PREST: Naser Khader er en dansk politiker, tidligere muslim, nå prestestudent.

Slik fant den muslimske politikeren veien til Jesus: – Gud har fått et comeback

På en foredragsreise forsto han poenget med en av Jesu lignelser: gode handlinger kan ikke frelse ham.

Publisert Sist oppdatert

For 50 år siden, en liten mil utenfor Damaskus i Syria, var Naser Khader på vei til koranskole.

Transportmiddelet var eselet hans, Ali.

Det fantes ikke elektrisitet i landsbyen, og vann hentet de fra elven.

Som elleveåring, i 1974, kom han som flyktning til Danmark med nysgjerrighet og åpenhet i bagasjen.

Det førte ham etter hvert til Folketinget, danskenes Stortinget, der han var representant for flere partier.

Nå har han forlatt både politikken og sin muslimske bakgrunn.

Han har blitt kristen og studerer til å bli prest.

Prestestudent

Dagen møter ham på det teologiske fakultetet ved Universitetet i København, der han sitter og leser til eksamen i gresk.

I Norge huskes han særlig som den liberale, muslimske politikeren som støttet Jyllands-Posten i å publisere Muhammad-karikaturene.

KARIKATURER: Khader sto i bresjen for Jyllandsposten og de andre som publiserte tegninger av profeten Muhammad.

– Mitt liv har vært et eventyr, sier Khader.

Koranskole

Også koranskolen var en viktig bestanddel i oppveksten.

Fortsatt sitter koranversene spikret i hukommelsen.

Men han forsto aldri hva versene betydde.

KAFFE: Før vi går i gang med intervjuet, spanderer Khader en kaffekopp.

Det han imidlertid forsto, var islams lære om engler.

– Fra du blir født til du dør, er det en engel som følger deg. På dommedagen ble det avgjort om du kommer i paradiset eller i helvete.

Denne læren førte med seg en frykt for den unge Naser.

– Frykten for å havne i helvete var der hele tiden. Og derfor skulle man overholde reglene.

Khaders far ble bannlyst av den syriske kongen. Han måtte flykte og kom etter hvert til Danmark.

Noen år senere kom resten av familien.

Naser Khader

Naser Khader er tidligere politiker for partiet De konservative i Danmark.

Han er forfatter, debattant og teologistudent.

Hans siste bok «Vejen – Fra koranskole til folkekirke» ble utgitt på dansk 21. mai.

Var den eneste

I de fleste sammenhenger var han den eneste innvandreren og muslimen.

Derfor ble han «tvunget» til å omgås danske klassekamerater.

– Det viktigste møbelet i Danmark er ikke sengen, men bordet. Og når du sitter rundt om bordet, så lærer du mange ting du ikke kan lese deg til; språk, kultur, ting mellom linjene, hentydninger, antydninger, ironi, humor.

Det førte til at han raskt ble integrert, mener han.

PREST: Naser Khader er en dansk politiker, tidligere muslim, nå prestestudent.

I en skoletime på videregående, lærte de om den homofile forfatteren Herman Bang.

– Homofile skal havne i helvete. De skal slaktes, utbrøt Khader.

Klassekameratene og læreren reagerte kraftig.

– Deres voldsomme reaksjon ga meg noe å tenke over. En prosess ble satt i gang.

Den endte med at han i 1996 viet to homofile som kommunalpolitiker.

Kulturmuslim

Tilbake til den danske delen av oppveksten:

I et stadig mer sekularisert Danmark, falt han lenger og lenger bort fra den troen han var opplært i.

Da han begynte på universitetet, sluttet han å faste, be og gå i moskeen.

Han begynte å bli kritisk til religionen.

– Etter at min far døde i 1998, ble jeg «kulturmuslim». Jeg trodde på en skaper, men jeg var ikke religiøs.

Reformator

I mange år prøvde han å gi islam en sjanse. Han tenkte det var mulig å reformere religionen, og var blant annet med på å starte Muslim Reform Movement (MRM).

– Det var mission impossible. Mange muslimer mener de ikke skal ta avstand fra noe i koranen. Det gjør reformasjon vanskelig.

Han var lenge interessert i andre religioner enn sin egen.

Tidlig på 2000-tallet laget han en bok med tidligere overrabbiner Bent Melchior, «Motsetninger møtes».

ÅPEN: Naser Khader var lenge åpen for dialog og å forstå andre religioner enn islam.

I 2013 ga han ut boken «Tro mot tro» med den kristne sognepresten Katrine Lilleør.

– Det var en øyeåpner når det gjelder kristendom. Der startet min reise mot «det kristne hus».

Frem til da hadde han tenkt at kristne trodde på tre forskjellige guder, men sogneprest Lilleør forsøkte å rettlede ham.

Når han forsto at Gud hadde «kommet i øyehøyde» og at han alltid er nær gjennom Den hellige ånd, ble han sterkt berørt.

– Jeg tenkte: Det er veldig vakkert at Gud er så tett på deg.

Forsto frelsen

På foredragsreise med Lilleør forsto han også «lignelsen om vinbonden».

– Jeg trodde den kristne Gud var kommunist som ville gi alle lik lønn.

– Men jeg forsto etter hvert poenget: handlinger kan ikke frelse meg.

I 2014 utga han boken heter «Bekjennelser fra en kulturkristen muslim».

– Da kan man merke at jeg har ett bein i islam og ett i kristendommen.

Han leste både Bibelen, Koranen og de islamske læreskriftene hadith.

