Hun har designet Bibelen 2024
Grønn marmorering. Rydda sider. Og kunst fra Edvard Munch. Slik ser Bibelen 2024 ut.
Denne uken smeller det hos Bibelselskapet.
Oversettelsen fra 2011 er revidert. Designet er nytt. Og torsdag ruller Bibelen 2024 ut i butikker over hele landet.
Nå har Dagen fått en av utgavene i hendene.
Designer Marte Espevik (36) beskriver arbeidet med den som et høydepunkt i karrieren.
– Gøy å jobbe med
36-åringen er i mammaperm da Dagen tar kontakt, men vil gjerne snakke om Bibelen.
– Det er alltid kjekt å snakke om, sier hun.
Hun jobber for designbyrået Molberger som har hatt ansvar for alle de 17 utgavene Bibelen 2024 kommer i, og forteller at å designe en så spesiell bok er et høydepunkt for enhver designer.
– Det har vært veldig gøy. Bibelselskapet har virkelig påkostet seg en skikkelig bokproduksjon.
– Nå kan jeg pensjonere meg, liksom, ler hun.
Folkebibelen
Versjonen Dagen sitter på er den såkalte folkebibelen, oversetterens standardutgave.
– Den har jeg designet, sier Espevik med stolthet i stemmen.
Designeren forteller mens hun triller barnevognen langs Oslos gater.
– Bibelen er en bok som folk har sterke følelser knyttet til. Og det har vært viktig å møte forventningene folk har til en bibel, sier designeren.
Samtidig ser den nye revisjonen ganske annerledes ut enn forrige utgave, fra 2011.
Ny utforming
Målet har vært å nærme seg opplevelsen av en roman.
Designet er grønt. Sidene rydda. To spalter erstattet med én. Og de løpende tekst-kommentarene har sett lysere tider.
– Tanken har vært å gi en litt mer sammenhengende tekst, sier designeren.
En av de endringene som skriker høyest, er at hver bok åpner med et sitat.
De har en gruppe fra Bibelselskapet plukket ut. Designeren forklarer hva de har tenkt.
– Vi har ønsket å åpne med et kjent vers som mange har hørt, men som enkelte kanskje ikke vet at stammer fra bibelen, sier hun.
– Andre ganger er det trukket fram poetiske mer ukjente vers, legger hun til.
På sidene er det et grønt marmormønster.
I «gamle dager» var det noe man gjorde for hånd, forteller Espevik.
Sidene ble dyppet i et marmorbad, og alle bøkene ble dermed unike. Målet var at man ikke skulle kunne se støvet på bøkene når de stod og prydet bokhyllen.
Nå er de trykket med identisk mønster av trykkeriet Jongbloed i Nederland, en av verdens fremste på tynnpapir, som kjennetegner Bibelen.
Et estetisk objekt
Et mål med folkebibelen har vært å gjøre den til en verdigjenstand.
– Det har vært viktig at de som går forbi boken i en hylle skal oppleve det relevant å plukke den med seg. Derfor har vi både arbeidet med det som en hellig bok, men også som et historisk verk, sier Espevik.
Utgaven åpner og avslutter med to kjente, norske kunstverk av Edvard Munch.
– Slik tar vi boken hjem, sier designeren.
Også skrifttypen de har brukt er laget lokalt i Oslo av selskapet Smuss Studio.
– De ble veldig glad da vi spurte om å bruke den i Bibelen, sier hun.
Fonten er spesialtilpasset for produksjonen slik at den fungerer på tynnpapir der det er viktig at bokstavene ikke sees for mye gjennom på neste side.
I tillegg til å være en estetisk bok, har folkebibelen kjennemerkene fra tidligere bibler.
Kapittel, vers, lesebånd, tynnpapir, ordregister og kart.
– Det å ta inn noe av det klassiske bibel-håndverket, har vært viktig, sier Espevik.