Verdslige argumenter for Israel
Jeg forstår ikke hvordan disse forhold kan være ukjent for de norske biskoper, eller eventuelt hvorfor man ikke bryr seg om dem.
Per Haakonsen kommer med kritikk den 7/7-2020, fordi Den norske kirke ikke bruker Bibelske argumenter for Israel i forbindelse med konflikten med palestinaaraberne.
I Bibelen er det jo utvetydige løfter om at Gud vil hente sitt folk tilbake fra alle de land de har blitt fordrevet til. Kirkens engasjement i dette spørsmålet er helt klart av verdslig karakter. Det er dessuten påfallende hvor lite man hører fra Kirken om undertrykkelse og apartheid mot kristne rundt om i verden og da særlig i muslimske områder. Se for eksempel på kopterne, de opprinnelige innbyggerne i Egypt som har blitt en pariakaste i sitt eget land. Hvem taler deres sak?
Hvis man først skal engasjere seg i konflikter om landområder er det også påfallende at man fra Kirken ikke kommer med så mye som et kremt om for eksempel Tyrkias ulovlige okkupasjon og bygging i slike områder på Kypros. Her har man flyttet befolkning og har arrangert visningsturer for å selge ferieeiendommer til europeere. Den største forskjellen på disse konfliktene er at hverken kopterne eller kypriotene bruker terror, slik palestinaarabere gjør og har gjort mot Israel.
Nå er det jo slik at der finnes mange verdslige argumenter som taler for Israel i deres konflikt med palestinaaraberne. Hvis våre biskoper ikke har fått disse med seg, så vil jeg nevne San Remo-konferansen etterfulgt av vedtak i Folkeforbundet, forløperen for FN om et hjemland for jøder i Palestina. FN kom også med delingsplan i FN resolusjon 181 i 1947.
Denne ble godtatt av jødenes representanter, men avvist av palestinaaraberne. FN har senere vedtatt at det må finnes sikre grenser mellom folkene i dette området. Dette betyr at Israel må beholde den overordnede kontrollen i området på grunn av nåværende erfaringer med angrep og rakettskyting og terror fra frigitte landområder hvor palestinaarabere har overtatt kontrollen.
Jeg forstår ikke hvordan disse forhold kan være ukjent for de norske biskoper, eller eventuelt hvorfor man ikke bryr seg om dem.