De fleste nyfrelste ved Livets Ord er ex-muslimer
Skandinavis største menighet driver bibelskole for flyktninger. Nesten hver uke blir noen kristne, forteller rektor.
I et ellers så «hvitt» kirkelandskap fremstår Livets Ord i Uppsala som et fargerikt fellesskap. Ikke bare på hovedmøtene i menigheten, men også tre kvelder midt i uken på flyktningbibelskolen. Hit kommer folk med tilhørighet til ulike religioner for å treffe likesinnede, innta et godt måltid mat og lære om Jesus. De kommer fra land som Afghanistan, Iran, Irak, Syria, Algerie og Sudan og snakker på fremmede språk.
Et annet menneske
Blant de utenlandske elevene møter vi Abdul-Ghafar, som ikke er av hans virkelige navn, men som er et typisk afghansk navn. Den smilende unge, mannen har vært i Sverige i tre år og har gått på flyktningbibelskolen i nesten to av dem.
Han har persisk som morsmål, men på godt forståelig svensk forteller han at Jesus «har gjort ham til et annet menneske».
– Jeg har ikke ord som kan beskrive det, sier Abdul, men prøver likevel: – Jeg har levd som en blind, men Jesus har åpnet øynene mine.
– Der fikk jeg høre om Jesus og hans lengsel etter oss mennesker. Vi ble fortalt at Jesus måtte dø på et kors, og at han gjorde det for hver enkelt av oss.
Da Abdul begynte på bibelskolen, var det fordi han ville lære mer om Jesus og bli kjent med Bibelen. I dag er han døpt og aktiv i menigheten. På bibelskolen hjelper han til med å oversette til persisk for de som trenger det.
Varm mat
Flyktningbibelskolen starter alltid med et måltid varm mat. Den er gratis og hentes delvis fra en av Livets Ord sine skoler og fra en vanlig, kommunal skole. På dagens meny står det kjøtt, saus, salat og hjemmelaget sjokoladekake til dessert, fordi det er siste samling før sommeren. Maten dufter godt og ser enda bedre ut. Køen av sultne vokser, og etter hvert fylles bordene med menn og kvinner, men også noen få barn.
– Å treffe alle disse menneskene og å se hva Gud gjør i livene deres, er fantastisk. Jeg opplever at jeg får leve midt i en vekkelse, sier rektor Robert Johansson. Han går rundt og hilser på folk, småprater og spør hvordan de har det. Innimellom kommer han med oppmuntrende ord til noen som trenger det.
70 prosent av de som blir døpt i Livets Ord i Uppsala er tidligere muslimer, ifølge hovedpastor Joakim Lundqvist. En viktig grunn til det er flyktningbibelskolen og omvendte muslimer som ikke kan la være å snakke om tro.
En annen side ved islam
Pastoren har arbeidet med flyktninger de siste fem årene. I tillegg har han bakgrunn som misjonær fra Albania. Også der arbeidet han blant muslimer. Når han spør tidligere muslimer hvorfor de ble tiltrukket av den kristne tro, er det mange som trekker fram at de er skuffet og desillusjonerte etter massiv voldsbruk i islams navn.
– Når muslimer forlater eget land, opplever de at de kan tenke litt friere. De fleste vi møter har en åpenhet og en hunger etter å se hvem Jesus er, sier han.
Tre ettermiddager i uken får flyktningene grunnleggende undervisning om den kristne tro. Ifølge Johansson kan elevene deles inn i tre kategorier: muslimer, kristne muslimer og kristne.
– Bibelskolen fungerer som en disippelskole. Man kjenner kanskje ikke Jesus når man begynner, og man kan begynne når som helst i løpet av året. Det kan tolkes som et bilde på Guds besøkelsestid. Det er Gud som søker disse menneskene. Bibelskolen handler om å vinne mennesker, trene dem og sende dem ut, sier han.
