INNBLIKK: Peder Solberg (t.v.) og William Grosås mener kjennskap til Didaché kan være til inspirasjon for dagens kristne.

Avviser at det bare var frie former i de første kristnes gudstjenester

Et skrift utenfor Det nye testamente beskriver kristnes liv lenge før Bibelen fantes.

Publisert Sist oppdatert

I podkasten «Ulest» forteller NLA-lærerne William Grosås og Peder Solberg om én tekst fra hvert århundre i samtale med Dagen-journalist Tore Hjalmar Sævik.

Det første skriftet er «Didaché», som også blir kalt «De tolv apostlers lære».

Diskuterte plass i Bibelen

Podkasten ble lansert før jul. Det kommer to episoder om hvert skrift. I en serie artikler presenterer Dagen noen poenger om hvert av skriftene.

Du kan lytte til episodene på alle tjenester som leverer podkast, blant annet Spotify og iTunes.

– Mange kristne er ikke klar over at det eksisterer noen få tekster som er skrevet på samme tid som Det nye testamente og gir masse interessant informasjon, sier Grosås.

Et annet eksempel er 1. Klemensbrev.

– De første århundrene ble det diskutert om disse skulle være med i Bibelen eller ikke, sier Solberg.

Dåpsforberedelse og endetid

Selv om konklusjonen ble at Didaché ikke oppfylte kravene til å bli innlemmet i Bibelen, mener de to teologene at det likevel er gode grunner til å lese det.

Omfanget er omtrent det samme som Paulus' brev til galaterne, og man kan lese det på en halvtime.

Det består av fire hoveddeler:

1) En beskrivelse av forberedelsen til å bli døpt

2) Forskrifter om hvordan dåp, faste og nattverd burde foregå, som gir en viss ramme for en gudstjeneste

3) Veiledning om hvordan man skulle forholde seg til omreisende predikanter og apostler

4) Formaning til å være åndelig våken og forberedt på Jesu gjenkomst, siden man regnet med at kristne levde i de siste tider

Kristen veibeskrivelse

Forskere i dag er ikke enige om hvor gammelt Didaché er. Noen regner med at det er satt sammen rundt år 120 etter Kristus, andre mener deler av det kan være like gamle som Paulus-brevene. De eldste av disse er fra slutten av 40-tallet.

Grosås understreker at kristendommen fikk forskjellige former på forskjellige steder.

– Lukas beskriver én retning i Apostelgjerningene. Men hvordan var det å være kristen i Egypt på 90-tallet? Eller i Syria?

Solberg påpeker at de første kristne i Apostlenes gjerninger blir omtalt som «de som tilhører veien». Dette har røtter i Det gamle testamente og videreføres i Didaché.

– Denne teksten er en kristen versjon av hvordan vi skal tro, leve og vandre, og hvilke utfordringer må vi være klar over, sier han.

Tapt i hundrevis av år

Didaché blir omtalt av kirkefedrene, men går etter hvert tapt. Det innebar at man ikke hadde tilgang til den gjennom middelalderen og på reformasjonstiden. Først på 1800-tallet ble den tilfeldigvis funnet av en ung prest i Konstantinopel, dagens Istanbul.

Forskere over hele verden ble etter hvert enige om at teksten var ekte. Dermed kunne man på en ny måte studere blant annet hvordan de første kristnes liv og gudsdyrkelse så ut.

– Paulus beskriver ikke hvordan de første kristne feiret gudstjenesten, han bare justerer det, sier Grosås.

Han viser blant annet til hvordan apostelen korrigerer nattverdsfeiringen i Korint.

Brukte liturgi

Med funnet av Didaché mener Grosåas at det er en god del myter som blir avkreftet, blant annet at de første kristne ikke hadde liturgi eller faste ordninger.

– Noen tenker at det var som en bibelgruppe der alt er fritt. Didaché viser oss at det ikke er historisk rett. De hadde liturgier som var veldig rotfestet i sin egen jødiske tradisjon. De kristnet denne og tok denne med seg videre, sier han.

Advarte mot utnyttelse

Solberg synes det er interessant at forskjellige typer kristent lederskap ennå ikke er helt klart definert eller fastlåst.

– Det er litt ulike roller som beskrives, og som vi gjenkjenner fra Det nye testamente, men de er også litt annerledes, sier han.

– Det er litt Texas-følelse. Ting er ikke satt helt fast. Det betyr at byråkratiet ikke er kommet så langt, sier Grosås.

Han forstår at det kan oppleves befriende, men minner om at det også kan gi rom for uorden og utnyttelse.

I episoden kan du høre hvorfor omreisende predikanter ble regnet som falske profeter hvis de ble værende mer enn to dager. Og du får innblikk i hvem som ble kristne ledere og hvordan de kristne skulle leve i påvente av Jesu gjenkomst.

Her finner du transkripsjon av hele episoden:

Powered by Labrador CMS