Brukte 10 år på å lage bibelapp for barn: – Håper på millioner av nedlastinger
Et bønnesvar hjalp utvikler Espen Frøyshov til å fullføre appen som ble lansert søndag 10. desember.
– Du kan for eksempel plassere engelen ved siden av Maria der.
Espen Frøyshov fører pekefingeren fra venstre mot høyre over nettbrett-skjermen.
47-åringen fra Hamar demonstrerer den splitter nye bibelappen for barn, Bible4kidz, som han selv har utviklet og lanserer nå i desember.
Med ett lyser en animert engel opp landskapet som skal vise veien mot Betlehem.
– Akkurat som en digital flanellograf, ler Frøyshov.
Ansiktet hans lyser om kapp med Josef, Maria og eselet som én etter én plasseres i landskapet.
I ti år har familiefaren brukt av sin egen fritid til å utvikle appen som tar barn inn i en virtuell og interaktiv verden med utgangspunkt i Bibelen.
Drømmen var å gi dem et kvalitetsprodukt som ikke står tilbake for andre spill og digitale plattformer.
Men lenge så drømmen ut til å gå opp i røyk.
Lite penger, sviktende helse hos nøkkelpersoner i produksjonen og tekniske tilbakeslag tæret på kreftene.
Så tikket det inn en e-post i mars 2023 som fikk Frøyshov til å måpe.
– Det var bønnesvaret jeg ventet på. Jeg kunne nesten ikke tro det jeg leste, sier apputvikleren.
Barnekall
Som ung sivilingeniørstudent i Trondheim ble Frøyshov invitert inn en lokal menighet hvor han fikk jobbe med søndagsskolen og tweens.
Fra før hadde han ett år på disippeltreningsskole (DTS) hos misjonsorganisasjonen Ungdom i Oppdrag (UIO).
Misjonstankene fra UIO og motiverende møter med barn og unge smeltet sammen til det Frøyshov opplever som et kall fra Gud.
– De aller fleste mennesker tar en beslutning om å følge Jesus før de er 18 år. For meg er det åpenbart at dette er vårt viktigste misjonale fokusområde, sier han.
Ifølge en undersøkelse fra USA i 2015 svarte 63 prosent av de spurte at de ble frelst i alderen 4–14 år.
Masteroppgaven Frøyshov skrev om programmering la et framtidig fundament for å lage en bibelapp for barn.
Masteroppgaven han skrev om programmering la et framtidig fundament for å lage en bibelapp for barn.
– Unge i dag elsker skjerm og nærmest krever skjermtid. Hvorfor da ikke gi dem et godt alternativ i stedet for mye av det søppelinnholdet som allerede ligger der ute, sier Frøyshov.
Men ideen ble først til konkrete planer da han, kona og deres tre små barn flyttet fra Oslo til Hamar i 2012.
– Hva er planen, Gud?
Familien Frøyshov hadde levd ti år i Oslo som misjonærer i misjonsorganisasjonen Jesus Revolution.
I Oslo, da tiden i Jesus Revolution gikk mot slutten, spurte trebarnsfaren Gud hvorfor Han hadde ledet ham gjennom en løype med alt fra barnearbeid og misjon til IT og programmering.
– Da opplevde jeg at Gud ga meg ideen om barnebibelappen, sier Frøyshov.
For programmereren ga det mening å skape en bibelapp for barn.
Han merket hvordan hans egne tre små manglet et godt digitalt alternativ som ga dem lyst til å utforske Bibelen.
Men han stilte store krav tilbake til sin skaper.
– Jeg sa til Gud at hvis jeg skal gi mitt liv til dette, må Du legge til rette for det.
Brikker falt på plass
I tiden som fulgte opplevde Frøysov at bønnesvarene kom på løpende bånd.
Han møtte tilfeldigvis misjonær og regissør Robert Muren som tente på ideen om en app.
Muren kom med forslag om å lage en moderne flanellograf, et konsept som i lang tid var en vinneroppskrift på søndagsskoler i Norge.
– Vips var formen på plass, smiler Frøyshov.
Deretter kom han i kontakt med en tegner i Spania gjennom Jesus Revolution. Hun var villig til å vie sin tid til konseptet.
Med IT-kunnskapene til Frøyshov kunne de to begynne å utvikle ulike figurer og bibelske scenarioer.
Full av inspirasjon valgte Frøyshov å la være å søke jobb for å jobbe med apputviklingen på fulltid.
Nedturen
Familien Frøyshov livnærte seg på mors 60 prosent stilling det første året, før Espen fikk en 40 prosent stilling i pinsemenigheten Filadelfiakirken Hamar.
Far Espen var hjemme med barna og appen. Han tok online-kurs og slukte alt av videoer og litteratur som handlet om apputvikling.
– Det var en veldig spennende periode. Og Gud var med hele tiden. Selv om det kunne være frustrerende å ikke få til alt, lærte jeg veldig mye og opplevde støtte både fra familien, ulike misjonsaktører og venner, sier Frøyshov.
I 2014 kom den første prototypen fra det lille teamet. Gleden sto i taket i Hamar og Spania.
Men så sa det stopp.
– Når du jobber med noe som kan få store konsekvenser for evangeliet, må du forvente å bli motarbeidet av fienden. Det kan ta knekken på de fleste, begynner Frøyshov.
Guds timing
Først ble tegneren syk og kunne ikke fortsette med sin uvurderlige rolle. Deretter kom helseutfordringer i egen familie før koronapandemien inntraff.