Plukk fruktene
Han bruker et bilde for å illustrere det de opplever ved Livets Ord. Et frukttre i Midtøsten har blitt rykket opp med røttene og plassert utenfor menighetens dør.
– Det er som om Gud sier til oss: plukk fruktene! Vi vet ikke hvor lenge vi har dem her. En del blir sendt vekk, tilbake til der de kom fra eller til et annet land. Vi har ikke tid til å vente, sier han.
– Hvordan kan du vite at en tidligere muslim har konvertert til kristendommen?
– Det er egentlig ikke så vanskelig, for det hjertet er fullt av, taler munnen. Når jeg ber dem fortelle meg om sitt forhold til Jesus, hvilken relasjon de har til ham og hvordan de ble kjent med ham, blir det veldig tydelig om troen har blitt en realitet i livet deres.
Pastoren opplever at de fleste som ønsker å bli døpt, er ærlige.
– I begynnelsen tenker de kanskje at hvis de bare blir døpt, så kan de få oppholdstillatelse. Vi stopper folk når vi ser at de ikke er klare. De skal kunne vise til en frelsesopplevelse, og de må forstå konsekvensene av dåpen. Som et ledd i det har vi en personlig samtale og dåpsundervisning fire ganger før selve dåpen.
Fremmedfiendtlighet
På Europakonferansen i 2015 opplevde lederskapet i Livets Ord at Gud talte til dem at det skulle komme en ny misjonsbølge.
– Vi trodde det var snakk om en ny fase i verdensmisjonen, men det gikk snart opp for oss at det gjaldt bølgen av flyktninger som kom til Sverige, forteller han.
I forsamlingen ble det tatt et oppgjør med tanker og holdninger. Mange kjente behov for omvendelse.
– Vi bekjente fremmedfiendtlighet som synd. Jeg har selv jobbet som misjonær og elsker muslimer. Likevel kan det være en holdning der som handler om at «jeg er litt bedre, litt smartere, mer utdannet». Personlig opplevde jeg at Gud viste hva som lå i meg. Det satte meg helt fri til å elske dem med et helt hjerte, sier han.
Reserveforeldre
Det nærmer seg slutten av måltidet. Flere av de frivillige har møtt opp for å få med seg avslutningen på flyktningbibelskolen. En av dem er Eva Moberg, opprinnelig norsk, men godt plantet i Uppsala og i menigheten. Hun arbeider som frivillig i menigheten og driver et nattherberge for sosialt utsatte EU-borgere i regi av kommunen. Sammen med ektemannen har hun blitt reserveforeldre til to afghanske gutter som flyktet til Sverige i 2015. De var shiamuslimer da de kom til familien. I dag er begge kristne.
– I september i 2015 fikk menigheten en forespørsel fra kommunen om vi kunne være behjelpelige med å ta imot flyktninger. Det sa vi ja til, og på den påfølgende gudstjenesten kom det inn et offer på 130.000 kroner til arbeidet, forteller hun.
I løpet av kort tid hadde menigheten «snudd seg rundt» og sendt en person til Athen for å se hvilke behov det var for hjelp. De startet en innsamlingskampanje, fikset konteiner og telt og la om virksomheten i menigheten. Deler av lokalene ble tatt i bruk til å sortere klær i 86 ulike kategorier, som ble sendt til Athen og til ti forskjellige flyktningleirer rundt i Uppsala.
Livets Ord hadde også et menighetshus på den tiden, som ble gjort om til en flyktningleir. På det meste fikk 280 mennesker husrom der.
– Frivillige i menigheten besøkte dem og arrangerte aktiviteter for barn og kvinner. Vi etablerte kontakt og inviterte de som ville til julefest og til gudstjeneste. Mange frø har blitt sådd, sier hun.
– Velsignelse
Etter to år med afghanere i huset opplever familien at de har fått god innsikt i hva det vil si å være flyktning, og smerten og spenningen som er knyttet til det.
– Integrering er ikke en enkel sak, men det har vært en velsignelse å få lov til å ta hånd om dem, sier hun.