KLOSTER: Syv munker er tilknyttet klosteret som ligger i Nordfjord. I anledning Seljumannamesse er også abbedisse Thavoria med nonnene fra Hellige Olav Kloster i Valldal til stede i Selje denne helgen.

De ortodokse munkene i Selje har fått ny klostertomt

Munkene har vært ved helgenøya i snart ti år. Nå har de fått seg større tomt og er til sammen syv munker.

Publisert Sist oppdatert

Det er sommer og Dagens utsendte befinner seg på Lestoneset i Stad kommune, kort vei fra helgenøyen Selja hvor Sankta Sunniva og hennes følge led martyrdøden på 900-tallet, ifølge legenden.

På slutten av 1000-tallet ble det etablert et benediktinerkloster på Selja av munker fra de britiske øyer som var aktivt fram til midten av 1400-tallet.

I dag holder ortodokse munker tradisjonen i live på fastlandet.

– Klosterlivet er virkelig det mest spennende livet, skriver fader Isak i en e-post til Dagen.

Fader Isak tilhører «Hellige Dronning-Martyr Sunniva Kloster» som står under Den serbisk-ortodokse kirken. Han ble nylig valgt til ny abbed.

Klosteret er under samme kirkelige jurisdiksjon og åndelige far som «Hellige Olav & Elias Fra Tisjbe Patriarkalske Kloster» i Valldal som ble etablert i 2013, og som Dagen har skrevet om tidligere.

I juli flyttet munkene til en ny, landlig tomt på Lestoneset. Her skal kloster-virksomheten fortsette.

FADER ISAK: Fader Isak viser fram det nye klosterområdet. Den ligger på en halvøy som de har valgt å kalle Athonisos, som betyr «lille Athos», oppkalt etter kloster-halvøyen Athos i Hellas.

Lykkelig, norsk og ortodoks

Fader Isak er norsk og ortodoks munk – en uvanlig kombinasjon.

De mørke klærne symboliserer ydmykhet, enkelthet og overgivelse til Gud, men også død fra det verdslige livet.

– En munk misunner kun seg selv i denne verden, så lykkelig og full av glede er han, sier fader Isak.

TOMT: Fader Isak viser Dagen rundt på tomten. Her har de mulighet til å livnære seg på fiske.

Ønsker man å bli ortodoks munk, må man først leve som novise i en periode. Det er en prøveperiode da man lever som munk i kloster for å teste om man har kallet til å leve et liv som munk.

Opplever man å få dette kallet, gjennomgår man en tonsurering. Da får man deler av håret klippet av som et tegn på ens avskjæring fra det gamle liv, man mottar den svarte munke-drakten og man får tildelt et nytt navn av sin åndelige far.

Avgjørende møte med åndelig far

– Jeg er munk fra min mors liv, men det er også noe jeg har blitt, forteller fader Isak.

Han forklarer at dette var noe han først innså da han møtte sin åndelige far, eldste arkemandritt Dionysios.

Ortodokse titler

Ifølge snl.no er arkemandritt «en ærestittel som gis til ortodokse prestemunker i Den østlig ortodokse kirke».

En eldste er en åndelig far og veileder i et kloster. Lesere av Dostojevskij vil kanskje kjenne igjen starets Zosima fra Brødrene Karamasov som en slik figur.

– Det jeg opplevde i mitt indre, vil du bare forstå om du selv hadde møtt ham, for det aller innerste i vår sjel kan ikke forklares med logikk, siden Kristus er hevet over logikken. Da jeg så inn i øynene til min eldste, så jeg Kristus, sier fader Isak.

Fader Isaks åndelige far og eldste, Arkimandritt Dionysios.

I stedet for å fortelle om sin egen trosreise, legger han ut om sin eldstes liv – om hans barndom og hans klosterliv.

– Det er bare ved å tre inn i den hellige tradisjonen som de hellige fedre står i at man kan bli munk. Denne veien finner jeg sammenfattet i livet til min eldste, forklarer fader Isak.

Fra Hellas til Norge

Våren 2018 var fader Isak på tur til Hellas med en norsk barndomsvenn. Der møtte de på den gresk-amerikanske faderen Tarsizios som introduserte de for den ortodokse tro. Under samme opphold ble de døpt i havet ved klosteret til arkemandritt Dionysios på øya Zakynthos.

