Lei av glad-bølge på Facebook
Jens-Petter Jørgensen har sett seg lei av at alt er «awesome» på Facebook. Nå slår han et slag for å fortelle om livet slik det faktisk er.
Den nye «tre ting å være glad for» er blitt en farsott på Facebook, på linje med badestafetten som startet i april.
En periode skulle «alle» utfordre «alle» til å kaste seg uti til inntekt for kreftsaken, eller med krav om en middag, snop eller penger hvis ikke den som ble utfordret kastet seg uti i løpet av 48 timer.
Lurer på om...
Jens-Petter Jørgensen, lederutvikler og menighetskonsulent for Frikirken og tidligere Oase-leder, har ikke kastet seg på noen av disse bølgene. Men denne uken la han ut følgende oppdatering:
«Lurer på om neste bølge på Facebook blir å oppmuntre hverandre til å fortelle om livet slik det faktisk er. Gjerne alt det fantastiske, men kanskje litt om alt det andre i tillegg».
Kommentarene uteblir ikke. Mange er positive til Jørgensens innspill og medgir at de har gått i metning på «bølgene» på det sosiale mediet.
Én utfordrer Jørgensen til å starte en ny, og får til svar at han startet bølgen på sin stille måte for mange år siden da han lanserte begrepet «ærlighetsteologi» og skrev boken «Sterk nok til å være svak».
«Siden har jeg snakket om det jevnt og trutt - over alt», skriver han.
God image
Jørgensen tror at Facebook kanskje er det vanskeligste stedet å tale sant om livet, fordi det er så ekstremt viktig å holde opp en god image.
«De fleste av oss (jeg vet at det er på langt nær alle!) lever alminnelig gode liv, med gode mennesker rundt oss i familie og på jobb. Noen ganger eksploderer det - det kan bli helt topp og helt bunn. Men er ikke det unntakene? Ofte har jeg en følelse av at vi gjør disse gode unntakene til det normale. Og da gir vi vel i beste fall et ubalansert inntrykk av livene våre?», skriver han.
Stor sans for Facebook
Jørgensen sier i en kommentar til Dagen at han har stor sans for Facebook, og synes det er en artig måte å kommunisere på.
– Men jeg må jo ærlig innrømme at jeg blir lei av alle som skal utfordre folk til å bade, eller til å skrive hva de er takknemlig for. Det er ikke min stil, sier han.
Han understreker at han ikke er ikke for at folk skal bruke Facebook til å utlevere privatlivet.
– Noen bruker det som terapi, og skriver ting som jeg absolutt ikke har behov for å vite noe om. Den andre ytterligheten er jo hvis alt blir bra og perfekt. Da gir det i beste falle et ubalansert bilde av livet.
Kristne møter og talere
Jørgensen reagerer på en del av språket, og nevner konkret en del av det som skrives i forbindelse med kristne møter og talere.
– Du finner jo ingen «vanlige» møter lenger, og det er heller ingen «vanlige» som har opptrådt. Folk bruker ord som «awesome» og «life-changing». Selv kan jeg holde mange gode taler, men de fleste møtene er alminnelige, og livet for de fleste er alminnelig. Det er noe som til slutt blir usant, selv om det ikke er tenkt slik. Det blir nesten en ny type herlighetsteologi, mener han.
Et vanskelig medium
– Hva ville din statusrapport inneholdt om du skulle skrive sant om livet i dag?
– Da ville jeg skrevet at jeg forbereder pinseretreat med Oase og at jeg sliter med å finne ut av det.
Jørgensen mener Facebook er et vanskelig medium. Da han opprettet en profil var det med tanke på at den skulle være for venner han kjente veldig godt, men med tiden har det blitt en utvidet krets.
– Sosiale medier er krevende, og jeg har ulikt forhold til de jeg er venn med der. Noen ser jeg aldri, men de som kjenner meg vet at hvis jeg skriver søndag kveld at jeg er deppa, så betyr det at Start har tapt, og at jeg er sur. Det utløser kommentarer fra fotballinteresserte venner som er underholdende og ren avslapping.
– Hva gjør det med oss å lese om andres høydepunkt?
– Jeg tipper at det skaper en haug med dårlig samvittighet og at det trykker deg enda mer ned. Samtidig tror jeg at mange gjennomskuer at det ikke er sant, sier han.
Mange drypp allerede
Thomas Wold, stipendiat ved psykologisk institutt ved NTNU i Trondheim og forsker på sosiale medier, er uenig med Jørgensen i at Facebook stort sett viser solsiden av livene til folk.
– Det har lenge vært en motreaksjon mot skrytet, der alt er så fantastisk, og de motreaksjonene bare fortsetter. Du ser det blant annet når folk oppfordres til å skrive tre ting de er takknemlige for, mener han.
Wold er av den oppfatning at det ble startet en ærlighetsbølge i fjor, der man også skulle skrive om det som er vanskelig i livet, om sorg og sykdom.
– Hva er grunnen til at bølger fram og tilbake på Facebook, tror du?
– Bølgene blir nok litt overdrevne, blant annet fordi media skriver om det. De gir inntrykk av at de er større enn de faktisk er. Når mange hiver seg på, er det vel fordi at de som vanligvis ikke legger ut oppdateringer, gjerne deltar.
Wold mener at en typisk trend som har pågått en stund, er den selvironiske fleipingen over egen klossethet eller glemsomhet. Små, hverdagslige irritasjonsmoment som man fleiper litt om.
Han tror det er bra at folk skriver mer ærlig om livet på Facebook, så lenge de gjør det med en viss refleksjon. Han ser den samme utviklingen i bilder som legges ut.
– I starten var det mest bilder som ble tatt ved de store anledningene. Siden har det blitt flere bilder av hverdagslige situasjoner, sier han.
Hva mener du? Bruk kommentarfeltet nederst på siden!