Misjon: Thich Nhat Hanh sammen med barnefamilier på en retreat i Plum Village i Sør-Frankrike.

- Slik bør kristne forholde seg til mindfulness

Er mindfulness buddhistisk, sekulært eller kristent? Og hvem brakte filosofien til Vesten?

Publisert Sist oppdatert

Mind­ful­ness, eller opp­merk­somt nær­vær, kom­mer fra en bud­dhis­tisk medi­ta­sjons­tra­di­sjon.

I følge grunn­leg­ge­ren av den vest­li­ge va­ri­an­ten, Jon Ka­bat-Zinn, fins det ikke noe bud­dhis­me igjen i hans egen ver­sjon som blir om­fav­net av alt fra te­ra­peu­ter til pi­lo­ter.

Men kan vi være sik­ker på at mind­ful­ness er helt nøy­tralt? Og kan krist­ne lære noe fra øvel­se­ne og fi­lo­so­fi­en?

Joa­chim Grün er grunn­leg­ger av Pe­ter­stif­tel­sen som dri­ver det krist­ne re­treat­sen­te­ret So­lå­sen Pi­le­grims­gård. Han er dess­uten lu­thersk teo­log, ån­de­lig vei­le­der og re­dak­tør for tids­skrif­tet «Over alt».

I møte med det meste fra New Age til mind­ful­ness mener teo­lo­gen at man bør følge Pau­lus´ord fra 1 Tes­sa­lo­ni­ker­brev 5, 21: Prøv alt, og hold fast på det gode.

- Vi skal være vil­li­ge til å prøve, og vi må skjel­ne mel­lom ånder. Mind­ful­ness kan lære oss noe om å bli stil­le og vare for det som skjer i vårt indre av tan­ker og fø­lel­ser og bli fri­ere fra det. Det kan lære oss noe om hvor­dan disse vir­ker på krop­pen vår. Og det er bra, sier Grün.

Han an­er­kjen­ner den ef­fek­ten mind­ful­ness har på men­nes­ker som har behov for å komme i kon­takt med seg selv og stop­pe opp i et el­lers stres­sen­de liv.

- Jeg ser jo at det bru­kes me­nings­fullt i te­ra­pi, sier teo­lo­gen.

- Er det noe krist­ne som ikke har behov for te­ra­pi bør be­gyn­ne med?

- Den krist­ne som øns­ker å be vil kunne finne den samme hjelp på bøn­nens vei og sam­ti­dig komme nær­me­re Gud, og ikke bare seg selv, sier Grün.

Mind­ful­ness kre­ver tid, gjer­ne en halv time med øvel­ser hver dag.

- Sett i lys av hvor tid­kre­ven­de det er vil jeg hel­ler an­be­fa­le krist­ne å ta seg tid til å gjen­opp­da­ge den krist­ne medi­ta­sjo­nen og den krist­ne Je­sus-bøn­nen. Denne måten å be på har vel­dig mye av det som mind­ful­ness for­mid­ler i seg, bare at den i til­legg byg­ger på vår in­ners­te re­la­sjon til Gud.

Grün mener krist­ne bør ønske vel­kom­men et dy­pe­re bønne­liv hvor både kris­ten medi­ta­sjon, fokus på pust, kropp og still­het er en na­tur­lig del.

- Vi har i all for lang tid glemt å for­mid­le den dype bøn­nens vei i still­het og medi­ta­sjon. Når vi leter i mind­ful­ness, leter vi egent­lig etter noe vi har i vår egen tra­di­sjon. Der­for tror jeg at mange som har be­gynt med mind­ful­ness vil søke dy­pe­re og finne til­ba­ke til bønn, sier teo­lo­gen.

Selv om den vest­li­ge va­ri­an­ten av mind­ful­ness har blitt gjort se­ku­lær er den ikke helt fri sin bud­dhis­tis­ke mor, mener Grün.

