Her feirer en halv million jøder
Over en halv million mennesker var denne uken samlet for å feire gledeshøytiden Lag BaOmer ved foten av Galileas høyeste fjell.
Denne saken ble publisert for fem år siden.
Lag BaOmer kan minne om norsk St. Hans. I nabolag over hele Israel tennes det bål, mens det danses, synges og grilles ut i de små timer.
Mens høytiden for mange israelere kun er en god anledning til en fest, er det for mange religiøse viktig å markere bakgrunnen for feiringen. Man minnes en av jødedommens viktigste rabbinere, Shimon bar Yochai, som levde i det andre århundret etter Kristus. Han skal være forfatteren av Zohar (stråleglans), den viktigste boken innen Kabbala –jødisk mystisisme.
I nyere tid har høytiden blitt nesten like populær som de bibelske festene, og hundretusener valfarter hvert år til landsbyen Meron for å feire ved rabbinerens grav.
Se video:
Krevende logistikk
Å frakte så mange mennesker til en landsby med under 1.000 innbyggere krever god logistikk. Flere tusen busser ankommer fra ulike deler av landet, mens Israel Railways har satt opp ekstratog hver time til den nærliggende byen Karmiel. De som kommer med privatbiler må parkere i ulike galileiske byer og ta buss derfra. 5.000 politifolk er på plass for å dirigere trafikken og passe på de som feirer.
Sprengfullt
Kun menn får komme inn på selve området hvor en rekke midlertidige tribuner allerede er fullsatte. På bakken foran tribunene er trengselen stor, med et ukjent antall personer per kvadratmeter. Det lykkes Dagens korrespondent å kjempe seg 30-40 meter inn i folkemengden, men fortsatt er det 200 meter til bål-området, som ennå ikke kan skimtes.
Stemningen er intens mens vi venter på at bål nummer to skal tennes. På tribunene svaier svartkledde menn frem og tilbake, mens de synger rolige sanger. Noen er tydelig beveget og gråter. På plassen foran virker det som om flere er nær ved å besvime av presset, mens noen mister balansen og blir trakket på av folkemengden –og gråter av den grunn. Representanter fra Røde Davidsstjerne gjør forsøk på å få evakuert en mann som har fått et illebefinnende.
Det er hetebølge i Israel, og mange av de sortkledde sliter med varmen. Selv om det er sent på kveld, og vi befinner oss nærmere 1.000 meter over havet, ligger temperaturen godt over 30 grader.
Dans
Plutselig forandrer stemningen seg. Ut av høyttalerne gjaller en fengende sang om Shimon bar Yochai. Alle synger med og danser, og det gjelder å hoppe i takt med de rundt deg –ellers risikerer du at de lander på skuldrene dine når de er på vei ned igjen. Det er tydelig at bål nummer to er blitt tent.
Dansingen blir krevende med kamera, mobiltelefon og ryggsekk, så Dagens korrespondent presser seg ut igjen gjennom folkemengden. Utenfor er det imidlertid satt opp storskjermer der kvinnene og sent ankomne menn på avstand kan få med seg alt som skjer.
Opplever en kraft
Rivka (Rebekka), en ultraortodoks kvinne i femtiårene, forteller at hun er fra Mea Shearim i Jerusalem, og at hun i 30 år har reist til Meron for å feire høytiden. Hun har ingen problemer med at kun menn har adgang til området der båltenningen finner sted.
Det er kanskje vanskelig for dere ikke-troende å forstå, men det er slik vi religiøse vil ha det. Jeg er glad det bare er menn der inne, for da slipper jeg å bekymre meg for at mannen min skal danse mens det er kvinner i nærheten, sier hun.
Hun forteller om en spesiell kraft som får henne til å reise til feiringen i Galilea år etter år.
– Gud bor i oss og her er vi en halv million mennesker som knyttes sammen med åndelige bånd. Vi blir del av noe større, og dette vil jeg ikke gå glipp av, sier hun.
Bakgrunn i Talmud
Like ved møter Dagen guiden Ofer Dagan, som er spesialist på jødiske høytider. Han forteller at det er mange ulike begrunnelser for feiringen.
– Det er mest vanlig å vise til Talmud, som beskriver en hendelse der flere tusen av disiplene til den kjente rabbineren Akiva døde av pest siden de ikke behandlet hverandre med respekt. Ifølge en tradisjon fra middelalderen, stanset dødsfallene på Lag BaOmer, den 33. dagen etter påske, og dette ble derfor en gledesdag. Kabbalisten Shimon bar Yochai var en av få disipler av Akiva som overlevde, og dagen feires også til minne om ham. Han skal ha dødd på denne datoen, forteller han.
Det gis ulike svar på hvorfor en feirer med bål. Noen viser til at kabbala er «loven skrevet med ild». Andre tradisjoner sier at det strålte fra Shimon bar Yochai da han døde, mens noen sier at blikket hans var som en ild.
– Stadig flere forskere tror imidlertid at feiring med bål var noe jødene i Europa overtok fra hedenske midtsommerfester i Skandinavia og Tyskland. Av den grunn er det en del rabbinere som er kritiske til denne feiringen. Andre har problemer med at det feires på graver, sier Ofer Dagan.
Dette gjelder også flesteparten av de jesustroende jødene, som feirer de bibelske høytidene, men som er skeptiske til flere av tradisjonene rundt Lar BaOmer.
Slipper gleden til
De femti dagene mellom påske og pinse regnes som en ransakende og alvorlig tid. Under Lag BaOmer slipper en imidlertid midlertidig til gleden.
Det er vanlig med giftermål denne dagen og i Meron får mange tre år gamle gutter sin første hårklipp. Rabbinere tar seg av grovklippingen, mens tilreisende frisører fra hele landet sørger for at frisyrene ser bra ut.
I de få gatene er det like mye folkeliv som inne på bål-området. Overalt har ulike jødiske retninger og bevegelser satt opp boder, og det deles ut gratis mat, drikke, traktater og hefter. I én bod er det loddsalg, og blant premiene er en flunkende ny torarull.
Techno og bønn
Ut fra hundrevis av høyttalere dundrer tradisjonell kletzmermusikk, techno-rytmer og taler fra ulike rabbinere. Under høyttalerne sitter både kvinner og menn og leser i bønnebøker.
På storskjermer vises gamle videoopptak av Menachem Mendel Schneerson, en rabbiner som døde i USA i 1994. Allerede mens han levde så mange på Schneerson som en messiasfigur, og den dag i dag finnes tilhengere som venter på at han skal komme tilbake.
På vei tilbake til bussen passeres flere bål der ortodokse menn synger og danser ringdans i en litt mer avslappet atmosfære enn oppe i landsbyen. Sangen blandes med lyden av sirener.
I etterkant opplyser den ortodokse avisen Hamodia at leger behandlet 220 personer for besvimelse, hjerteproblemer, utmattelse, røykskader eller mindre sårskader under den gigantiske feiringen i Meron. Seks personer ble fraktet med ambulanse til Ziv-sykehuset i nærliggende Safed.