Teolog meiner kristne ikkje kan bygge Guds rike
– Det er ein visjon og eit prosjekt vi kan ta del i, men det er ikkje vi som bygger Guds rike, det er Gud, seier han.
Gjennom heile det nye testamentet snakkar Jesus om himmelriket.
Det er det første han tar opp når han begynner si gjerning, og det siste han nemner før han blir rykka opp til himmelen.
Av dei vel 60 likningane hans, handlar rundt 40 av dei om temaet.
I søndagens tekst tar han det opp igjen.
Men kva er eigentleg greia med himmelriket? Det har vi prøvd å finne ut av.
Himmelriket i likningar.
Knut Tveitereid er førsteamanuensis i praktisk teologi ved MF vitenskapelig høyskole i Oslo. Han seier himmelriket er noko av det mest sentrale i Jesu forkynning, samtidig som det ikkje er heilt enkelt å forstå kva det er.
Sjølv har han brukt fleire år på å studere temaet utan å føle at han har fått heilt grep om det.
Det er difor Jesus, framfor å halde ei teologisk førelesing, brukar likningar på å forklare det. Det er nemleg ofte enklare å forstå det gjennom illustrasjonar, forklarar teologen som også jobbar med pedagogikk.
Kva er dette himmelriket?
Likevel prøver teologen seg på å forklare kva det er Jesus snakkar om.
Overordna sett, seier han, er himmelriket der Jesus har kongsmakt, det er der hans vilje får råde.
Gud skapte verda syndfri og perfekt, men gjennom at menneske sette Guds vilje til side, kom synda inn i verda. Og ved synda sitt inntog, gjekk jorda frå å vere ein stad der himmelriket gjorde seg gjeldande, til ein stad der synda fekk råde.
Himmelriket trakk seg tilbake.
Men då Jesus vart menneske, braut igjen himmelriket inn i verda, trass i at den endå var syndig.
Allereie, men endå ikkje
I teologien finst det eit «allereie, men endå ikkje» når ein snakkar om himmelriket, forklarar Tveitereid.
Det betyr at ein allereie no har tilgang til noko av det som skal komme når Jesus kjem tilbake, sjølv om det er veldig ulikt kva kristne konkret legg i det.
– Karismatikaren vil tenke at himmelriket gjer seg gjeldande gjennom teikn og under, den liturgiske kristne vil kople det til nattverden, mens den aktivistiske kristne ser det når den undertrykte får si rettferd, seier han.
Teologen meiner desse aspekta kvar på sitt vis vitnar om at himmelriket, trass i at det er veldig ulikt kva ein legg i det, er tett knytt til håpet om at noko betre skal komme.
Himmelriket gir håp
I møte med krig i nærområdet, ein overhengande klimatrussel og økonomiske nedgangstider, gir difor det kristne håpet ei tru på at alt vil gå bra til slutt.
– Den store kristne visjonen er at himmel og jorda ein dag skal smelte saman, og at Guds rike ein dag skal samanfatte alt i Kristus.
– Ein dag skal Jesus komme tilbake og opprette sitt rike, som då skal omfamne og gjennomsyre absolutt alt slik det var tenkt frå skapinga av, seier han.
Difor kan dei som er kristne bringe håp til verda.
Guds rike kjem av seg sjølv
Det er likevel ikkje slik, meiner teologen, at kristne kan gjere noko for å ta ned himmelriket til jorda. Det er nemleg Guds, og ikkje menneska si oppgåve å bygge Guds rike, meiner teologen.
Han viser til den kjente bøna Fadervår, der ein ber Gud om «la sitt rike komme».
Martin Luther seier at «Guds rike kjem av seg sjølv, utan at vi ber om det, men i denne bøna ber vi om at det også må komme til oss».
Poenget til Luther, forklarar teologen, er at himmelriket er noko Gud held i sine hender og har kontroll over.
– Det er ein visjon og eit prosjekt vi kan ta del i, men det er ikkje vi som bygger Guds rike, det er Gud, seier han.
Forteljinga om vingarden
Denne helga er det Vingardssøndag og igjen snakkar Jesus om himmelriket gjennom ei likning.
Det var ein jordeigar som var ute etter arbeidarar som kunne jobbe for han på vingarden hans. Han gjekk først ut og fann ein arbeidar og avtalte kva lønn han skulle få, før han gjekk ut og fann ein til.
Slik heldt han fram heilt til han hadde fleire arbeidarar på garden.
Dei hadde alle komme til ulike tidspunkt og dermed lagt ned ulik innsats, men då dagen var omme, fekk alle like mykje lønn.
Tveitereid trur Jesus gjennom denne forteljinga prøver å seie at himmelriket er drive av nåde og ikkje forteneste.
– Guds rike er eit opp-ned-rike, seier han og legg til:
– Eg høyrer eit ekko av røvaren på krossen når eg les denne likninga, som i sin dødsaugneblink blir lova inngang til paradis på lik linje med dei som har følgt Jesus gjennom eit langt liv.