Norsk misjonær i Tyskland setter opp påsketeater uten Jesus
I Yngvar Aarseths (50) tredimensjonale pasjonsspill mangler bare én: Jesus. Og likevel dreier alt seg om ham.
Rett før påske hadde et rykende ferskt påskespill premiere i den idylliske alpebyen Füssen i Tyskland. Bak «Passion 21» står pinsemisjonæren Yngvar Aarseth fra Ålesund.
– Ingen spiller Jesus i vårt teaterstykke, men likevel er Jesus hovedpersonen, enten i dialoger om Jesus eller direkte til ham, sier Aarseth til Dagen.
Ved å plasserer Jesus midt i skuespillet uten at han er der, trer han enda sterkere fram, mener Aarseth.
Skjærtorsdag ettermiddag overvar Dagen forestillingen.
Bare noen kilometer unna den bayerske byen Oberammergau, der verdens største utendørs pasjonsspill er ventet å trekke en halv million besøkende til sommeren, har den uredde nordmannen satset personlig økonomi og ressurser for å sette evangeliet på plakaten i Füssen, der han til daglig er misjonær og menighetsplanter i i Pinsebevegelsen.
Utfordret av egg og kaniner
– Idéen ble født da jeg oppdaget at barnehagen til vår ene fosterdatter, bare kunne forklare påskens innhold med egg og kaniner. Da begynte en fire år lang reise som startet med tanken om å lage en påskevandring, og endte i et temmelig ambisjonsrikt påsketeater, forklarer Aarseth.
Innen påsken er over tror han rundt 10.000 mennesker har sett «Passion 21» i Füssen.
Selv kaller han premieren i år for et resultat av rett timing. Byens teater, Festspielhaus Neuschwanstein, ble stilt til Aarseths disposisjon, og med på laget fikk han ingen ringere enn den italienske Manfred Schweigkofler, fra Sør-Tyrol.
Han har ledet Bolzano byteater i mer enn ti år og er internasjonalt anerkjent som kreativ leder. I Italia har han satt opp mer enn 70 operaforestillinger og han har jobbet i 17 land rundt om i verden.
– Få vet at han er en personlig kristen og medlem i en av menighetene jeg har vært med og plante i Italia, forklarer Aarseth.
Uventet perspektiv
Aarseth ønsket å skape ett nytt og attraktivt påskespill der den kjente påskefortellingen blir fortalt helt annerledes og fra et uventet perspektiv enn den tradisjonelle.
Dermed dannet han et kunstnerisk team med kunstnerisk leder og tekstforfatter Manfred Schweigkofler, komponist, regissør og mulitmediaekspert David Huger, og seg selv som produksjonsleder. En egen forening som fikk navnet «Passion» ble etablert for å stå bak prosjektet.
Den norske pinsemisjonæren er vel vitende om at ha befinner seg i Sentraleuropa der ikke mindre enn 11 store påskespill har lang tradisjon.
– Vi stiger inn i denne tradisjonen men er mer relevant for et moderne publikum. Vi har valgt å fortelle påskebudskapet fra fem ulike perspektiver, iscenesatt av fem personer som var i berøring med Jesus, forteller Aarseth.
De fem er Maria Magdalena, Peter, Kaifas, Pilatus og Judas.
Fem personligheter som søker sannhet og lengter etter sannhet forteller også sin helt egen historie. Disse hovedpersonene spilles av kjente tyske skuespillere.
Multimedia-teknologi
I tillegg til overraskende perspektiver, preges spillet av gripende iscenesettelse og multiroms, audiovisuell teknologi. Stykket blir en 180-graders opplevelse ved hjelp av toppmoderne storformatprojektorer og en lydopplevelse som sniker seg inn under huden.
Overdådig Hollywood-filmmusikk avløses av gatemusikk fra Midtøsten. De 30 denarene som Judas solgte Jesus for, ringer for å forsegle Judas' svik.
Stykket kulminerer i de syv ordene på korset som vil forandre verden når forhenget revner, og selve oppstandelsen bevitnet av kvinner.
– Multimediateknologien setter publikum midt i handlingen, forklarer Aarseth.
– Du blir en del av mengden som heier på Jesus når han går inn i Jerusalem og dager senere krever at han blir korsfestet.
I en overordnet sjangerblanding av historisk fortelling, teater, videoeffekter, gammel og nykomponert filmmusikk, lydbilder og dans, opplever publikum en helt ny kunstform, en ny form for historiefortelling.
– Vi treffer med følelsesregisteret, da treffer vi også med budskapet, mener Aarseth.
Interaktiv påskevandring
Før og etter forestillingen byr arrangørene på en interaktiv påskevandring i Jerusalems gamleby med amatørskuespillere i foajeen i teateret.
Markedsboder i trange gater, pruting og sladder på torget, Golgata, Klagemuren eller Via Dolorosa Her kan publikum brenne sine nedskrevne synder på bålet, eller plassere sine personlige bønnelapper mellom stenene i Klagemuren.
Gjennombrudd på tv
Allerede i påsken 2020 skulle den nye multimediaproduksjonen ha foregått på scenen til Festspielhaus. Koronapandemien forpurret imidlertid prosjektet.
– Da lagde en spillefilm på rekordtid; «Passion 2:1 - The Film», basert på teaterstykket.
Sendt på 13 tyske tv-kanaler, samt YouTube, med en halv million seere, fikk Aarseth og teamet den bekreftelsen de trengte for å gå videre med prosjektet med stor frimodighet.
Påsken 2022 spilles endelig «Passion 21» live på scenen. Neste år ser Aarseth for seg å sette opp spillet i fem store tyske byer, og derfra vil han videre ut i verden.
– Premiéren 7. april i år ble en suksess. Vi viste spillet for 600 inviterte gjester, der i blant 70 prester, forteller Aarseth til Dagen.
Ved å plassere prosjektet som et felles-kristent initiativ, har han fått alle kirkene i byen med på laget.
Ikke uten kamp
– Men ikke uten kamp, innrømmer han.
– De evangeliske frikirkene ville ha mer tydelig evangelisering, mens andre ønsket en mer forsiktig tilnærming, forklarer han.
Resultatet ble å plassere visjonen for prosjektet enda høyere.
– Vi måtte etablere forståelse for at dette ikke er laget for oss kristne. Ved å presentere påskebudskapet slik vi gjør nå blir det mulig for oss å få mer innflytelse på en nytt nivå, mener Aarseth.
Over 90 prosent av publikum er i følge misjonæren sekulære mennesker.
Misjonæren og menighetsplanteren Yngvar Aarseth har vært i Tyskland siden 90-tallet og har plantet en rekke pinsemenigheter i Bayern. I tillegg har han etablert en bibelskole i Füssen med 150 elever. Påsketeateret var imidlertid et helt nytt land å innta for den erfarne misjonæren.
– Da vi startet opp trodde vi at dette ville koste oss en halv million euro. Vi ender nok på åtte. Heldigvis har vi fått kulturmidler og koronawtøtte fra staten. Det har hjulpet oss langt på vei, forteller en sliten men begeistret Yngvar Aarseth til Dagen.