MOBILFRI: Hedda Grønås (18) er elev ved internatskolen Framnes.

Hedda (18) har vært uten mobil i to uker: – Jeg elsker det

Da elevene fikk i oppgave å klare seg uten mobil, skjedde noe uventet.

Publisert Sist oppdatert

Hedda Grønås slenger bena opp i sengen og lener seg mot puten. Hun tar frem en bok og leser.

I to uker har 18-åringen vært uten mobil.

– Det er så fantastisk, jeg elsker det, sier Grønås.

Sosiale medier og psyke

Den teknologiske utviklingen gjør at befolkningen bruker stadig mer tid på skjerm.

Samtidig viser befolkningsundersøkelser en økning i psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser blant ungdom.

Flere undersøkelser peker på en sammenheng mellom hyppig bruk av sosiale medier og psykiske lidelser.

INTERNAT: Framnes kristne vidaregåande skule er en internatskole i Hardanger.

Framnes kristne vidaregåande skule i Norheimsund i Hardanger har internat med 250 elever.

Like før påske ønsket de å vite hvor mange timer elevene på internatet brukte på skjerm daglig.

I en undersøkelse blant elevene kom det frem at de brukte i snitt seks timer på skjerm daglig, fire på mobil og to på laptop.

Dette var timer som ikke var relatert til skolearbeid.

LÆRER: Sverre Lindøy er lærer i samfunnsfag og en av initiativtakerne til skjermfrie dager.

Så ble elevene spurt om de ønsket å reduserte skjermbruken sin.

Svarene overrasket lærerne:

– I snitt kunne elevene tenke seg å redusere skjermbruken med 30 prosent, forteller Sverre Lindøy, lærer i samfunnsfag og en av initiativtakerne til prosjektet.

Testet ut mobilfri

De bestemte seg derfor for å gi de elevene som ønsket det, en mulighet til å legge fra seg mobilen i tre dager.

140 elever sa ja til å bli med på eksperimentet.

Mobilene ble samlet inn i pappkasser og plassert på et kott på lærerværelse.

OPPBEVARING: Bildet viser en av flere kasser med mobiltelefoner.

Da Dagen kommer til Framnes, er det midt i skjerm-fasten.

Torbjørn Haugland (18) er på vei til bilen for å hente cd-er.

Siden de ikke kan bruke mobilen, kan de heller ikke høre på musikk fra Spotify.

– Jeg har tatt med noen av pappas cd-er hjemmefra, sier Torbjørn Haugland.

GAMMELDAGS: Torbjørn Haugland (18) henter cd-er i bilen.

Han har også tatt med en gammel, bærbar cd-spiller.

– Musikken er helt grei nok, sier Haugland.

Å være uten mobil i tre dager er utfordrende, men ikke bare det. De slipper å være på Snapchat, Instagram og Spotify.

– Egentlig er det ganske deilig, sier Haugland.

ANALOGT: Spotify blir erstattet med en gammel CD-spiller

Men også rart.

– Når jeg går ut kjenner jeg etter i den høyre lommen, men så er ikke mobilen der. Noe mangler, liksom, sier Haugland.

De skjermfrie dagene har fått konsekvenser for Arve Ådnanes (18).

– Jeg hadde en fritime og lurte på hva jeg skulle gjøre siden jeg ikke hadde mobil. Så da ryddet jeg rommet mitt, sier 18-åringen som bor ved internatet til skolen.

ELEVER: Torbjørn Haugland (18) og Arve Ådnanes (18) er elver ved Framnes.

Han merket også at han hadde mye mer tid til å lese på prøven.

– Jeg fikk bedre tid, siden jeg ikke ble forstyrret av mobilen.

Nå tror Ådnanes at det vil gi ham en bedre karakter.

Mange elever forteller at de bruker mer tid sammen, når de ikke kan være på mobil.

– Vi går inn til naboen og prater sammen, sier Ådnanes.

Savner ikke mobilen

Gerd Katrine Andresen (19) fikser på russedressen sammen med flere klassevenninner. Lyden av en eldre radio summer i bakgrunnen.

SOSIALT: Gerd Katrine Andresen (19) tørker jakkemerke på russedressen med hårføner.

– Man sjekker jo mobilen hele tiden. Før man legger seg og står opp, så er man på mobilen, sier Andresen.

