Uenige om hvor mange som faller fra
Misjonsledere erkjenner at mange konvertitter går tilbake til islam, men er uenige om hvor mange det gjelder.
Dagen skrev mandag om teologen og Cambridge-forskeren Ziya Meral, som advarer om at mange som konverterer fra islam til kristen tro, faller fra. Ifølge Meral gjør isolasjon og forfølgelse det så vanskelig å leve som konvertitt, at opp mot 80 prosent etter en tid går tilbake til islam.
- At en del konvertitter faller fra, er en kjent problematikk, sier Jan Opsal, dosent i religionsvitenskap ved Misjonshøgskolen.
- Jeg har hørt anslag så store som ni av ti, men også lavere tall. Men ettersom det ikke finnes pålitelig statistikk på feltet, er vi henvist til mer eller mindre godt funderte anslag. Det er imidlertid viktig å være klar over at det er store variasjoner, både når det gjelder geografi og måten man teller på, presiserer Opsal. Han mener derfor at et generelt prosentanslag kan være misvisende.
- Det finnes rapporter fra evangeliseringskampanjer i Pakistan der titusenvis skal ha konvertert til kristen tro, og der det ikke finnes spor etter kristne kort tid etter kampanjen. På den andre siden ble to millioner muslimer kristne i Indonesia på 1960- og 70-tallet, uten at det der var særlig tilbakefall i det hele.
- En brutal sannhet
Både i Det Norske Misjonsselskap, Norsk Luthersk Misjonssamband, Sat7, Frontiers og Kristen Muslimmisjon erkjenner man at mange som konverterer fra islam til kristen tro, vender tilbake til islam.
- Det er ikke tvil om at det er en del tilbakefall, men det er vanskelig å tallfeste. Det er en brutal sannhet hvis Ziya Meral har rett i at 80 prosent faller tilbake, men jeg har veldig stor tiltro til hans innsikt, sier Åslaug Ihle Thingnæs, representant for Midtøsten i NMS.
- Vi gleder oss så veldig over omvendelsene. Det er tragisk hvis de er kortvarige, tilføyer hun.
Hjalmar Bø, leder for NLM Utland, presiserer at tilbakefall ikke bare skjer blant tidligere muslimer.
- Både i muslimske og buddhistiske land, så vel som i Sør-Amerika der en har en katolsk tradisjon, opplever vi at en del mennesker som blir kristne faller tilbake til sin tradisjonelle tro.
Bø forteller at organisasjonen møter ulike typer islam rundt i verden.
- I de områdene der man har en streng praktisering av islam, og der konvertitter kan bli utstøtt fra familien, vil det være sterkt press på de som kommer til tro.
Cambridge-forsker Ziya Meral understreket i gårsdagens Dagen viktigheten av å følge konvertittene opp etter at de er kommet til tro. Dette er Hjalmar Bø enig i. Han understreker betydningen av opplæring og fellesskapsbygging.
- Fordi en del av konvertittene mister sine gamle fellesskap, er det viktig å legge til rette for nye fellesskap, nye familier. Det er viktig at de nye, kristne fellesskapene ikke blir utenlandske ghettoer, men livskraftige kristne fellesskap for de som er kommet til tro.
Metodikk viktig
- At konvertitter faller fra er ikke overraskende, selv om ingen kan vite sikkert hvor mange det gjelder, sier Jon Petter Feidal, leder i Frontiers, som mener 80 prosent høres skremmende høyt ut.
- Hvis dette stemmer, kan det ha sammenheng med metodene som er brukt. Hvis muslimer kommer til tro på Jesus ved hjelp av noen som kommer utenfra, og som har en praksis som virker fremmedgjørende, risikerer de å bli stigmatisert og utstøtt fra samfunnet.
- Mye av løsningen for å unngå frafall, ligger i å bruke metoder som gir bærekraftige menigheter som omgivelsene lett kan identifisere seg med og akseptere. Hvis skifte av religiøs tilhørighet heller enn relasjonen til Jesus kommer i fokus, blir presset fra omgivelsene unødvendig stort. Dette kan særlig bli et problem hvis de nye kristne tilber Gud på en måte som oppleves veldig fremmed i den muslimske majoritetskulturen de lever i, sier Feidal.
Sterke krefter
- Det er nok noen som går tilbake til islam, men 80 prosent høres mye ut. De tilbakemeldingene vi får fra våre felt, forteller ikke om slike tall, seier Tore Arnegard, generalsekretær i Norsk Muslimmisjon. Organisasjonen har arbeid i Senegal, India, Israel og Indonesia, foruten Norge.
- Det er sterke drivkrefter som forsøker å presse konvertitter tilbake, sier Arnegard og nevner Indonesia som eksempel der konvertitter både møter statlig kontroll, trusler fra islamistiske grupper, og press fra kulturen og familien.
- Myndighetene kan behandle konvertittene på en svært fiendtlig måte. Alle midler brukes for å presse dem tilbake, sier Arnegard.
Omfattende
Kurt Johansen, Europaleder for Sat7, er vel kjent med at konvertitter faller tilbake.
- Problemet er relativt omfattende, sier han og uttrykker forståelse for at livet som konvertitt er krevende:
- Er du muslim fra Midtøsten har du vokst opp i et samfunn som er veldig religiøst i sin identitet, og dessuten veldig ekskluderende. Du er enten med eller mot, og du har lært at vestlig kultur er dårlig. Plutselig skal du forandre hele din identitet. Du utsettes for et enormt press, du mister jobben, familien og risikerer å bli forfulgt.
- Du skal være veldig sterk for å klare dette.
DAGEN