For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

IKKE SKINNDØD: – Vi har både bibelske og utenombibelske kilder på at romerne satte sin stolthet i å henrette folk både grusomt og effektivt, påpeker teologistudent Jon Romuld Håversen.

Påskens mirakler lever fortsatt

Liberalteologi og materialisme var i ferd med å drive dem over i eventyrbøkene. Men hardt arbeid innen filosofi, teologi og historie har ryddet rom for påskens mirakler igjen.

Publisert Sist oppdatert

Krever den kristne tro at en tror på mirakler? «Helt klart», har kirken svart opp gjennom tiden. «Neida», sa blant andre Robert Funk, grunnlegger av det mye omdiskuterte Jesusseminaret som kom langt i å avskrive Jesus som historisk person.

Han, og forskerne som samarbeidet med ham, kan sies å ha ridd på en bølge som sies å ha startet med den tyske teologen og filosofen Friedrich Schleiermacher. Men det er mye som tydet på at de red på siste rest av momentum i denne bevegelsen.

Filosofer som Alvin Plantinga og William Lane Craig er bare noen av eksemplene på distingverte, om ikke ukontroversielle de heller, filosofer som ettertrykkelig har slått fast at det ikke er fornuftsstridig å tro på mirakler.

Powered by Labrador CMS