– Når man sammenligner dem, blir det tydelig at volden i Bibelen er deskriptiv. Men i Koranen er den normativ, det er noe som fortsatt gjelder.

Flere og flere elementer «gikk opp» for Khader.

Vestens røtter

Én bok ble spesielt viktig for at han skulle ta det siste steget inn i «det kristne hus»: Tom Hollands bok «Dominion».

Det gikk opp for ham, som han sier, at «hele den vestlige sivilisasjon bygger på kristendom».

– Og frihetsverdiene kommer fra kristendom.

Han leste også bøker om Paulus, og særlig teologen N.T. Wright ble en følgesvenn.

– Han fikk meg til å åpne øynene for Paulus. Jeg mener Paulus er den viktigste personen i verdenshistorien. Og jeg har begynt å speile meg i Paulus. Han var også en konvertitt.

– Paulus konverterte på vei til Damaskus, jeg konverterte på vei fra Damaskus, ler Khader.

LUTHERSK: Det er i den evangelisk-lutherske, danske folkekirken Naser Khader har funnet seg til rette som kristen.

For Naser Khader er det den danske folkekirken og den evangelisk-lutherske troen som er «hjemme».

Konservativ

Han er kjent som en verdikonservativ politiker, men som teolog vil han ikke la seg sette i bås.

– Man kan ikke sette meg i bås teologisk, fordi jeg har noe fra det over alt.

– Teologisk er jeg konservativ, men jeg tilhører ikke den gruppa som sier at de er imot kvinnelige prester og likekjønnet vigsel. Jeg er ikke der. Men på mange andre områder er jeg teologisk konservativ, sier Khader.

Så tar han indremisjonsbevegelsen i forsvar. Han vil gjerne se «en vekkelse blant kirkens folk».

– Jeg syns det er for mange prester som har mer fokus på klima og flyktninger enn på evangeliet.

– Når du møter en som har en annen tro, så syns jeg godt du kan fortelle om din egen. Det er ikke provoserende å fortelle om din tro. Din muslimske medborger forteller jo om det hele tiden.

Comeback

– Gud har fått et comeback, mener Khader.

Det begrunner han med å vise meldinger fra tidligere muslimer som har omfavnet den kristne troen, men som ennå lever i skjul med sin nye tro.

Selv vil prestestudenten spille en rolle i indremisjon blant muslimer, selv om mange av dem han snakker med, har mistet kontakt med familiene sine.

– Jeg vil gjerne være med på å få flere eks-muslimer til å «komme ut av skapet».

Mange av Khaders erfaringer, tanker og ideer får politiske konsekvenser.

POLITIKER: PREST: Det er fortsatt mye politiker i Naser Khader, selv om han nå fokuserer på prestestudiene.

For det er politiker han har vært:

  • Han satt på Folketinget for Radikale Venstre, før han startet Ny Alliance som senere ble til Liberal Alliance.
  • Senere brøt han med eget parti og meldte seg inn i De konservative, hvor han igjen fikk Folketingsplass.

– Det var ikke noe som lå i min plan at jeg skulle inn i politikken. Det var tilfeldig, forteller han.

«Muslimer må bli kristne»

I et innlegg han nylig skrev i norske Aftenposten, med tittelen «Kristendommen er bedre enn islam», avslutter han med å argumentere for at alle muslimer bør bli kristne.

I det minste kulturkristne.

– Hva mener du med det?

– Jeg mener det er verdier som er bedre enn andre. Og jeg mener at innimellom skal staten gå inn og sette en grense.

I etterkant av karikaturstriden har han vært verdikonservativ, forklarer han.

Han lever fortsatt med politibeskyttelse som følge av trusler.

Khader var og er opptatt av at ytringsfriheten innbefatter retten til å trykke bilder av profeten Muhammad.

DANSK: «I Danmark er jeg ikke født, men her er jeg hjemme» står det på Khaders tatovering.

– Jeg sier det uten den minste tvil: de vestlige verdiene er de beste verdiene.

Romerriket

Poenget hans er dette:

– Det finnes ting som er usivilisert, og som den vestlige kulturen har tatt et oppgjør med. Og den vestlige kulturen starter med kristendom.

«Tenk på romerne», sier han.

En befolkning som hver helg samlet seg i Colosseum for se slaver bli torturert i og drept.

– Og så sitter de der og klapper. Hvor er medfølelsen, empatien og samvittigheten? De verdiene kom med kristendommen, og det er dem den vestlige sivilisasjonen bygger på.

Khader trekker det helt ut: han ser ingen mulighet for at islam kan leve side om side med kristendommen i Vesten.

– Islam kan ikke integreres i Vesten, for en del av islams DNA er å være flertall. Man er vant til å være flertall. Selv når man er i mindretall, så agerer man som flertall. Man vil gjerne presse sine verdier på andre: «Dere får ikke tegne Mohammed, dere får ikke ditt, dere får ikke datt».

Norsk i Norge, dansk i Danmark

– Jeg mener det faktisk når jeg sier det: hvis ikke muslimene i Vesten omfavner kristendom og blir minimum kulturkristne, så er Vesten fortapt.

SKEPTISK: Tidligere muslim Naser Khader er skeptisk til «for mye» islam i Vesten.

Khader tror ikke på det multikulturelle samfunnet.

Han vil rendyrke kulturer i større grad.

– Jeg liker godt at når jeg kommer til Norge, så er det en norsk kultur, og at det er dansk kultur i Danmark, avslutter Naser Khader.

Powered by Labrador CMS