- Mind­ful­ness har fort­satt noen ele­men­ter av bud­dhis­men i seg. Jeg ten­ker da sær­lig på dette som har med å be­døm­me hva som fore­går i tan­ke­ne våre. Innen bud­dhis­men skal man ikke henge ved noen tan­ker, de skal bare flyte av gårde. Man skal møte dem med en ikke-døm­men­de hold­ning. I den krist­ne troen der­imot lærer vi å be­døm­me og skil­le ut. Mitt spørs­mål er om en grunn­leg­gen­de ikke-døm­men­de indre medi­ta­tiv hold­ning kan føre til like­gyl­dig­het. Det er i så fall en men­tal trus­sel for sam­fun­nets etis­ke ut­ford­rin­ger, sier Grün.

- De som dri­ver med mind­ful­ness vil kan­skje si at de får det bedre med seg selv, og vil der­for be­hand­le andre bedre. Men du mener det kan føre til like­gyl­dig­het?

- Også i kris­ten tro er det rik­tig at vi ikke skal dømme vår neste og bli fri fra en for­døm­men­de hold­ning til oss selv. Sam­ti­dig er den krist­ne spi­ri­tua­li­tet pre­get av å la Den hel­li­ge Ånd be­døm­me oss og for­and­re oss. Her lig­ger en grunn­leg­gen­de for­skjell. En ikke-døm­men­de hold­ning kan skape en fre­de­lig­het, men den kan også skape en like­gyl­dig­het. Jesus kal­ler oss ikke til en like­gyl­dig hold­ning, men til år­vå­ken­het og en vil­lig­het til kon­flikt, om nød­ven­dig, sier Grün og på­pe­ker at den bud­dhis­tis­ke his­to­ri­en inne­hol­der like mye vold som mange and­res his­to­ri­er.

- Men en like­gyl­dig hold­ning pas­ser jo i vårt mo­der­ne dogma der alt skal være like gyl­dig.

Teo­lo­gen tror at vi i Ves­ten har et nos­tal­gisk og ro­man­tisk for­hold til bud­dhis­men som ikke stem­mer med vir­ke­lig­he­ten.

Mind­ful­ness er vest­lig­gjort av ame­ri­ka­ne­ren Jon Ka­bat-Zinn. Men hvem in­spi­rer­te Ka­bat-Zinn?

I 1972 kom den kore­ans­ke bud­dhist­mun­ken Seung Sahn til USA. Født av krist­ne for­eld­re valg­te li­ke­vel Sahn å gå over til bud­dhis­men i stu­die­ti­den. Han gikk hele veien og ble zen-mes­ter. I USA etab­ler­te han den in­ter­na­sjo­na­le «Kwan Um School of Zen» som er den størs­te vest­lig ba­ser­te Zen-in­sti­tu­sjo­nen. Her møtte også Sahn på Jon Ka­bat-Zinn og in­spi­rer­te ham til å be­gyn­ne med medi­ta­sjon. Noen år se­ne­re ble Ka­bat-Zinn med­lem av Can­brid­ge Zen Cen­ter, etab­lert av Sahn. Dette sen­te­ret lig­ger like i nær­he­ten av Un­vier­sity of Mas­sachu­setts Medi­cal School hvor Ka­bat-Zinn i dag har sitt sen­ter for mind­ful­ness.

Ka­bat-Zinn tok prin­sip­pe­ne fra den bud­dhis­tis­ke medi­ta­sjo­nen mind­ful­ness og prøv­de dem ut på pa­si­en­ter med kro­nis­ke smer­ter. Det ga ef­fekt. Noen pa­si­en­ter opp­lev­de mind­re smer­ter, andre opp­lev­de samme grad av smer­te men hånd­ter­te den bedre fordi de lærte seg å fo­ku­se­re på andre ting. Te­ra­pi­en re­sul­ter­te i det åtte ukers lange kur­set MBSR (Mind Based Stress Re­duc­tion).

Ame­ri­ka­ne­ren har også latt seg in­spi­re­re av bud­dhist­mun­ken Thich Nhat Hanh. I Sør-Frank­ri­ke lig­ger re­treat­sen­te­ret Plum Vil­la­ge, etab­lert av den viet­na­me­sis­ke bud­dhist­mun­ken.

Hanh er en av ver­dens mest pro­fi­ler­te bud­dhist­mun­ker. Han har vært i FN og snak­ket om fred, og han har be­søkt en rekke stats­le­de­re.

