Rett blikket oppover

Å være en en­ga­sjert kris­ten i det sta­dig mer se­ku­la­ri­ser­te Norge har sine ut­ford­rin­ger.

Publisert Sist oppdatert

Den se­ku­læ­re ideo­lo­gi­en er­klæ­rer at re­li­gion er mis­vi­sen­de, ir­re­le­vant og ut­da­tert. Den se­ku­læ­re ideo­lo­gi­en er i aller høy­es­te grad jord­nær, siden den ute­luk­ker re­li­giøs tro som re­le­vant for livs­tolk­ning. På denne måten bin­des me­nin­gen med livet til bakke­nivå og alt det som det jor­dis­ke har å by på. Og det er ikke lite - spe­si­elt i vår del av ver­den, hvor vi opp­le­ver ti­de­nes for­bruks­fest. Vi kjø­per oss fast til pla­ne­ten vi bor på, til ga­ra­sjen er full av sports­ut­styr, huset er fullt av de­sign­møb­ler, og krop­pe­ne våre lyser av sta­tus fra bryst og bak­lom­mer. Ikke noe galt i å eie kule ting, men når de kule tin­ge­ne eier vårt syn på livet, har vi en ut­ford­ring.

Jeg spør meg om det fin­nes en di­rek­te kob­ling mel­lom den se­ku­læ­re ideo­lo­gi­en og for­bruk. Jeg spør meg om for­bruk er ut­trykk­s­for­men for den se­ku­læ­re ideo­lo­gi­en.

En sta­dig mer an­vendt meta­for for men­nes­ke, er kunde. Det er etter hvert blitt en iden­ti­tet, hvor vi loves lykke, be­tyd­ning og vel­være ved å velge de rik­ti­ge pro­duk­te­ne. Disse pro­duk­te­ne lok­ker oss til kasse­ap­pa­ra­te­ne med pen­ger vi enda ikke har tjent. Det has­ter å nyte, for vi må ha med oss det livet har å by på, og vi lever bare en gang, og med be­grun­nel­se i fordi vi for­tje­ner det. Re­kla­me­nes bud­skap er små tros­be­kjen­nel­ser som ut­tryk­ker den se­ku­læ­re ideo­lo­gi­ens syn på men­nes­ket; skap din egen verdi og lykke, for ingen andre kom­mer til å gjøre det!

Den krist­ne livs­tolk­nin­gen tror på et liv etter det jor­dis­ke, og er der­for i kon­flikt med for­bruks­fes­tens løf­ter om lykke, be­tyd­ning og ny­tel­se. Levis, BMW og Apple kan love mye i den luk­ke­de vir­ke­lig­he­ten av her og nå, men løf­te­ne deres er like fullt jor­dis­ke. Disse løf­te­ne vil gå ut på dato, og de kre­ver kon­ti­nu­er­lig for­ny­el­se og opp­da­te­ring. Slik er for­bru­ke­rens ved­va­ren­de syk­lus; den for­tel­ler at ens verdi er knyt­tet til om en kla­rer å henge med.

I den krist­ne livs­tolk­nin­gen har men­nes­ket verdi uten­for pro­duk­sjon og for­bruk, fordi Gud er ska­per av men­nes­ket. Han har skapt oss til en stund i det jor­dis­ke, og til en evig­het et annet sted.

Pau­lus min­ner oss om dette med or­de­ne til Ko­los­ser­ne,

«Er dere da reist opp med Kris­tus, så søk det som er der oppe, hvor Kris­tus sit­ter ved Guds høyre hånd. La sin­net være vendt mot det som er der oppe, ikke mot det som er på jor­den. Dere er jo døde, og deres liv er skjult med Kris­tus i Gud.» (Kol. 3,1-3) Også til Fi­lip­per­ne skri­ver han om dette: «Men vi har vår bor­ger­rett i him­me­len, og der­fra ven­ter vi frel­se­ren, Her­ren Jesus Kris­tus.» (Fil.3,20)

Det er vik­tig at vi er­kjen­ner at selv som tro­en­de men­nes­ker er vi mer pre­get av den kul­tu­ren vi lever i, og der­med den de­fi­ni­sjon på men­nes­ket som tids­ån­den byr på, enn vi er klar over. Der­for er det av­gjø­ren­de at vi hører Pau­lus sin opp­ford­ring om å rette blik­ket opp­over, men sam­ti­dig ha begge beina plan­tet på jor­den. Jesus ba oss være i ver­den, men ikke av ver­den (Joh.17)

Det ma­te­ri­el­le vi omgir oss med er ikke pro­ble­met. Ak­ti­vi­te­te­ne i ar­beid og fri­tid er ikke pro­ble­met. Hva vi gjør med tin­ge­ne og ak­ti­vi­te­te­ne, det er pro­ble­met. Når vår mo­der­ne nors­ke livs­stil blir vårt livs­syn, er vi av­slørt som mer se­ku­læ­re enn vi kan­skje vil inn­røm­me. Å rette blik­ket opp­over hand­ler om opp­merk­som­het. Det man gir opp­merk­som­het og fokus vil etter hvert prege ens liv, uan­sett hvor­dan ter­ren­get om­kring ser ut.

DAGEN

Kol. 3,1-3

Er dere da reist opp med Kristus, så søk det som er der oppe, hvor Kristus sitter ved Guds høyre hånd. La sinnet være vendt mot det som er der oppe, ikke mot det som er på jorden. Dere er jo døde, og deres liv er skjult med Kristus i Gud.

Powered by Labrador CMS