Brage er TikTok-prest og en hit blant unge: – Han snakker et språk vi forstår
Men Norges første digitalprest mener det finnes mye «far out»-teologi i sosiale medier.
– Er det noen som er klare for en TikTok?
Spørsmålet fra Brage Molteberg Midtsund, Norges første digitalprest og konfirmantunderviser i Ullensaker menighet, får ikke henge i luften.
De vordende konfirmantene spretter jublende opp av stolene, finner fram telefonene sine og samler seg i ring rundt presten.
Gruppen på rundt 15 ungdommer, som skal konfirmeres neste høst, har akkurat hatt en times samling med undervisning og hygge i menighetshuset på Kløfta utenfor Oslo.
Bevegelsene til mini-dansen de nå vil filme og legge ut på det hyperpopulære sosiale nettverket, har de allerede klekket ut.
Og «TikTok-presten» skal selvsagt være med på dansen.
– Brage er morsom og finner på så mye kreativt, unikt og gøy. Han snakker et språk vi forstår, sier Vilma Skotte.
– Jeg ble ekstra glad da jeg fant ut at vi skulle ha Brage som konf-leder fordi jeg har sett ham gjøre mye unikt på TikTok før, sier Sofie Lindstad Nyberg.
@brageprest #konfirmantene #pappahumor #advent #jul #fyp #prest @linnea...her00 @n.o.r.a_08 @julie_clementsen @celinaa.hs @elisesvendsen0 ♬ 1001 Arabian Nights - Chipz
Prest på TikTok
For mange er TikTok forbundet med små videosnutter med barn og tenåringer som danser eller utfordrer hverandre i ulike «challenger». Kanskje du selv aldri engang har vurdert å skaffe den på din telefon.
Men sannheten er at det sosiale mediet fra Kina nå er verdens mest nedlastede app.
Så mange som 65 prosent av norske barn og unge mellom 9–18 år bruker den populære appen, ifølge Medietilsynet.
– Når jeg ikke er på TikTok, sover jeg, sier en av konfirmantene litt spøkefullt.
Men Brage Midtsund, som har jobbet med ungdom siden han var 15 år gammel, mener det er uklokt av voksne å spøke vekk alvoret bak den voldsomme mediebruken blant unge.
– Jeg er glad for at Den norske kirke har forstått betydningen av å være til stede på disse arenaene og utfordret meg til å jobbe for fullt som prest på digitale plattformer, sier han og legger til at han ikke vet om andre digitalprester i Norge.
Jobben hans er blant annet å drifte TikTok-kontoen «BragePrest» som har drøyt 2.000 følgere.
– Det interessante med TikTok er at hvis du først lager en video som fenger, som brukerne opplever som morsom, kreativ og unik, så fungerer algoritmene slik at veien er kort fra 1.000 til 100.000 seere, sier Midtsund.
Blant videoene hans mellom mars 2020 og i dag er rekorden 160.000 seere.
Se den populære videoen her:
@brageprest Nb! Ønsker du å bli døpt på den første måten skal du få lov til det altså 😊#konfirmantene #konfirmasjon #dåp #prest #dennorskekirke #fyp #foryou ♬ Angry Birds Theme - Ari Pulkkinen
Influenserteologi
Gjennom lang erfaring med teologistudier, prestetjeneste og utvikler av kristent innhold i sosiale medier, har Brage Midtsund funnet fram til en oppskrift han mener fungerer godt.
Humor, blandet med et budskap ment for å inkludere fremfor å ekskludere, merker han bidrar til positiv respons og flere følgere.
– Med inkluderende mener jeg å snakke et språk ungdommer og de som ikke er vokst opp i et bedehus forstår, sier han og utdyper:
– Målgruppen min er ungdom og ofte de som ikke kjenner verken Bibelen eller Jesus så godt. All min erfaring tilsier at det fungerer dårlig å gå rett inn i teologiske diskusjoner om homofili, abort eller himmel og helvete på TikTok.
Digitalpresten er ikke den eneste kristne influenseren i sosiale medier. Du finner alt fra de kontroversielle evangelistene Levi Jensen og «Jesusinfluenserne» til pastorer og prester fra ulike menigheter.
Digitalpresten mener det finnes god og dårlig «influenserteologi» – altså teologien kristne influensere forkynner overfor sine følgere.
– Jeg tror alle kristne influensere har gode hensikter. Men det handler om hvordan budskapet blir kommunisert, understreker Midtsund.
Advarer mot «far out»
En av øvelsene konfirmantene gjør denne kvelden er å sortere de ulike elementene i en gudstjeneste – i kronologisk rekkefølge.
«Nattverd», «Evangelisering» og «Kyrie» er bare noen av de mange ordene de får utdelt.
– Jeg vet ikke hva noe av dette betyr engang, sier Tom Leander Askersrud.
– Jo, «dåp» kan jeg, sier Bjørn-Mathias Kleven.
Midtsund mener enkelte kristne influensere bommer på mål når de skal kommunisere evangeliet til sine følgere. Han ønsker ikke nevne noen ved navn.
– Begrepene og referansene de bruker fungerer kanskje i en indrekirkelig sammenheng, men for eksempel for disse ungdommene ville det vært som gresk. Hvis kristne influensere blander uforståelig språk med en teatralsk talerstil, er veien kort til at kristendommen blir oppfattet som ekskluderende og noe sprøtt. Jeg er redd for at teologi som er «far out» fra mennesker som ikke tilhører en kirke eller menighet får for mye innflytelse, sier han.
– Hva mener du er riktig influenserteologi?
– For meg handler det om å kommunisere en genuin og ærlig tro. At å tro ikke er det samme som å vite eller at du må forstå alt. Jeg skal ikke være den skråsikre som forteller alle hvordan de skal tenke, men i stedet invitere til refleksjon, medvandring og håp.
– Er det ikke viktig å være tydelig med hva Bibelen sier?
– Jo, men det handler om rett plass til rett tid. Som digitalprest på TikTok og prest i folkekirken må jeg tenke som Jesus – møte folk med kjærlighet og åpne armer. Så kommer det nok anledninger senere hvor man kan snakke om de mer utfordrende spørsmålene, sier Midtsund.
Ikke kleint
Når dansenummeret til ungdommene og Brage Midtsund er ferdig innspilt, ser de med latter og smil på resultatet.
Konfirmantene er alle faste følgere av TikTok-presten.
– Brage er den eneste kirke-personen jeg følger. Jeg synes han er inspirerende og kombinerer både kirke og humor, sier Julie Branes Clemetsen.
– Han har blitt et stort forbilde for veldig mange her. Budskapet hans er ofte oppmuntrende og han sprer mye glede, sier Linnea Sørum Syversen.
– Er du lei deg en dag, er det bare å gå inn på Brages konto. Da får du deg fort en latter og et smil, sier Sofie Lindstad Nyberg.
– Det blir ikke kleint at en voksen driver og tuller slik, da?
– Nei, nei. Han kommer veldig godt overens med tenåringer. Han forstår oss, sier Vilma Skotte.
– Det finnes nok av kleine voksne, men Brage er chill, legger Sofie Lindstad Nyberg til.
Digitalpresten synes tilbakemeldingene fra konfirmantene hans er rørende.
– For en gave det er at de er så engasjerte. Responsen forteller meg at vi lykkes med å treffe målgruppen. Så handler det om å bygge relasjoner og kommunisere at de er elsket og skapt av en grunn, sier Brage Molteberg Midtsund.