Skeptiker ble overbevist av Redding-besøk

Lengselen etter en menighet som fungerte «naturlig overnaturlig» trakk Sverre Bjørnhaug til Bethel Redding, som første norske kristne leder. Spontan skuffelse ble vendt til varig begeistring.

Publisert Sist oppdatert

Sver­re Bjørn­haug er pas­tor i Je­sus­fel­les­ska­pet i Ber­gen og styre­le­der ved Veien Bi­bel­sko­le, der han tid­li­ge­re var rek­tor. Begge ste­der hen­ter de mye in­spi­ra­sjon fra Red­ding. Bjørn­haug er li­ke­vel ikke in­ter­es­sert i å gå i po­le­mikk med teo­log Arne Helge Tei­gen, som har ut­ford­ret nors­ke ka­ris­ma­ti­ke­re til å ta et opp­gjør med den ame­ri­kans­ke me­nig­he­tens pas­tor Bill John­son (se fakta­boks).

Les alle sakene om Redding og BIll Johnson her

- Teo­lo­gi kan man all­tids dis­ku­te­re, men er­fa­rin­ger er sub­jek­ti­ve, sier han.

Rea­ge­rer på noe

Selv for­tel­ler han om ster­ke opp­le­vel­ser fra Bet­hel Red­ding. Han mener de vit­ner om en me­nig­het som, tross sine mang­ler, har noe ver­di­fullt å dele med andre.

- Den mann som er feil­fri i sin tale, er full­kom­men. Bill John­son er ingen full­kom­men mann. Jeg tvi­ler på at noen leder som har reist til Bet­hel, er hund­re pro­sent enig i alt de sier og gjør, sier Bjørn­haug.

Til dag­lig er han pas­tor i Je­sus­fel­les­ska­pet i Ber­gen og styre­le­der for Veien Bi­bel­sko­le, der han tid­li­ge­re var rek­tor. Begge ste­de­ne hen­ter de mye in­spi­ra­sjon fra Bet­hel Red­ding. Han mener det er vik­tig å rydde i inn­tryk­ke­ne, slik at man sor­te­rer bort det man selv ikke kan gå god for og det som er be­tin­get av at me­nig­he­ten be­fin­ner seg i ame­ri­kansk kul­tur.

- Sum­men er så bra hvis man er vis nok til å be­hol­de det gode, sier Bjørn­haug.

Be­gyn­te med ned­tur

Våren 2005 be­søk­te han Bet­hel Red­ding for førs­te gang, på opp­ford­ring fra den ame­ri­kans­ke ka­ris­ma­tis­ke for­kyn­ne­ren og nor­ges­ven­nen Mark Du­pont. Da­væ­ren­de bi­bel­skole­rek­tor Bjørn­haug hadde aldri hørt om denne me­nig­he­ten, men Du­pont mente denne me­nig­he­ten hadde opp­da­get noe av det Bjørn­haug drøm­te om.

- Jeg leng­tet etter å møte en me­nig­het som fun­ge­rer na­tur­lig over­na­tur­lig. Der hel­bre­del­ses­tje­nes­te og nåde­gave­bruk ikke er for spe­sia­lis­te­ne, men for den en­kel­te tro­en­de, for­tel­ler Bjørn­haug.

Fryk­ten for at det skul­le bli en bom­tur gjor­de at han la inn besøk hos to andre kjen­te me­nig­he­ter i Ca­li­for­nia, Sad­del­back Church og Ana­heim Vi­ney­ard. Da han kom til Bet­hel Red­ding, ble han umid­del­bart skuf­fet. Under de førs­te mø­te­ne gjen­opp­lev­de han yt­rin­ger som han hadde sett under den så­kal­te To­ron­to-vel­sig­nel­sen midt på 1990-tal­let, blant annet lat­ter­kram­per. Dette kjen­te han seg fer­dig med.

For folk flest

Bjørn­haug opp­da­get at me­nig­he­ten besto av alle ge­ne­ra­sjo­ner, og at de var sam­let i til­be­del­sen. Dette hadde han all­tid drømt om. Vit­nes­byr­de­ne om hel­bre­del­ser vir­ket imid­ler­tid så over­drev­ne at selv han, som var sterk i troen på at dette kan skje i dag, for­ble skep­tisk. Men da Bill John­son gikk på ta­ler­sto­len og spur­te hvor mange i for­sam­lin­gen som hadde bedt for syke den siste uken, ble Bjørn­haug satt ut. Han an­slår at 70 pro­sent løf­tet armen i været. Og rundt 50 pro­sent hadde bedt for mer enn én.

- Da tenk­te jeg: De må jo gjøre noe rett, siden den van­li­ge med­lem ber for andre på ar­beids­plas­sen eller bu­tik­ken. Det vik­ti­ge for meg der og da var ikke hva som skjed­de da de ba, men at de var skapt en kul­tur for å være fri­mo­dig, sier Bjørn­haug.

