På utkikk etter et bibelsyn
Teologistudent Linda Aune satte av det første semesteret til å avklare noen ting hun lurte på i Bibelen. Snart trengte hun mer tid.
Fjerdeårsstudenten var en av mange som kom med bidrag under fagdagen om bibelsyn ved NLA Høgskolen i Bergen tirsdag 3. desember.
De siste ukenes debatt i Dagen om bibelsyn var den aktuelle bakgrunnen for det åpne arrangementet.
Temaet har tydelig vakt engasjement. Auditoriet var fullsatt av alt fra biskop og generalsekretær til studenter og engasjerte lekfolk.
Lettere som muslim
Som en av to studenter responderte Linda Aune på NLA-læreres innlegg om alt fra Bibelens tilblivelse til bruk av skriften opp gjennom historien og praktisk anvendelse i dag. Hun fortalte om egen bakgrunn fra Misjonssambandet og Den norske kirke, som preste- og misjonærdatter, og om at hun hadde noen spørsmål om Bibelen på bakgrunn av egen lesning før hun begynte å studere.
- Jeg hadde satt av det første halvåret av teologien til å finne ut av dem, men oppdaget at tekstene var kommet fra et sted, fortalte Aune.
Ideelt sett synes hun det som kristen ville være lettest å ha det samme synet på Bibelen som muslimene har på Koranen: Den er kommet direkte ned fra himmelen.
- Men som kristne og teologistudenter kan vi ikke lukke øynene, understreket Aune. Hun spør seg hvem som skal jobbe med disse spørsmålene om ikke teologene skal gjøre det. Så langt i studiet har hun funnet flere svar og blitt styrket i troen, men ikke kommet til et helhetlig bibelsyn.
- Jeg tror Gud er ufeilbarlig og at mennesker er ufeilbarlig, og jeg ønsker å være bibeltro, understreket hun. Hva det betyr å være fullt ut konsekvent i sitt bibelsyn, har hun fortsatt ikke funnet noe fullgodt svar på.
Savner grensedragning
En av studentene som har skrevet kritisk om NLA Høgskolens profil i Dagen, Asbjørn Berland, var også invitert til å respondere. Han spurte hvor kristne skal gå for å finne bibelsynet sitt. Han mener det er opplagt at man må gå til Bibelen selv.
- Når en først ikke tror at Bibelen er Guds ufeilbarlige ord, er det kort vei til å akseptere det apostlene kaller synd, sa Berland med henblikk til blant annet homofil praksis.
NLA-stipendiat Inge Andersland fortalte at han selv hadde hatt tilnærmet samme bibelsyn som Berland da han kom til NLA, med bakgrunn blant annet som elev ved Bildøy Bibelskole som drives av Indremisjonsforbundet.
- Noe av det jeg likte med å ha et fundamentalistisk bibelsyn, var at det er konsekvent, det fungerer på alt sammen. Men min erfaring er at Bibelen selv gjør at det ikke fungerer i praksis, sa Andersland.
Modererte seg
Nå beskriver Inge Andersland bibelsynet sitt som konservativt, i tradisjonen fra teologiprofessoren Ole Hallesby. Som fersk teologistudent mener Andersland han selv møtte lærebøkene og lærerne med «klare negative forutsetninger». Oppdaget han noe som ikke svarte til forventningene hans, reagerte han med skuffelse og kritikk. Etter hvert endret han tilnærming. Han trodde ikke lenger at forskere var ute etter å ødelegge kristendommen hvis de måtte hevde noe annet enn han ønsket å høre, for eksempel om Det gamle testamentet. Nå har han en helt annen respekt for arbeidet de gjør.
- I stedet innså jeg at de gjorde sitt beste forsøk på å finne ut hva teksten er. Jeg vil ikke avfeie det som irrelevant fordi jeg ikke liker konklusjonen, sa han.
Fortsatt er han opptatt av å være tro mot Bibelen, men mener han er blitt mer opptatt av å reflektere kritisk rundt hva han med egen fornuft er i stand til å erkjenne eller finne svar på.
Skiller lag
Førsteamanuensis Gunnar Johnstad hadde et kort innlegg om Bibelens selvpresentasjon. Han løftet fram idealet om å ha det samme synet på Bibelen som Jesus og apostlene hadde. Selv om det kan være variasjoner i hvordan man ser på emner, mener han det finnes en grense som setter skille i bibelbruken.
- Jeg vil tro at det først og fremst dreier seg om en grunnholdning om at Bibelen er Guds åpenbaringsord. Det er der Gud åpenbarer sin vilje for oss og med oss. Har man ikke den holdningen, er vi ikke lenger på samme lag, sa Johnstad.