Den doble kristne identiteten
Det hadde vore sunt for mange kristne miljø her i landet om vi vart flinkare til å møte ærlege spørsmål utan å avvise dei som spør, skriv Tarjei Gilje.
Noko av det fascinerande med Noreg, er den doble kristne identiteten. På den eine sida er det store fleirtalet av befolkninga framleis medlemer i Den norske kyrkja.
Samstundes finst det ei gruppe på omkring 5-10 prosent som går meir regelmessig i kyrkja, og som slett ikkje utan vidare opplever Noreg som eit kristent land.
Hovedstraumane
I siste nummer av tidsskriftet Syn og Segn finn vi fleire spennande historier om menneske som med ulik bakgrunn fortel om si vandring i den kristne trua sitt landskap.
Sturla Stålsett set presist fingeren på det han kaller dei to hovedstraumane: Den breie, folkekyrkjelege og den meir eksplisitte med pietismen som sitt utspring. Stålsett har nok rett i at dei to straumene på mange måter har nærma seg kvarandre, og at ingen av dei er fritekne frå forandring.
Samstundes er det viktig, ikkje minst i ei tid med sterke religiøse impulsar frå fleire hald, at også dei 5-10 prosenta får høve til å fremje si overtyding utan å verte stempla som nedlatande.
Så lenge ein er medlem
I dei tre tema-intervjua fortel først Ingvild Sandnes om korleis ho etter å ha kjempa med sitt forhold til Jesus, ser ut til å ha funne seg heime i Korsvei- og Substans-miljøet.
For ho har kampen for rettferd vorte særleg viktig. Ho skriv engasjert om korleis Jesus, ikkje minst gjennom Bergpreika, inspirerer til etterfølging. Sandnes skriv ikkje mykje om frelseslære i denne artikkelen, men illustrerer eit veksande sosialt samvit også utanfor dei mest tradisjonelle liberale kyrkjelege miljøa.
Domonikanarmunken Haavar Simon Nilsen treff noko av lengselen etter stabilitet og faste rammer i vår flyktige samtid, når han skriv om korleis han i Den katolske kyrkja finn ei tilknyting som ikkje er basert på hans eiga umiddelbare fromheit.
Sjølv om vegen inn i Den katolske kyrkja framleis er lang for mange, kan nok både lågkyrkjelege og frikyrkjelege kjenne seg igjen i noko av Nilsen skriv om.
Han er oppteken av at trua berre kan vekse i det fri, men skriv samstundes at «Statskyrkja tek meir og meir form av ein sivilreligion, ein folkereligion der ein kan tru nær sagt kva som helst, så lenge ein berre er medlem.»
Predikantens dotter
Den av dei tre skribentane som er nærast den røynda Dagen har sprunge ut frå, er truleg Elisabeth Kleppe. Mange vil hugse henne frå dokumentaren «Predikanten», som NRK sende i fjor.
Ho skriv ærleg om korleis ho opplevde oppveksten i Dei Frie Evangeliske Forsamlingar og etter kvart Oslo Kristne Senter som for trong, og om korleis særleg forholdet til faren har vore utfordrande etter at ho valgte å ikkje heilt gå den vegen foreldra hadde planlagt.
Ho skriv samstundes sympatisk og djupt respektfullt om foreldra sine, og er oppteken av å understreke at ho ikkje har forlate trua sjølv om ho meir eller mindre har forlate aktivt kyrkjelydsliv.
Vektige innspel
Ingen av dei tre intervjuobjekta er heilt typiske for dei som går ofte til kristne gudstenester og møte. Men alle tre har vektige innspel til utviklinga av kyrkjelydskulturen i vår tid.
Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle er intervjua i same nummer av Syn og Segn, og fortel at han er «for tvisynt og stiller for mange spørsmål» til å kunne tilhøyre nokon religion eller politisk ideologi.
Det hadde vore sunt for mange kristne miljø her i landet om vi vart flinkare til å møte ærlege spørsmål utan å avvise dei som spør.
DAGEN