonssamband og på en stor Lausannekonferanse i Jakarta Der hadde Margunn og Lars en sentral rolle på medieseminarene. Responsen til Assefa var at «dette trenger vi i Etiopia.»
– Vår erfaring er at barn og unge ser på filmer og tv-serier fra islamske land. På Facebook og Internett kommer de i berøring med pornografi, som er et stort problem i Etiopia. En studie Google gjorde i 2013 viste at vi ligger på andreplass i verden når det gjelder å søke på ordet «sex». Sri Lanka lå da på førsteplass. I tillegg eksponeres våre medlemmer for mye ubibelsk undervisning gjennom tv. Det er mange såkalte kristne kanaler i Etiopia, som har en sterk vektlegging av helbredelse og teologisk fremgangsteologi. De forkynner et budskap som «klør i øret», men som på sikt trekker de unge vekk fra Kristus, sier Assefa til Dagen.
– Peke på Jesus
Seminaret er ferdig og forsamlingen er i ferd med å løse seg opp. Mange har en slitsom tur foran seg før de er hjemme.
Ungdomslederen tror at mange kristne foreldre ikke er oppmerksomme på påvirkningskraften fra populærkultur og sosiale medier.
– En del foreldre reagerer med å si at «det du ser på, er ubibelsk». Deres respons er å forby barna å se på, men det er kanskje ikke den beste måten å reagere på. Også foreldrene trenger opplæring i mediebruk, konstaterer han.
Assefa håper også at kirken kan lære unge, kristne etiopiere til å bruke sosiale medier på en konstruktiv måte.
– I stedet for å poste bilder av ting som har liten betydning, burde vi bruke muligheten til å peke på Jesus. Vår oppgave i denne verden er å la Jesu lys skinne, understreker han.
Kristne i mediene
Lars Dahle er førsteamanuensis ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen og ansvarlig for det mediefaglige arbeidet i Lausanne-bevegelsen. Han opplyser til Dagen at etiopiske medier i stor grad er underlagt begrensninger fra myndighetene og at de som arbeider der derfor ofte har trange rammer.
– Det skaper en holdning blant mange etiopiske kristne om at journalistikk ikke er verdt å satse på. Inn i den situasjonen trengs både kristne med profesjonalitet og integritet i de allmenne mediene og at kirken er en tydelig samfunnsaktør, ikke minst i kraft av sin størrelse.
Margunn og Lars Dahle ser et klart behov for å undervise at det ikke er noe som heter «nøytral underholdning».
Margunn, som er førstelektor ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, har fått vite av mange barn ser på tv-serier som er laget for voksne.
– Noen er produsert i Tyrkia og er veldig populære. Årsaken skal være at Tyrkia, kulturelt sett, ikke ligger så langt unna Etiopia når det gjelder tilbakeholdenhet med å vise alkoholbruk og seksualitet. Jeg spurte deltakerne på kurset om de så noen andre verdier i disse seriene. Så de for eksempel noen kirker eller moskeer? Det viste seg at disse seriene er totalt ribbet for religiøs tro, noe som kan gi grunnlag for gode samtaler i hjem og menighet. Mekane Yesus-kirken er helt i startgropen når det gjelder satsing på mediebevisstgjøring og mediekritikk. Håpet er at vi kan få være med og utruste ungdomslederne til å kunne bekrefte det gode de ser, men som også har en bevissthet om hva som bryter ned, sier hun.
Lav bevissthet
Lars Dahle er begeistret for muligheten han og Margunn har fått til å undervise sentrale ungdomsledere i en tid der Etiopia er i ferd med å åpne seg mot det internasjonale medielandskapet.
– Hovedinntrykket etter seminaret er at mange unge har hatt en lav bevissthet om hvilke verdier og hvilke livssyn som ligger bak det de ser på. Tilbakemeldingene etter kurset forteller at mange har forstått hvor vesentlig mediene er, og at dette er noe de ønsker å jobbe videre med.
– En gjennomgående respons var at deltakerne ønsker å integrere det de har lært på kurset i undervisning, forkynnelse og evangelisering, legger Margunn til.
Ekteparet har hatt to lignende seminarer i Uganda. Da ble de invitert av Amos Kimera, medierådgiver for erkebiskopen i den nest største anglikanske kirken i verden. I år har de møtt ungdomsledere for Mekane Yesus, som er regnet for å være den største lutherske kirken i verden.
– Vi er her som representanter for Lausannebevegelsen. Den har som hovedoppgave å knytte sammen evangelikale ledere på tvers av regioner og generasjoner, samt å utvikle og formidle sentrale og relevante ressurser. Det er viktig at de lokale kirkelederne og ungdomslederne får et eierskap til det vi underviser. Vi er kun her for å inspirere, utruste og tilrettelegge, understreker de.