Etter å ha vendt tilbake til Norge kom han i kontakt med det nyopprettede klosteret på Selje. Her bodde det munker fra både Hellas, USA og Norge. For fire år siden ble han munkeviet, og har siden oppholdt seg på Selje.

Ser Sunniva som Norges dronning

Nå er det syv munker tilknyttet klosteret. Det er ikke alltid alle er til stede, men de daglige bønnene opprettholdes av de tilstedeværende.

Munkene opplever å stå i en spesiell relasjon til helgenen Sunniva, og kaller seg selv «sunnivitter».

– Hellige Sunniva helliget dette stedet. Hun er den Evige Dronning, slik Olav den hellige er Norges Evige Konge, forklarer fader Isak.

I kapellet har de dermed et ikon av Sunniva, i tillegg til Jesus og Maria.

TIDEBØNN: Denne helgen holder de ortodokse munkene tidebønn i kapellet til sitt gamle kloster, som ligger i Selje sentrum.

Den daglige rytmen består av bønn, liturgi og måltider mellom syv og elleve på morgenen, samt mellom 17 og 20 på kvelden.

På dagtid har de hver sine praktiske oppgaver. Fader Tarsizios er mosaikk-kunstner, fader Isak jobber mest administrativt siden han er norsk, mens andre tar seg av matlagingen og vedlikehold på tomten.

– Jeg følte meg hjemme der

Helgen Dagen er på besøk, gjennomføres den første dåpen ved klosteret.

Seremonien begynner i et lite kapell de har satt opp i klosterets stabbur. Deretter beveger de seg ned mot bryggen ved vannet. Der har de gjort klart et alter.

PROSESJON: Her beveger de ortodokse munkene og nonnene seg ned mot vannet for å overvære Ninas dåp.

Nina, som er hennes nye dåpsnavn, hadde over lengre tid søkt å finne sannheten. Hun vokste opp i en katolsk familie i Canada, men forlot troen i oppveksten og søkte østlige religioner. Deretter vendte hun tilbake til troen hun hadde vokste opp med, som alltid hadde ligget der i bakgrunnen.

– Jeg begynte å lese Bibelen for meg selv igjen. Mye endret seg i livet mitt etter det, sier den nydøpte.

BEKJENNELSE: I klosterets kapell bekjenner Nina sin tro og forsaker djevelen ved å spytte i bakken.

Nå var spørsmålet hennes: Hvor i kristendommen er sannheten å finne?

– Selvfølgelig er de i røttene til ortodoks kristendom, forklarer Nina.

Under et opphold blant slektninger i Sverige brukte hun mye tid for seg selv. Dette medførte mye åndelig søking på YouTube. Hun så først på protestantiske kanaler, men bevegde seg videre til den ortodokse kanalen Roots of Orthodoxy.

Mens hun var i Sverige oppholdt hun seg også på WorkAways – en plattform som lar medlemmer oppholde seg hos verter mot arbeid. Denne plattformen ledet henne videre til det ortodokse klosteret i Valldal, Norge.

– Jeg følte meg hjemme der, sier Nina.

Hun oppholdt seg der i to måneder. Etter å ha søkt det ortodokse en stund, lærte hun her hvordan troen kan leves ut. Og nå er hun døpt.

DÅP: Dåpsseremonien var lang og innholdsrik.
DÅP: Dåpsseremonien var lang og innholdsrik.
DÅP: Dåpsseremonien var lang og innholdsrik.
DÅP: Dåpsseremonien var lang og innholdsrik.
DÅP: Dåpsseremonien var lang og innholdsrik.
DÅP: Dåpsseremonien var lang og innholdsrik.

Nonnene fra Valldal var til stede under dåpen. Klosteret de driver i Sunnmørsalpene har tiltrukket seg en del medieoppmerksomhet med årene, blant annet gjennom NRK-dokumentaren «Tro som flytter fjell».

Nå er de godt i gang med byggingen av klosterkirken som har latt seg vente i noen år.

TEOLOGI: Fader Isak studerer teologi som del av munkelivet.

Teologistudium

Arkimandritt Dionysios har anbefalt dem alle å studere teologi som en god basis for å leve ut livet som munk.

Fader Isak og fader Tarsizios studerer dermed teologi ved Det Nasjonale Kapodistrias Universitetet i Athen.

Powered by Labrador CMS