Måtehold og avhold
Avhold er en naturlig beskyttelse mot grenseløs nytelse, for ofte kan måteholdet være vanskeligere enn avholdet. Kampen er der uansett.
«Jeg har lov til alt, men ikke alt tjener til det gode.» (1. Kor 10,23)
Vi lever i et overflodsamfunn hvor indre konflikter kan dreie seg om hvilke av de mange tilbudene og godene vi skal velge.
Når vi går til butikken for å kjøpe brød finner vi kanskje tyve sorter å velge imellom. Mange valg, større ansvar og press.
Alkoholholdige drikkevarer har invadert vår hverdag og inngår nå i det daglige forbruket på offentlige spisesteder og i stadig flere private hjem.
På samme måte tilbys sex som «nytelsesmiddel» på utallige nettsider og sexpresset øker på arbeidsplasser og i sosiale lag.
Samtidskulturen alminneliggjør disse formene for nytelse. Men hvordan veileder Bibelen oss i møte med disse kulturendringene?
De fleste kristne aksepterer at sex utenfor ekteskap, og det å drikke seg full, ikke er etter Guds gode vilje.
Bibelens syn er likevel at alt det Gud har skapt er til for å nytes av menneskene; både mat, drikke – glede over relasjoner og vennskap inkludert. Derfor trekker Bibelen fram måtehold og avhold som idealer.
En bekjent pleide å si: «Det er med kvinner som med vin; når de misbrukes slår de tilbake.»
Avholdet er derfor en naturlig beskyttelse mot grenseløs nytelse, for ofte kan måteholdet være vanskeligere enn avholdet. Kampen er der uansett.
«Jeg har lov til alt, sier Paulus, men jeg skal ikke la noe få makt over meg.» (1. Kor 6,12)
Her kan du lese flere andakter