BIBELLESING: Jeg forsøker å lese i Bibelen hver dag, og målet er å komme gjennom den minst en gang i året, skriver Jan Torland.

Begeistring over evangeliet

Jeg forsøker å lese i Bibelen hver dag, og målet er å komme gjennom den minst en gang i året. Dette har jeg gjort siden jeg var tenåring. Nå er jeg kommet opp i årene, så jeg har vært gjennom Skriften noen ganger.

Her om dagen hadde jeg ekstra god tid til å lese mens jeg ventet på et fly. Det var da jeg kom over disse ordene som igjen fylte meg med begeistring:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skal få vandre i dem. (Ef 2,8–10)

Disse løfterike ordene inneholder evangeliet, som betyr «godt nytt». Teksten inneholder mange begreper som er spekket med et rikt innhold.

Nåde betyr «ufortjent godhet» og peker på Guds ufattelige store kjærlighet til deg og meg.

Frelse, i en kristen sammenheng, betyr enkelt sagt å bli reddet fra synden og konsekvensene av den som er død. Vi blir «reddet inn» til et rikt fellesskap med Gud, vår Far, samtidig som vi mottar evig liv.

Å tro er å ta sin tilflukt til Gud og ta imot alt det han har gjort for oss gjennom sin sønn, Jesus Kristus.

Men det stopper ikke der! Å tro er også å gå sammen med Gud, vår Far, gjennom livet. Han har planlagt gode gjerninger som vi skal få vandre inn i sammen. Det er nåde over nåde!

Jeg fylles med begeistring over evangeliet! Ta deg tid til å lese versene ovenfor en gang til, mens du reflektere over alt det gode Gud har gjort og gjør for deg.