Hun nevner noen av appene som hun ofte bruker: Instagram, Facebook, Tiktok, Snapchat.

Da forslaget om å legge bort mobilen kom, valgte Andresen å teste det ut.

Nå, etter tre dager, savner hun ikke lenger mobilen sin.

– Det er veldig deilig å ikke ha den. Mobilen er altoppslukende. Så i stedet for å bruke de små tidsrommene hele tiden til å være på mobilen, så snakker jeg med noen eller gjør andre ting, sier 18-åringen.

Penn og papir

Ingvill Sørheim, som er lærer for 1C kunne ikke lenger la elevene bruke laptop i timen for å lage notater. Hun kunne heller ikke bruke den digitale tavlen.

Nå måtte elevene notere for hånd på papir.

NORSK: Elevene i 1C har norsktime.

– Jeg liker egentlig best å skrive på papir, så jeg skulle ønsker vi kunne gjort det til daglig, sier Mariann Våge (16).

Hun liker å være uten mobil:

– Man blir mer oppmerksom på det som skjer rundt en, sier hun.

METODE: Mariann Våge (16) liker bedre å skrive for hånd enn å bruke laptop.

Jonas Lykke Waaler (16) synes det er mer utfordrende.

– Jeg har ikke så fin håndskrift. Så blir jeg øm hånden av å skrive lenge, sier han

Må vekke de andre

Men selv om mange har testet ut skjermfrie dager, er det ikke alle som har levert inn mobilen.

Martha Westerheim (18) har en jobb ved siden av skolen som gjør det vanskelig å legge bort mobilen.

– Dessuten ringer jeg hjem hver dag. Det er viktig for meg, sier hun.

HJELPER: Martha Westerheim (18) har måttet trå til når de andre ikke har mobil.

At hun har mobil betyr samtidig at hun har fått en viktig oppgave, nemlig å vekke andre, som vanligvis bruker mobilen som vekkerklokke.

I tillegg har hun blitt spurt om å gi beskjed til andre, siden hun har mobil.

Men selv om Westerheim ikke har levert inn mobilen, bruker hun den mye mindre disse dagene. Hun får nemlig ikke kontakt med andre på skolen, for de har ikke mobil.

– Så da er jeg med dem i stedet for å være på mobilen, sier 18-åringen.

– Vanskelig alene

Lærere Dagen snakker med forteller at elevene setter stor pris på å være uten mobil.

– Mange av dem synes det er deilig og sier at de synes det er lett å gjøre det når også de andre elevene er med på det. Alene ville det blitt vanskelig, sier lærer Sverre Lindøy.

TANKER: En postkasse der elever kan legge lapper med tanker de har under de skjermfrie dagene.
TAKKNEMLIG: Elever har skrevet hva de er takknemlige for på en plakat ved skolen.

Han sier dessuten at en rekke elever har sagt at de skulle ønske mobil-fasten kunne ha vart lenger, men at dette er vanskelig når man ikke gjør det i fellesskap.

Han forteller at både lærere og elever har tatt initiativet til en rekke sosiale og skjermfrie aktiviteter de siste dagene: Brettspill, kviss med penn og papir og kanonballturnering.

Nyter livet uten mobil

Hedda Grønås (18) har vært lenger uten mobil enn de fleste.

Først ti dager i påsken, fordi det ikke var mobildekning der hun var. Så tre dager på skolen.

Hun beskriver tilstanden som «fantastisk».

AVSLAPPENDE: Hedda Grønås (18) liker det mobilfrie livet, men savner å snakke med foreldrene.

Vanligvis ville hun ha skrollet på TikTok før hun legger seg. Nå leser hun bok.

Dessuten er hun mye mer sosial.

– Jeg elsker det.

Men å være uten mobil har også en bakside. Grønås sine foreldre bor i Singapore, fordi faren jobber i oljebransjen.

– Jeg kjenner at jeg savner å snakke med mamma og pappa på telefon, det er egentlig det eneste jeg savner, sier hun.

Torsdag kveld skal alle elevene få mobilene sine tilbake.

– Hvordan blir det å få mobilen tilbake?

– Jeg synes det blir litt drit, egentlig. Det blir så mye meldinger og greier på Snapchat og Instagram og Tiktok. Det blir mange meldinger å ta igjen, sier Grønås.

Powered by Labrador CMS