DØGNÅPEN: Kiosken TÅR har blitt suksess på Stadlandet.

Bygget kiosk og lot døren stå åpen

Gründerne ble overrasket da de så hva som skjedde.

Publisert Sist oppdatert

Kiosken «Tår» ble plassert på Erviksanden på Stadlandet i sommer.

Den ser ut som en blanding mellom en fjellknaus og en bølge som slår inn mot land.

Kiosken er spesiell.

Den er døgnåpen og inneholder de aller viktigste varene man trenger for å forlenge ferien på et sted uten butikker i nærheten.

Her finner man grillmat, hygieneartikler og drikke.

Alt er plassert på mindre enn 15 kvadratmeter.

Da kiosken ble åpnet 11. juli, vekket den nysgjerrighet hos lokalbefolkningen.

Over 150 personer dukket opp på Erviksanden.

– Vi ønsket å bygge en snackbar som gjorde at turister kunne forlenge oppholdet sitt på stranden, forteller Ruben Dalsbø, en av gründerne bak kiosken.

Sammen med broren William Dalsbø og to søskenbarn, brenner de for å skape verdier på hjemstedet.

De er medlemmer av pinsemenigheten på Stadlandet og tror Gud ga dem en idé.

Men ideen innebar en risiko.

Kiosken er nemlig ubemannet og krever at kunden selv betaler med kort eller Vipps.

Det betyr at hvem som helst kan ta hva som helst, når som helst, uten å betale for seg.

Gründerne var spente på hvor mange som kom til å ta varer uten å betale.

De ble derfor overrasket da de så resultatet etter ni uker.

– Vi har hatt null kroner i svinn. Altså ikke noe tjuveri, selv om kiosken er ubetjent. Det er helt rått, sier Dalsbø.

BRØDRE: Ruben Dalsbø (f.v.) og William Dalsbø besøkte Haugedagene i Bergen.

Kiosken har gitt inntekter til gründerne. De siste ni ukene har de hatt en omsetning på 200.000 kroner.

At gründerne ikke har betjening, gjør at de tjener mer.

Allerede før kiosken var åpnet, hadde de bestemt seg for at ti prosent av alle inntektene skulle gå til den lokale pinsemenigheten.

– Vi tror på å gi tiende. Det er en bibelsk ordning som Gud velsigner, sier Dalsbø.

Imponert av idé

Gründerne presenterte kiosken sin under Haugedagene i Bergen sist uke. Et panel av erfarne næringslivsfolk bedømte ideen.

– Jeg sitter her og blir rørt. Jeg er imponert over stå-på-viljen deres, visjonen, at dere gir ti prosent til menigheten. Jeg blir satt ut, sjakk matt, sa Terje Gilje, tidligere administrerende direktør i BOB.

PRESENTASJON: Ruben Dalsbø forteller om kiosken foran et panel med næringslivsledere.

Han mente ideen var i Hans Nielsen Hauges ånd.

– Dette er dugnad og tro hånd i hånd, det er innertier for Hauge. Jeg tror på visjonen deres. Godt jobbet, sa Gilje.

Også Giske Eggen, prosjektleder og konseptutvikler for samfunnsansvar i Sparebanken Vest, ble imponert.

– Dette er et fantastisk bygg. Kanskje idrettslag kan drive dette også, foreslo Eggen.

Bygger flere

Nå ønsker gründerne, som alle jobber innenfor byggebransjen, å bygge flere kiosker.

På nettsiden sin, har de bedt folk foreslå hvor de kan plassere den neste Tår-kiosken.

– Vi har fått inn flere forslag. De fleste mener vi bør plassere den på en strand, men vi ønsker også å finne andre steder i Norge der turister kan trenge en kiosk som denne, sier Dalsbø.

Powered by Labrador CMS