Hanh kom til USA for å stu­de­re re­li­gion på Prin­ceton Uni­ver­sity i 1960. Noen år se­ne­re dro han til­ba­ke til Viet­nam, men re­tur­ner­te til USA i 1966. Her møtte han Mar­tin Lu­ther King Jr. Den bud­dhis­tis­ke mun­ken ba Lu­ther King Jr. om å adres­se­re USAs krig­fø­ring i Viet­nam. Dette gjort Lu­ther King Jr. I til­legg no­mi­ner­te han Hanh til No­bels freds­pris etter å ha blitt mek­tig im­po­nert over bud­dhis­tens ar­beid for fred. På samme tid be­gyn­te Hanh å un­der­vi­se ame­ri­ka­ne­re om mind­ful­ness. Han etab­ler­te «Uni­fied Bud­dhist Church» i Frank­ri­ke i 1969, og se­ne­re Plum vil­la­ge-klos­te­ret i Sør-Frank­ri­ke (1982).

Dette sen­te­ret har lok­ket til seg tu­sen­vis av euro­pe­ere til å prøve ut bud­dhis­tisk medi­ta­sjon under spe­si­el­le som­mer-re­trea­ter.

Det skal være rundt 600.000 bud­dhis­ter i Frank­ri­ke, 10.000 av dem skal være kon­ver­ter­te fransk­menn, iføl­ge so­sio­lo­gen Frédéric Le­noir. So­sio­lo­gen an­slår sam­ti­dig at rundt 5 mil­lio­ner fransk­menn sym­pa­ti­se­rer med bud­dhis­men, men an­sla­ge­ne er om­strid­te.

Plum Vil­la­ge er en slags bud­dhis­tisk lands­by. Her kan van­li­ge lek­folk komme og til­brin­ge tid, lære om bud­dhis­men og prak­ti­se­re mind­ful­ness i bud­dhis­tisk form hele dagen.

Thich Nhat Hanh for­kyn­ner om mind­ful­ness som noe mer enn bare øvel­ser som kan hjel­pe mot stress. Han lærer at mind­ful­ness er noe man kan øve seg i, og som åpner er­fa­rin­gen av at alt er ett, at alt er hel­lig og at mind­ful­ness frel­ser oss ut av død og ikke-væ­ren.

Dette skri­ver teo­lo­gen Michael Grün i en ar­tik­kel om mind­ful­ness.

Grün mener Hanh bru­ker krist­ne be­gre­per i sin un­der­vis­ning.

- Hanh sam­men­lig­ner mind­ful­ness med Guds rike i oss, som bare er til­gjen­ge­lig for oss i nået. Bud­dhist­mun­ken sier at mind­ful­ness leder deg raskt inn i Guds rike, at det er det den krist­ne tra­di­sjo­nen kal­ler for Den hel­li­ge ånd, og at spi­ri­tu­el­le men­nes­ker kal­ler mind­ful­ness for Gud - men det er bare en idé, sier Hanh, iføl­ge Grün.

- Det er rys­ten­de at Hanh iden­ti­fi­se­rer mind­ful­ness med Gud, Den hel­li­ge Ånd og Guds rike - uten Jesus Kris­tus, sier teo­lo­gen, og kal­ler det for «ter­mi­no­lo­gisk ok­ku­pa­sjon».

Be­gre­pet mind­ful­ness er fort­satt tungt re­li­giøst og bud­dhis­tisk ladet, mener Grün, som tar til ordet for at man i Norge hel­ler bør bruke be­gre­pet «opp­merk­somt nær­vær».

- Jeg spør om de som bru­ker dette be­gre­pet i Norge er klar over at det in­ter­na­sjo­nalt blir brukt som et re­li­giøst be­grep, sier Grün.

Sahn døde i 2004, 77 år gam­mel. Han er kjent for å være en ka­ris­ma­tisk leder som evnet å for­mid­le zen-bud­dhis­men skred­der­sydd for et vest­lig pub­li­kum.

Thich Nhat Hanh er i dag 87 år gam­mel og leder fort­satt Plum Vil­la­ge.

Powered by Labrador CMS