Prokla Media går ut av Luther Forlag
Etter fire år som underbruk av Luther Forlag er det igjen tid for full forlagsdrift i regi av Ungdom i Oppdrag.
Det skal være en enkel og grei årsak til at Prokla Media igjen legges inn under den verdensomspennende misjonsorganisasjonen. I 2009 gikk Reidar Skaiaa av som sjef i Prokla Media. Han styrt bruket siden 1976, ett år før forlaget så dagens lys. Men UiO hadde ingen som kunne overta sjefsrollen etter Skaiaa. Det har de nå. Eivind Sætrang går inn som ny forlagssjef.
- Jeg ble utfordret til å ta jobben, og etter litt tenking svarte jeg ja, sa Sætrang på pressekonferansen i Luther Forlag sine lokaler i Oslo i går.
Vanskelig
Da de to forlagene inngikk avtalen i 2009, tok Luther over boklageret til Prokla. De skulle stå for salget til bokhandlene, mens Prokla selv skulle markedsføre seg på stevner og til det private markedet. Nå går det andre veien, og da Skaiaa og Sætrang ankom lokalene til Luther, stod det en masse kasser med bøker ferdig pakket i gangen.
Den kristne forlagsbransjen har sine utfordringer. Få klarer å gå med overskudd. De siste to årene har Luther gått med underskudd. For Prokla har situasjonen vært bedre, i følge Sætrang.
- Vi har gått med overskudd hvert år. Alle inntektene går til Ungdom i Oppdrag og de ansatte hos oss har ikke lønn. slik det er vanlig i UiO.
Forlagssjef i Luther, Morten Dahle Stærk, sier de nå får muligheten til å konsentrere seg om egen profil.
- Det er gjort noen endringer i staben og i måten vi driver forlag på. Vi ser til de som lykkes for å lære, bransjen er i stor endring og det må vi ta innover oss.
Mer misjon
For Luther betyr bruddet med Prokla at det blir færre utgivelser. I fjor gav de ut 40 bøker, i år blir det 25. Prokla har allerede planene klare.
- Neste uke starter trykkingen av fire bøker. Vi får også nå muligheten til å oversette mer bøker til misjonsvirksomheten vår. Det har ligget litt nede mens vi har vært i Luther, sier Sætrang.
For Reidar Skaiaa er dette viktig.
- Vi vil gi ut bøker som taler til hjertet. De tunge teologiske utgivelsene er ikke Proklas sterke side.
Luther vil bruke tiden på å få mer bredde.
- Vi har jo hatt som mål at vi hvert år skal gi ut bøker med litt mer allment preg, som ikke bare retter seg mot kristne. Dette vil vi styrke i tiden fremover, sier Stærk.
Selv om selskapsavtalen mellom de to forlagene nå opphører, understreker de to at «det gode samarbeidet skal utvikles på nye måter». Sammen gir de blant annet ut boken «Tro mellom venner», som skal presentere Jesus for muslimer i Norge.
- Vi er takknemlige for den rausheten som vi har møtt hos Luther i disse årene. Særlig det at merkevarenavnet Prokla Media har blitt bevart på en god måte, sier Sætrang.
DAGEN