Prokla Media går ut av Luther Forlag

Etter fire år som underbruk av Luther Forlag er det igjen tid for full forlagsdrift i regi av Ungdom i Oppdrag.

Publisert Sist oppdatert

Det skal være en enkel og grei årsak til at Pro­kla Media igjen leg­ges inn under den ver­dens­om­spen­nen­de mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­nen. I 2009 gikk Rei­dar Skai­aa av som sjef i Pro­kla Media. Han styrt bru­ket siden 1976, ett år før for­la­get så da­gens lys. Men UiO hadde ingen som kunne over­ta sjefs­rol­len etter Skai­aa. Det har de nå. Ei­vind Sætrang går inn som ny for­lags­sjef.

- Jeg ble ut­ford­ret til å ta job­ben, og etter litt ten­king svar­te jeg ja, sa Sætrang på presse­kon­fe­ran­sen i Lu­ther For­lag sine lo­ka­ler i Oslo i går.

Vans­ke­lig

Da de to for­la­ge­ne inn­gikk av­ta­len i 2009, tok Lu­ther over bok­la­ge­ret til Pro­kla. De skul­le stå for sal­get til bok­hand­le­ne, mens Pro­kla selv skul­le mar­keds­føre seg på stev­ner og til det pri­va­te mar­ke­det. Nå går det andre veien, og da Skai­aa og Sætrang ankom lo­ka­le­ne til Lu­ther, stod det en masse kas­ser med bøker fer­dig pak­ket i gan­gen.

Den krist­ne for­lags­bran­sjen har sine ut­ford­rin­ger. Få kla­rer å gå med over­skudd. De siste to årene har Lu­ther gått med un­der­skudd. For Pro­kla har si­tua­sjo­nen vært bedre, i følge Sætrang.

- Vi har gått med over­skudd hvert år. Alle inn­tek­te­ne går til Ung­dom i Opp­drag og de an­sat­te hos oss har ikke lønn. slik det er van­lig i UiO.

For­lags­sjef i Lu­ther, Mor­ten Dahle Stærk, sier de nå får mu­lig­he­ten til å kon­sen­tre­re seg om egen pro­fil.

- Det er gjort noen end­rin­ger i sta­ben og i måten vi dri­ver for­lag på. Vi ser til de som lyk­kes for å lære, bran­sjen er i stor end­ring og det må vi ta inn­over oss.

Mer mi­sjon

For Lu­ther betyr brud­det med Pro­kla at det blir færre ut­gi­vel­ser. I fjor gav de ut 40 bøker, i år blir det 25. Pro­kla har al­le­re­de pla­ne­ne klare.

- Neste uke star­ter tryk­kin­gen av fire bøker. Vi får også nå mu­lig­he­ten til å over­set­te mer bøker til mi­sjons­virk­som­he­ten vår. Det har lig­get litt nede mens vi har vært i Lu­ther, sier Sætrang.

For Rei­dar Skai­aa er dette vik­tig.

- Vi vil gi ut bøker som taler til hjer­tet. De tunge teo­lo­gis­ke ut­gi­vel­se­ne er ikke Pro­klas ster­ke side.

Lu­ther vil bruke tiden på å få mer bred­de.

- Vi har jo hatt som mål at vi hvert år skal gi ut bøker med litt mer all­ment preg, som ikke bare ret­ter seg mot krist­ne. Dette vil vi styr­ke i tiden frem­over, sier Stærk.

Selv om sel­skaps­av­ta­len mel­lom de to for­la­ge­ne nå opp­hø­rer, un­der­stre­ker de to at «det gode sam­ar­bei­det skal ut­vik­les på nye måter». Sam­men gir de blant annet ut boken «Tro mel­lom ven­ner», som skal pre­sen­te­re Jesus for mus­li­mer i Norge.

- Vi er takk­nem­li­ge for den raus­he­ten som vi har møtt hos Lu­ther i disse årene. Sær­lig det at merke­v­are­nav­net Pro­kla Media har blitt be­vart på en god måte, sier Sætrang.

DAGEN

De kristne forlagene i tall

Luther forlag
Driftsinntekter:

2008: 6 072 000
2010: 7 567 000
2011: 6 557 000
2012: 6 743 000

Lunde forlag
Driftsinntekter:

2008: 13 132 000
2010: 9 853 000
2011: 9 090 000
2012: 8 738 000

Hermon forlag
Driftsinntekter:

2008: 23 679 000
2010: 26 943 000
2011: 24 024 000
2012: 26 022 000

Kilde: proff.no

Powered by Labrador CMS