Espen Frøyshov oppsummerer årene som en lang ørkenvandring.
– Vi har vært gjennom tøffe tider, sier han og må hente seg inn et øyeblikk.
– Det er ikke lett når kallet tar tid. Samtidig må vi bare stole på Guds timing og at han har kontroll.
Innimellom fikk Frøyshov anledning til å bidra i andre app-prosjekter. Dette ga ham uvurderlig erfaring og nye kontakter.
Frøyshov kaller dem gudegitte møter som ledet til det endelige bønnesvaret som kom i 2023.
E-posten fra Baltikum
I mars åpnet Espen Frøyshov en e-post som var sendt til Filadelfiakirken Hamar.
Han har i dag en fast jobb i 60 prosent stilling der.
E-posten kom fra et selskap i Baltikum som lurte på om menigheten trengte arbeidskraft.
Frøyshov stusset før han takket høflig nei til forespørselen.
Like etter fikk han samme henvendelse til adressen han opprettet i forbindelse med bibelappen. Selskapet da spesifiserte at de hadde en tegner til disposisjon.
– Jeg tenkte wow. Først trodde jeg ikke det jeg leste, så kom jeg på Guds timing. Apper i dag er mye mer tilgjengelige og enklere å bruke, begynner han.
– Kanskje var det meningen at det skulle gå noen år før alt klaffet?
Full fart fremover
Frøyshov tok umiddelbart kontakt med selskapet.
Etter en videosamtale, referansesjekk og kvalitetssikring på tegneren ble det fortgang i prosjektet.
– Dørene bare åpnet seg i tur og orden. Det var som at alt løsnet på en gang. Guds inngripen var total, forteller Frøyshov.
Tegneren leverte animasjoner av høy kvalitet, pengene fra tidligere aksjoner kom endelig til nytte og Frøyshov møtte en grafisk designer som løftet produktet ytterligere.
I tillegg fikk han hjelp fra kontakter han hadde fått gjennom årene, til å sparre rundt brukergrensesnittet i appen.
– Jeg tenkte endelig. Det er utrolig gøy når du ser fremgang og drømmer som materialiserer seg. Siden vi kom i gang igjen har det ikke vært mye dødtid, forteller 47-åringen.
Åtte intensive måneder senere har Frøyshov lansert appen som består av åtte ulike bibelfortellinger – foreløpig.
– Uvirkelig
Inne i Bible4kidz-appen til Espen Frøyshov ligger sju historier fra evangeliene og én fra Apostlenes gjerninger. En av dem er juleevangeliet.
Barna kan bevege seg gjennom de ulike fortellingene samtidig som de får mulighet til å forme ulike scenarioer med figurer og bibelske personer – som en moderne flanellograf.
– Det er ganske uvirkelig å stå her med det ferdige produktet. Jeg tror ikke det har gått helt opp for meg ennå. Og ikke vet jeg om det kommer til å gjøre det heller, smiler Frøyshov.
Demonstrasjonen hans viser at kvaliteten ikke står tilbake for andre barnevennlige spill eller apper. Musikk og lyder er også integrert i den virtuelle opplevelsen.
– Kravene barn har til kvalitet er nådeløse. Har du et halvferdig produkt gjennomskuer de det med en gang. Som utvikler kjemper man i realiteten mot de største spill- og appgigantene, sier Frøyshov.
Evighetsprosjekt
Noe som gjør Frøyshov optimistisk på vegne av Bible4kidz er potensialet som ligger i en app.
– I dag er det mye enklere å få tilgang på en app enn en bibel. Og veldig mange har en ny eller gammel smarttelefon. Det betyr at vi i teorien at hvem som helst kan laste ned appen vår på tre sekunder.
Frøyshov forteller at appen deres er tilpasset 99 prosent av alle Android-enheter på markedet. Apple/iOS kommer senere.
I tillegg har de fått oversatt innholdet til ni ulike språk. Ved hjelp av kunstig intelligens er de ikke langt unna å øke den listen betraktelig.
Bibelhistoriene, derimot, må komme med tiden.
– Dette er et evighetsprosjekt. Derfor er behovet for forbønn veldig stort. Vi merker fremdeles åndskampen med å få spredt appen, spesielt i utlandet.
Lever på Guds nåde
Økonomisk får Frøyshov arbeidet til å gå rundt ved hjelp av givere. Men det er ikke mer enn at ting akkurat går rundt.
– Vi lever på Guds nåde. Samtidig er jeg ikke bekymret for pengene. Gud har vært trofast, så jeg stoler på at han forsørger.
Han har lært mye gjennom sin livsreise fra han startet som søndagsskolearbeider i Trondheim.
– Gud forbereder kallet ditt, men du trenger ryggmarg for å stå i det. For meg har det kostet mye. Hadde jeg visst alt jeg vet i dag er det ikke sikkert jeg ville gjort det igjen.
47-åringen drar på det.
– Men jeg er glad for at jeg var uvitende. Det var en fordel. Gud er en lykt for min fot, ikke et lys i horisonten. Litt etter litt ser du hans plan for livet ditt. Der kjenner jeg meg igjen. Min reise hadde ikke vært mulig uten Guds nåde.
– Hva drømmer du om nå som appen er realisert?
– At mange barn i hele verden kan få glede av den og at vi ser millioner av nedlastinger. Med tanke på hvor mange som bor i land som India og Kina er det ikke urealistisk. Med Guds hjelp er alt mulig, sier Espen Frøyshov.