For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Naturfag i skolen – et livssynsfag

Gi meg en god grunn til at naturfaget ikke skal redegjøre overfor elevene om dets premisser og begrensninger, hvorfor faget ikke skal inneholde et slikt minstemål av faglig integritet!

Publisert Sist oppdatert

Naturvitenskapen kan bare undersøke det som befinner seg innenfor sitt domene, det vil si innenfor den fysiske verden, vårt univers av tid og rom. Den har imidlertid forlengst funnet ut at universet har en begynnelse, og at verden derfor kan ha sin årsak i noe eller noen som er utenfor eller over den.

Det er med andre ord fullt mulig å argumentere for at det er rasjonelt å tro på Gud. Det er også, vitenskapelig sett, fullt mulig at denne eventuelle Gud er virksom i vår verden i dag.

Likevel presenteres naturfaget i skolen og all annen offentlig utdannelse, innenfor en ramme av det naturalistiske verdensbildet, det vil si innenfor et livssyn der alt som eksisterer, er den fysiske verden. Og at alt derfor i prinsippet kan undersøkes og ultimo gis forklaring på, av vitenskapen.

Powered by Labrador CMS