Fritt for frykt

Den nors­ke pas­to­ren mener det er mye i ut­sag­net om at hvis folk ikke får opp­le­ve hel­bre­del­ser, så er det uan­sett bra om de får opp­le­ve Guds kjær­lig­het. Det syn­tes han Bet­hel Red­ding gjor­de på for­bil­led­lig vis. I til­legg re­gist­rer­te han en kul­tur for å hedre hver­and­re og gi hver­and­re til­lit som han knapt hadde sett maken til.

- Det var til­latt å feile og eks­pe­ri­men­te­re. Kul­tu­ren er ikke frykt­ba­sert, men ba­sert på kjær­lig­het og at man har tro på men­nes­ker. Gans­ke fort flyt­tet jeg fo­ku­set fra at dette var et hel­bre­del­ses­sted til at det var et sted der folk kunne vokse. Det har jeg all­tid sav­net, sier han.

Til­ba­ke i Norge ble han sterkt opp­tatt av å finne nøk­ke­len til at tro­en­de krist­ne kan re­flek­te­re Jesus på en slik måte at andre får en smak av him­me­len.

Uten pre­sta­sjons­jag

Det hel­het­li­ge synet på men­nes­ket var det som fa­sci­ner­te Bjørn­haug mest med Bet­hel Red­ding.

- De dri­ver ikke bare med ån­de­lig-ka­ris­ma­tis­ke øvel­ser, men gir mat til hundre­vis av sult­ne hver uke. De har også en utro­lig stor bred­de av ulike måter å møte Gud og tilbe Gud som gjor­de rom­met for å være kris­ten så mye stør­re. Av ka­ris­ma­tis­ke mil­jø­er jeg har sett opp igjen­nom, er det kan­skje dette det med minst pre­sta­sjons­jag. Ån­de­lig­het be­hø­ver ikke be­vi­ses, sier Bjørn­haug.

Ingen kjepp­hes­ter

Siden 2005 har han be­søkt me­nig­he­ten en til to gan­ger i året, flere gan­ger sam­men med grup­per fra Norge. Han tror en av grun­ne­ne til at me­nig­he­ten vek­ker nys­gjer­rig­het i for­skjel­li­ge krist­ne kret­ser, er den ster­ke vekt­leg­gin­gen av hva som er best for Guds rike.

- Man lar ikke teo­lo­gis­ke kjepp­hes­ter komme i veien, sier han.

Sam­ti­dig leg­ger han ikke skjul på at det skjer ting i Bet­hel som han fin­ner pro­ble­ma­tisk ut fra sin over­be­vis­ning. Blant annet kan men­nes­ker som er blitt døpt med tro­en­de dåp tid­li­ge­re, bli døpt igjen hvis de opp­le­ver å ha kom­met på av­stand fra Gud. En slik prak­sis mener han ville vært uten­ke­lig i de nors­ke mil­jø­ene som hen­ter im­pul­ser i Red­ding.

Kor­set som start­punkt

Selv om Bet­hel Red­ding ikke len­ger er til­knyt­tet det ame­ri­kans­ke pinse­kirke­sam­fun­net As­sem­blies of God, mener Bjørn­haug at me­nig­he­ten fort­satt er pre­get av de teo­lo­gis­ke røt­te­ne sine. Han av­vi­ser at det bare for­kyn­nes om hel­bre­del­se og nåde­ga­ver.

- Jeg har hørt grun­di­ge pre­k­en­se­ri­er der om kor­sets be­tyd­ning. Men spørs­må­let er jo om kor­set er ende­punk­tet for ens tro eller star­ten for et nytt liv. Bill John­son un­der­stre­ker at veien til kor­set er smal. Det er frel­se bare i Jesus. Men når du først har tatt imot Jesus som herre, er veien bak kor­set bred - ikke i for­hold til hvor­dan du lever, men med rom for mang­fold av kris­tent liv, sier han.

Dagen

Kritikk mot Bill Johnson

Impulser fra menigheten Bethel i Redding i California har nådd et bredt spekter av kristne miljøer i Norge med karismatisk preg. Redding er ikke bare et begrep i frikirkelige kretser, men også i eksempelvis Oase, deler av Normisjon og enkelte menigheter i Den norske kirke.

Knapt 50 norske elever studerer for tiden ved menighetens bibelskole

I forrige uke tok førsteamanuensis Arne Helge Teigen ved Fjellhaug Internasjonale til orde for et teologisk oppgjør med hovedpastor Bill Johnson. I et innlegg i Dagen hevdet Teigen at Johnson formidler en ubibelsk lære om Jesus.

«Han reduserer Jesus ved å se bort fra hans guddommelighet. Samtidig opphøyer han det åndsfylte menneske til Jesu nivå,» skrev Teigen i Dagen torsdag.

Johnson har utgitt flere bøker på norsk og har også talt i Norge ved to anledninger

Powered by Labrador CMS